نحوه سفارش طرح توجیهی برای تحویل به شهرداری

مناسب‌ترین راه برای داشتن یک طرح توجیهی با کیفیت در حوزه شهرسازی ، سپردن سفارش طرح توجیهی شهرداری به متخصصان مجربی است که تجربه کافی در زمینه نگارش چنین طرح‌هایی را دارند. اهمیت سفارش طرح توجیهی در تسلیم طرح مناسبی است که بتواند موفق به اخذ مجوز از نهاد شهرداری شود و نیز در کمیسیون ماده ۵ با حداکثر آراء به تصویب برسد.

اهمیت سفارش طرح توجیهی در چیست؟

اهمیت سفارش طرح توجیهی، در تصویب شدن و یا نشدن طرح است. به طور کلی، یک طرح توجیهی شهرسازی پس از تنظیم توسط مالکان اراضی و یا مشاورین آن‌ها، به شهرداری ارائه می‌شود. در صورتی که شهرداری طرح را از نظر اقتصادی و همخوانی طرح با مندرجات طرح تفصیلی مناسب ببیند، آن را برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌نماید.

تهیه طرح توجیهی برای شهرداری

طرح مربوطه به عنوان طرح توجیهی کمیسیون ماده ۵ در این کمیسیون مطرح می‌گردد. افراد دارای حق رای حاضر در جلسه می‌توانند به پروژه مورد نظر رای دهند. در نهایت، طرح در صورت دریافت حداکثر آرای مثبت، به تصویب می‌رسد. در غیر این صورت، مالک بایستی از انجام پروژه مد نظر خود منصرف شود و یا اعتراض خود را نسبت به جواب کمیسیون تسلیم دادگاه عمومی نماید. در صورت اعتراض، مالک بایستی مدت زمانی را برای دریافت نتیجه نهایی از جانب دادگاه منتظر بماند. اعتراض نیز به معنای تصویب‌شدن قطعی پروژه از پیش رد شده نمی‌باشد. به نظر می‌رسد که راحت‌ترین و مناسب‌ترین روش برای تصویب طرح کمک گرفتن از مهندسین مشاور برای سفارش طرح توجیهی باشد تا طرح با قطعیت بیشتری مجوزهای لازم را اخذ نماید.

 

سفارش طرح توجیهی را به چه کسانی بسپاریم؟

به طور کلی، بهتر است که سفارش طرح توجیهی خود را به مهندسین مشاور شهرسازی بسپارید. به این ترتیب، می‌توانید خوش‌بین باشید که طرح شما با احتمال بسیار قوی‌تری به تصویب کمیسیون ماده ۵ می‌رسد. همچنین، فرآیند اخذ مجوز از شهرداری نیز آسان‌تر می‌شود.

مهندسان مشاور افرادی هستند که سابقه تجربه چندین ساله را در زمینه نگارش و تنظیم طرح امکان سنجی شهرسازی دارند. در این بین، مهندسین مشاور هفت شهر آریا سابقه‌ای بسیار درخشان را در زمینه تدوین طرح‌های توجیهی به مجموعه‌ی خود اختصاص داده‌اند. به ویژه این که با حضورشان در کمیسیون ماده ۵، بهترین دفاع را از طرح‌های نگاشته شده پیشین داشته‌اند.

سفارش طرح توجیهی توسط کارشناسان هفت شهر آریا

در سفارش طرح توجیهی چه مراحلی انجام می شود؟

در تدوین طرح توجیهی، علاوه بر نگارش اصولی طرح لازم است تا مراحل اداری و بانکی پروژه نیز به درستی انجام شوند. مراحل اداری شامل کلیه امورات مربوط به تصویب طرح در کمیسیون ماده ۵ استان است. مراحل بانکی نیز شامل فرآیند بررسی طرح توجیهی توسط کارشناسان در بانک عامل است. آن چه که حائز اهمیت است کمک گرفتن از راهنمایی متخصصان و مشاوران با تجربه برای دنبال کردن مسیر فرآیند تصویب طرح توجیهی شهرداری در سیستم اداری و بانکی است. چرا که هیچ بعید نیست که طرح توجیهی در مسیر تکمیل اخذ مجوز خود به اصلاحاتی برخورد کند. انجام اصولی و درست چنین مواردی نیز نیازمند داشتن تسلط کافی به طرح از پیش ارائه شده است تا بتوان به درستی موارد مورد نظر را در موعد تعهد شده اصلاح کرد.

بنابراین، سپردن سفارش طرح توجیهی به متخصصان باعث می‌شود تا کلیه امور مربوط به تدوین طرح، مراحل اداری و بانکی در اخذ مجوز از شهرداری و در نهایت تسلیم طرح و دفاع از پروژه در کمیسیون با اطمینان بیشتری انجام شود تا یک نتیجه لذت‌بخش نصیب مالکین اراضی و سرمایه‌گذاران گردد. حتی در صورتی که طرح در کمیسیون ماده ۵ رد شود، حضور کارشناسان به شما کمک می‌کند تا بتوانید اعتراض با کیفیت‌تری را به دادگاه عمومی تسلیم نمایید.

کارشناسان مشاور چه نوع طرحی را سازمان دهی می کنند؟

در سفارش طرح توجیهی، مهندسین مشاور، طرح را از نظر شرایط فنی، زیرساخت‌های پروژه و نیز زمان‌بندی اجرای طرح مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس، فاکتور هزینه و بررسی‌های مالی از جمله نحوه تامین هزینه انجام پروژه و در صورت امکان استفاده از سرمایه‌گذاران و یا تسهیلات بانکی مورد توجه قرار می‌گیرد.

تغییرات کاربری یا تراکم ساختمانی در طرح توجیهی شهرداری

در مرحله بعد، مهندسین مشاور شهرسازی ، پروژه را از نظر فنی بررسی کرده و موارد مهم را برای گنجاندن در گزارشات طرح توجیهی مد نظر قرار می‌دهند. از طرفی، شهرداری طرح‌های توجیهی دریافتی را از نظر سودآور بودن پروژه و نیز همراستا بودن طرح با ملاحظات اجتماعی و فرهنگی مندرج در طرح تفصیلی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از این رو، در طرح ارائه شده بایستی به مواردی چون ضرورت اجرای پروژه، اهداف اقتصادی، تحلیل ملاحظات اجتماعی، مزایای انجام طرح در ملک مربوطه از نظر محل استقرار زمین و … به طور کامل اشاره شود. در انتها، پس از ارائه یک نتیجه‌گیری و جمع‌بندی کامل از طرح، پیشنهادات در صورت وجود ارائه می‌شوند. مشاوران طرح را پس از نگارش مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در صورت نیاز اصلاحات لازم را لحاظ می‌کنند تا طرحی بی‌نقص به نهادهای مربوطه ارائه گردد.

در تدوین طرح های توجیهی از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

زمانی که شما یک طرح امکان سنجی شهرسازی را سفارش می‌دهید، بایستی مطالعات مالی، فنی و حتی اقتصادی طرح از نظر تحقیقات بازار به درستی انجام شوند. گزارش این مطالعات نیز باید در قالب استانداردهای خاصی انجام پذیرند. از این رو، مهندسین مشاور ممکن است که در سفارش طرح توجیهی دریافتی، از نرم‌افزارهای مختلفی از جمله کامفار برای تدوین گزارشات طرح کمک بگیرند.

گزارش طرح توجیهی

سفارش طرح توجیهی به مشاوران با تجربه

تا این جا با اهمیت نگارش طرح توجیهی توسط کارشناسان مشاور شهرسازی آشنا شدید. مزیت سپردن سفارش طرح توجیهی به مهندسین مشاور، علاوه بر نگارش اصولی پروژه، کاهش زمان تدوین طرح نیز می‌باشد. مهندسین مشاور هفت شهر آریا عموماً به دلیل داشتن سابقه حدوداً ۲۰ ساله در زمینه نگارش انواع طرح‌های توجیهی، می‌توانند در کمترین زمان ممکن طرح توجیهی با کیفیت را به تحریر درآورند.

به دلیل آشنایی متخصصان هفت شهر آریا با پروسه‌های مربوط به انجام امورات اداری و بانکی، می‌توانید از مشاوره‌های ارزنده‌شان در انجام هر یک از این مراحل به ویژه در حل مشکلات مربوط به دفاعیات بانکی طرح توجیهی کمک بگیرید. از سویی دیگر، مشاوران متخصص این مجموعه می‌توانند اصلاحات احتمالی پروژه‌ها را در موعد مقرر انجام دهند. همچنین، با حضورشان در جلسه کمیسیون ماده ۵، می‌توانند بهترین ارائه از طرح شما را تسلیم اعضای کمیسیون نمایند.

هزینه سفارش طرح توجیهی چقدر است؟

نمی‌توان با قطعیت از هزینه سفارش طرح توجیهی صحبت کرد. چرا که، هزینه نگارش هر طرح به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، عنوان فعالیت طرح، میزان کل مبلغ در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری بر روی پروژه و موارد دیگر می‌توانند تعیین‌کننده‌ی هزینه سفارش طرح مربوطه باشند. آن چه که حائز اهمیت است، نگارش اصولی طرح برای اخذ مجوزهای مربوطه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا