ناترازی بودجه به دیگر بخش‌ها کشیده می‌شود

Print Friendly, PDF & Email

عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه ناترازی بودجه ای، سایر بخش‌های اقتصاد را ناتراز می‌کند، اظهار کرد: به چیزی از جنس تغییر پارادایم نیاز داریم.

به گزارش هشت صبح، امینه محمودزاده ـ-عضو هیات علمی دانشگاه شریف – در دومین روز از همایش «اقتصاد ایران، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها» اظهار کرد: زمانی که یک ناترازی در حوزه‌هایی رخ می‌دهد، هم اصل ناترازی و هم حتی تلاش برای اصلاح آن ممکن است دیگری ا تشدید کند.

وی با تبیین اینکه چطور یک ناترازی در نظام مالی منجر به ناترازی در شبکه بانکی می شود و چطور همدیگر را تشدید می کنند ولو اینکه به سمت اصلاح برویم، گفت: هم دچار کسری بودجه و هم کسری فرابودجه ای هستیم که حتی چهار تا پنج برابر کسری بودجه است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: دولت از دو طریق یا ایجاد بدهی یا فروش دارایی‌ها مجموعه بدهی ها و تعهدات را پوشش می دهد اما علاوه بر اینکه مکانیزم های کسری بودجه را تشدید می کند به نااطمینانی ها هم دامن می‌زند.

محمودزاده گفت: اگر جبران بازار پذیر باشند منجر به انجماد تزانامه نمی شود اما وقتی بدهی بازار پذیر نیست آن بدهی ترازنامه را منجمد می کند که این مکانیزم بسیار جدی است.

وی تصریح کرد: ناترازی بودجه ای سایر بخش های اقتصاد را متاثر می کند: مازاد تقاضای فزاینده در اثر تورم منجر به کمبود منابع می‌شود و کمبود منابع منجر به کاهش سرمایه گذاری می شود که به معنای کاهش تولید است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اصلاح ناترازی هم ممکن است بر ناترازی بخش دیگر تاثیر بگذارد، تاکید کرد: ما به چیزی از جنس تغییر پارادایم نیاز داریم؛ الگوی پرداخت اعتباری در بودجه و تامین مالی زنجیره ای باید تغییر کند که البته به تنهایی مشکلات را حل نمی کند اما فضایی باز می کند که بتوان اصلاحات بعدی را انجام داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا