استان ها

نخستین نشست «به وقت اربعین» با حضور عکاسان اربعینی قم برگزار شد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست به وقت اربعین با حضور عکاسان و فعالان رسانه ای اربعین حسینی شامگاه شنبه در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قم برپا شد.

احمد نامداری مدیر روابط عمومی استانداری قم در این نشست گفت: در سالهای اخیر نشست های به وقت اربعین در آستانه فرا رسیدن اربعین با محوریت موضوعات آموزشی برای فعالان رسانه ای برپا می شود که بازخوردهای خوبی را به همراه داشته است.

وی بیان کرد: در سال جاری با توجه به حوادث غزه موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین در اربعین حسینی باید پررنگ تر از سالهای قبل باشند و عکاسان نیز باید تلاش کنند تا جلوه های حمایت از مظلوم در این رویداد بی نظیر شیعی را منعکس کنند.

حسین رضایی از فعالان رسانه ای اربعین نیز در این نشست گفت: شعار «کربلا طریق الاقصی» شعار محوری مراسم پیاده روی اربعین حسینی امسال انتخاب شده است که فعالان رسانه ای باید تمرکز خود را در این حوزه معطوف کنند.

رضایی گفت: اربعین بزرگترین رسانه شیعه است که از فرصت این رویداد بی نظیر باید در راستای انعکاس ندای مظلومان غزه و فلسطین استفاده کرد.

این فعال رسانه ای بیان کرد: گروه های مردمی و جبهه مقاومت از کشورهای مختلف امسال موضوع غزه را جدی تر از اربعین سالهای گذشته دنبال می کنند.

حامد حجتی از فعالان رسانه ای نیز در این نشست گفت: انتشار آثار رسانه ای در موضوع اربعین ضعیف است که این ضعف در حوزه رسانه های فارسی زبان و همچنین دیگر زبان ها و در کشورهای اسلامی نیز دیده می شود.

این فعال رسانه ای گفت: رسانه های دنیا رویداد اربعین را بایکوت می‌کنند و باید تلاش کرد در عرصه جهان اسلام و کشورهای دیگر برنامه ریزی مناسبی برای انتشار آثار تولید شده انجام داد.

حجتی افزود: در دنیا پیاده روی های مختلفی برگزار می شود که مورد توجه رسانه های جهان است که متاسفانه پیاده روی اربعین حسینی در بایکوت رسانه ای است.

این شاعر آیینی کشور گفت: پیاده روی اربعین حسینی مانور ظهور امام زمان (عج) است که در موضوع استکبارستیزی نیز باید در پیاده روی اربعین کار کرد.

رییس انجمن عکاسان استان قم نیز در این نشست بیان کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه عکس اربعین آن است که از اصل ماجرا و پیام اربعین حسینی فاصله گرفته ایم.

ابراهیم سلیمانی افزود: باید با یک پیش زمینه ای وارد عرصه عکاسی اربعین شد، تا بتوان آثار متفاوتی را خلق کرد و به همین دلیل امر پژوهش و مطالعات قبل از سفر اربعین مهم و ضروری است.

وی ادامه داد: باید منابعی برای عکاسان و هنرمندان در موضوع اربعین حسینی در نظر گرفته شود تا با مطالعات آنان، عملکرد مناسب تری در انعکاس این رویداد بزرگ جهانی داشته باشند.

این عکاس پیشکسوت قمی افزود: اگر هنرمند عکاس به عنوان یک جامعه شناس ورود کند دستاورد غنی تری خواهد داشت و می توان نگاه عمیق تری به موضوع داشته باشند.

مهدی توکلیان مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان قم نیز در این نشست بیان کرد: ظرفیت آثار و تولیدات رسانه ای اربعین در استان قم بسیار قابل تامل است و باید خروجی آثار در یک فضا و در قالب های مختلف رسانه ای متمرکز شود.

این فعال رسانه ای گفت: مسیر پیاده روی اربعین حسینی مسیر جبهه مقاومت است و کشورهای حوزه مقاومت در این مسیر حضور پررنگی دارند و باید نمادهای مقاومت در قالب تصاویری به جهان منعکس شود.

توکلیان تصریح کرد: ما روایت اربعینی کم داریم که در این زمینه نیازمند نگاه های خلاقانه، شاعرانه و هنرمندانه ای از سوی فعالان رسانه ای اربعین هستیم.

رییس حوزه هنری استان قم نیز در این نشست عنوان کرد: یکی از دغدغه های عکاسانی که رویداد اربعین را پوشش می دهند آن است که خروجی متمرکزی برای آثار تولید شده ندارند و در این راستا می توان پرتابلی ایجاد و آثار تولید شده را منتشر کرد.

سید مهدی حسینی افزود: در سالهای گذشته وقتی نمایشگاه عکسی از عکاسان حاضر در اربعین در یکی از کشورها برپا شد همین امر موجب علاقمند شدن آنان برای کشور در پیاده روی اربعین حسینی شده است.

رییس حوزه هنری قم گفت: در سالهای اخیر تلاش شده موکبی برای اهالی هنر و رسانه در مسیر پیاده روی نجف به کربلا ایجاد شود و این گونه موکب ها برای هنرمندان و عکاسان به عنوان یک پاتوق ضروری است.

امیر حسامی نژاد از عکاسان پیشکسوت استان قم نیز در این نشست بیان کرد: یکی از دغدغه های عکاسان خبری استان قم تولید یک محصول به خصوص در قالب کتاب عکس است و نهادهای مختلف فرهنگی در استان باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: برپایی سلسله نشست های به وقت اربعین قبل از این رویداد به تقویت و غنای کار عکاسان خبری استان قم که تعداد آنان در این مراسم قابل توجه است کمک می‌کند.

مهدی جعفری از عکاسان استان قم نیز گفت: باید خوراک فکری را برای عکاسان و هنرمندان در موضوع اربعین فراهم کرد و کارگروهی در این زمینه باید راه اندازی شود.

حمید عابدی از عکاسان اربعینی نیز در این نشست گفت: موضوع اربعین برای عکاسان قمی بسیار ملموس است و حضور عکاسان خبری قمی در اربعین حسینی نسبت به سایر استانها قابل توجه است.

عابدی گفت: باید مسوولان و نهادهای فرهنگی استان قم به عکاسان خبری حاضر در رویداد اربعین بها دهند تا کار و تلاش آنان بهتر دیده شود که در این صورت جریانی برای تسهیل کار آنان نیز به راه خواهد افتاد.

مهدی بخشی دیگر فعال رسانه ای استان قم نیز بیان کرد: عکاسان خبری حاضر در مراسم پیاده روی اربعین حسینی بخش عمده ای از وقت خود را صرف ماموریت محوله برای انعکاس این رویداد در رسانه های مطبوع خود می کنند.

وی با بیان اینکه باید شرایط حداقلی برای کار رسانه ای عکاسان در ایام اربعین در عراق ایجاد شود گفت: یکی از دغدغه های همیشگی عکاسان خبری برای انجام رسالت خود استقرار در یک مکان مناسب در کربلا و نجف است.

وی عنوان کرد: پرداختن به زوایای مختلف رویداد اربعین حسینی از جمله موضوع حمایت از فلسطین نیازمند رصد و پژوهشی قبل و حین سفر اربعین است.

مدیر خبرگزاری مهر استان قم پیشنهاد کرد: برای جمع آوری آثار عکاسان خبری استان قم که در مراسم اربعین حسینی فعالیت می کنند می توان سایتی پیش بینی کرد و این تولیدات هر سال بارگذاری شود به عنوان اسنادی در اختیار همگان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا