بایدن به ایران نامه نوشت؟

هشت صبح: پیغام و پسغام های رهبران آمریکا به مقامات ایران تازگی ندارد. مشهورترین آن نامه اوباما به مقام معظم رهبری بود. حالا اما روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از نامه دولت بایدن به مقامات ایران از طریق کانال های خصوصی خبر داده است.


به گزارش هشت صبح، در گذشته تعبیر کانال های خصوصی صرفا درباره کشور عمان به کار می رفت.

هنوز دستگاه دیپلماسی ایران واکنشی به صحت یا عدم صحت گزارش نیویورک تایمز نشان نداده ولی این نامه نشان می دهد آمریکا هراس زیادی از عملیات های انتقامی ایران علیه نیروهای خود دارد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به حملات هوایی هفته گذشته آمریکا به مناطقی در شرق سوریه که مدعی است در پاسخ به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در ۱۵ اوت بوده است، نوشته: یک مقام آمریکایی نزدیک به این موضوع گفته است که دولت جو بایدن از طریق کانال‌های خصوصی و همچنین به‌طور علنی به ایران پیام داده است که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و فقط به دنبال حفظ منافع آمریکا است.

به نوشته نیویورک تایمز، حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در التنف، واقع در نزدیکی مرز در جنوب سوریه یک روز پس از آن انجام شد که اسرائیل به اهداف نظامی در استان‌های دمشق و طرطوس سوریه حمله کرد و سه سرباز سوری را کشت. بنابر ادعای گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس، این حملات یک پایگاه دفاع هوایی ارتش سوریه را هدف قرار داد که اغلب جنگنده‌های مورد حمایت ایران در آن مستقر هستند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اگرچه مقامات آمریکایی وجود هر گونه ارتباط میان حملات اخیر این کشور علیه سوریه با مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد کرده‌اند، برخی تحلیل‌گران بر این باورند که این حملات ایالات متحده تلاشی از سوی دولت بایدن برای راضی کردن منتقدان توافق هسته‌ای و نشان دادن موضع سخت علیه ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای است.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز مدعی شد که چندین انگیزه احتمالی برای حمله ۱۵ اوت از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران وجود دارد – که این می‌تواند پاسخی به حمله اسرائیل یا یک فرمانده جدید باشد – اما استفاده از پهپادها به وضوح نشان دهنده دخالت سپاه پاسداران بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا