ورزشی

مهم‌ترین نکات فینال لیگ قهرمانان

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

ورزشگاه ومبلی لندن شاهد برخی از بهترین لحظات تاریخ فوتبال اروپا در طول این سال‌ها بوده و شنبه‌شب نیز قرار است به این لحظات تاریخی افزوده شود.

به گزارش ایسنا، چند نکته کلیدی را در آستانه فینال لیگ قهرمانان اروپا بین دو تیم بوروسیا دورتموند و رئال مادرید مرور می‌کنیم:

پایان خوش برای رویس یا کروس؟

مارکو رویس پس از ۱۲ سال و ۴۲۸ بازی برای باشگاه محبوبش دورتموند، در پایان فصل به دوران حرفه‌ای‌اش در این تیم پایان خواهد داد و این دیدار آخرین بازی او با پیراهن دورتموند است. ادن ترزیچ، سرمربی تیم آلمانی، رویس را «افسانه زنده» توصیف کرده است. این بازیکن پس از پیوستن به دورتموند از گلادباخ در سال ۲۰۱۲، با ثبت ۱۷۰ گل و ۱۳۱ پاس گل درخشان ظاهر شد.

برای تونی کروس از رئال‌ مادرید نیز این بازی، آخرین بازی دوران باشگاهی او خواهد بود. کروس تصمیم گرفته است پس از یورو ۲۰۲۴ از فوتبال خداحافظی کند. او با رئال‌ مادرید چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان را به دست آورده و به دنبال پنجمین قهرمانی در این رقابت‌هاست.

تقابل دو ستاره انگلیسی

اولین فصل جود بلینگام در مادرید پس از جدایی او از دورتموند چشمگیر بوده است. این بازیکن ۲۰ ساله در ۱۳۲ بازی برای دورتموند ۲۴ گل به ثمر رسانده ولی تنها در ۴۰ بازی در اسپانیا، ۲۳ گل به ثمر رسانده است. او در ورزشگاه ومبلی با یک ستاره انگلیسی دیگر روبه‌رو می‌شود که در دورتموند نیز با هم بازی کرده‌اند: جیدون سانچو.

جیدون سانچو اکنون ۲۴ ساله است و و قبل از رفتن به منچستریونایتد ۵۰ گل در سه فصل برای تیم آلمانی به ثمر رساند. دوران حضور او در یونایتد به دلیل اختلاف با تن‌هاخ خوب پیش نرفت و او تصمیم به بازگشت به آلمان و دورتموند گرفت.

آنچلوتی به دنبال افزایش رکورد

جوزپ گواردیولا، باب پیزلی و زین‌الدین زیدان سه بار به عنوان مربی در این رقابت‌ها قهرمان شده‌اند ولی هیچکدام به رکورد کارلو آنچلوتی که چهار قهرمانی – دو بار با میلان و دو بار با رئال‌مادرید – کسب کرده نمی‌رسند و زیر سایه او قرار می‌گیرند. این مربی ۶۴ ساله که دو بار به عنوان بازیکن در میلان قهرمان لیگ قهرمانان شد، اکنون برای ششمین بار در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد.

آنچلوتی نسبت به این رکورد فروتن بوده و معتقد است این رکورد به خاطر بازیکنان تیمش به دست آمده است: «واقعاً از بازیکنانم سپاسگزارم چون آنها واقعاً سخت کار کردند. فکر می‌کنم این بهترین تیمی است که تا به حال در دوران حرفه‌ای‌ام داشته‌ام.»

مودریچ، کارواخال، گولر و اوزجان هم به دنبال رکورد

آنچلوتی تنها کسی نیست که در ورزشگاه ومبلی نقطه عطف خاصی را در ذهن دارد. دو بازیکن رئال نیز می‌توانند نامشان را در کتاب رکوردها ثبت کنند. اگر مادرید دوباره قهرمان شود، لوکا مودریچ و دنی کارواخال به رکورد پاکو جنتو خواهند رسید و تنها بازیکنانی می‌شوند که شش بار قهرمان جام باشگاه‌های اروپا (لیگ قهرمانان اروپا) شده‌اند.

این دو بازیکن که اکنون به ترتیب ۳۸ و ۳۲ ساله‌اند، هم‌اکنون در کنار کریم بنزما و کریستیانو رونالدو به عنوان پرافتخارترین بازیکنان در دوران لیگ قهرمانان اروپا قرار دارند. آردا گولر از مادرید و صالح اوزجان از دورتموند نیز امیدوارند اولین بازیکنان ترکیه‌ای نام بگیرند که قهرمانی در لیگ قهرمانان را به دست می‌آورد.

فینال پر گل؟

این تیم‌ها برای پانزدهمین بار در رقابت‌های باشگاهی به مصاف هم خواهند رفت و تاریخ حاکی از آن است که دیدارهای این دو تیم همیشه پر گل بوده است. در ۱۴ مسابقه قبلی بین این دو تیم ۴۳ گل به ثمر رسیده است که میانگین ۳.۰۷ گل در هر بازی را نشان می‌دهد. در چهار بازی اخیر بین این دو تیم ۱۷ و در هر بازی حداقل چهار گل زده شده است.

البته فراموش نکنید چهار فینال آخر همگی با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده‌اند. آخرین فینالی که یک بر صفر نشد، پیروزی ۳-۱ مادرید مقابل لیورپول در سال ۲۰۱۸ بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا