اقتصادی

ناترازی برق رکورد زد/ مصرف بنزین در شهریور به ۱۳۲میلیون لیتر رسید

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

مهر: افزایش ۲۰ هزار مگاواتی ناترازی برق در شهریور، مصرف بنزین به ۱۳۲ میلیون لیتر رسید و ۴۹ درصد مخازن سدها خالی است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

ساعت کار ادارات از ۱۵ شهریور به حالت عادی بازمی‌گردد

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر اظهار کرد: امسال برای مدیریت مصرف برق در بخش اداری هدف گذاری کاهش ۱۵۰۰ مگاواتی انجام داده بودیم که ۹۵ درصد از برنامه محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تغییر ساعت کاری ادارات که به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد اجرایی شده بود، در نیمه شهریور طبق حالت سابق می‌شود.

۴۹ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است

در سال جاری آبی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا دهم شهریور ماه ۱۴۰۳ ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۵۰ میلیمتر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت ۲۴۴.۸ میلیمتر ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰۹.۹ میلیمتر ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین آب موجود در مخازن سدها از ابتدای سال آبی تا دهم شهریور ۲۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب) افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع نیز بیانگر پرشدگی ۵۱ درصدی ظرفیت مخازن سدهاست در حالی که ۴۹ درصد از این ظرفیت خالی است.

پست برق سیار شهرک صنعتی دماوند به بهره برداری می‌رسد

فرهاد شبیهی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه افتتاح و بهره‌برداری از ترانس جدید پست سیار دماوند ۲ را در تأمین برق پایدار صنایع این شهرک تأثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: با در مدار قرار گرفتن این پست به ظرفیت ۳۰ مگاولت‌آمپر، امکان تعدیل بار و همینطور تأمین برق مطمئن و پایدار صنایع بیش از گذشته فراهم شده است.

افزایش قیمت ‎بنزین بر قیمت تمامی کالاها تأثیر گذار است

رمضانعلی سنگدوینی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر انرژی و سوخت گران شود، بر روی تمامی حوزه‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد، گفت: افزایش قیمت ‎بنزین بر قیمت تمامی کالاها در جامعه تأثیر مستقیم می‌گذارد، بنابراین اگر قیمت بنزین افزایش یابد، باید بر اساس تورم، درآمد حقوق‌بگیران را متعادل کرد در غیر این صورت جامعه نمی‌تواند آن را تحمل کند، درست است که انرژی در کشور ما ارزان است اما اگر قیمت آن را افزایش دهیم، به طبقات پایین جامعه صدمه وارد می‌شود، عادلانه این است که درآمد مردم، به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه، از یک تا شش، را بالا ببریم چراکه در شرایط اکنونی نیز شرایط زندگی مردم دشوار است.

وی گفت: حامل‌های انرژی به ویژه بنزین و گازوئیل ازجمله کالاهایی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سبد مصرفی خانوارها جای دارند، افزایش قیمت این حامل‌های انرژی، با افزایش قیمت حمل و نقل سطح زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، لذا شناسایی میزان تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

افزایش ۹ درصدی سوخت‌رسانی به پروازهای اربعین امسال

ابوترابی رئیس اداره کل سوخت‌گیری هواپیمایی کشور گفت: سوخت‌رسانی به پروازهای اربعین امسال در ۲۱ مرکز سوخت‌گیری کشوری، ۹ درصد افزایش یافت.

وی افزود: در بازه زمانی ۲۳ مرداد تا هشتم شهریور امسال، ۱۳ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۷۹۳ لیتر سوخت بین ۱۷۸ فروند پرواز در این مراکز سوخت‌گیری توزیع شد.

وی بیان کرد: سوخت‌رسانی به پروازهای اربعین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد و تعداد پروازها نیز ۷.۷ درصد افزایش یافت.

ناترازی برق در شهریور به مرز ۲۰ هزار مگاوات رسید

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر گفت: ناترازی بین تولید و تقاضای مصرف برق که در پیک مصرف برق مرداد امسال به حدود ۱۸ هزار مگاوات رسیده بود، در شهریورماه به بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

پایداری شبکه برق شمال غرب کشور افزایش یافت

مهران گلابکش قائم‌مقام و معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: واحد گاز نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F سهند به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل و وارد چرخه تولید انرژی الکتریکی شد.

وی افزود: به منظور تأمین برق پایدار و تقویت شبکه ۴۰۰ کیلوولت منطقه شمال غرب کشور، شرکت برق حرارتی پروژه احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی سهند را با برخورداری از یک واحد گاز به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و یک توربین بخار به ظرفیت ۱۴۴ مگاوات در دستور کار قرار داده است.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در شهریور به ۱۳۲ میلیون لیتر رسید

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: مصرف نفت و گاز در بخش حمل‌ونقل از ابتدای شهریور ۱۴۰۳ تاکنون روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر و بنزین حدود ۱۳۲ میلیون لیتر بوده که مصرف بنزین نسبت به شهریور سال ۱۴۰۲ که حدود ۱۲۲ میلیون لیتر بوده، ۸.۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۲۳ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ که حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بوده، هفت درصد افزایش یافته است.

ارتقا پست ۶۳ کیلوولت مولوی با بهره‌مندی از تجهیزات ساخت داخل

مهران عرشیا سرپرست مجری طرح پست‌های فوق توزیع با اشاره به اینکه پروژه پست ۶۳ کیلوولت مولوی با هدف بهبود تأمین بار مورد نیاز مشترکان ارتقا یافت، گفت: پست ۶۳ کیلوولت مولوی با هدف بهبود تأمین بار مورد نیاز مشترکان در منطقه و افزایش ضریب قابلیت اطمینان شبکه در کمترین زمان ممکن با وجود برق دار بودن تجهیزات همجوار خبر داد.

کاهش گازهای مشعل اولویت وزارت نفت است

سعید توکلی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: کاهش گازهای مشعل یک تکلیف قانونی و از پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این زمینه از سال ۱۳۹۹ انجام شده و در ۱۴۰۱، به‌صورت یک برنامه، مدون در اختیار دست‌اندرکاران قرار گرفت، اگر چه این برنامه از سال ۱۴۰۱ تبدیل به یک برنامه بلندمدت چهار ساله شده اما در بحث کوتاه‌مدت، یعنی اصلاح فرآیند، نیاز به برنامه مدونی داریم که هرچه سریع‌تر باید عملیاتی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا