سیاسی

مهمانان خارجی مراسم تحلیف پزشکیان

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

فارس: سه‌شنبه نهم مرداد مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب با حضور تعدادی از سران، معاونان روسای جمهور، نخست‌وزیران و مقامات دیگر کشورها در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

دعوتنامه‌ها برای مراسم تحلیف به امضای رئیس مجلس ارسال شده، نمی‌توانم آمار را بیان کنم، «ولی نسبت به سال ۱۴۰۰ که به دلیل کرونا قدری محدودیت بود، تا الان سطح مشارکت بسیار خوب است»، این را معاون وزیر و رابط وزارت خارجه و دولت جدید رضا نجفی اول مرداد بیان کرد.

مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه نهم مرداد ۱۴۰۳ میزبان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان است و براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور منتخب سوگند یاد کرده و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

براساس آخرین پیگیری‌ها تا این لحظه نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر پاکستان شهباز شریف، نخست‌وزیر صربستان میلوش وچویچ، معاون رئیس جمهور برزیل ژرالدو آلکمین، وزیر خارجه کویت عبدالله علی الیحیا، نخست‌وزیر کوبا مانوئل ماررو کروز، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه ویاچسلاو وولودین، وزیر خارجه ترکمنستان رشید مردوف، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انریکه مورا، وزیر دولت در امور خارجه ژاپن تسوگه یوشیفومی و هیأتی از چین از جمله حاضران در این مراسم هستند. البته مقامات دیگری هم برای این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند که تا لحظه نگارش این گزارش، جزییاتی از سطح حضور آنها در دست نیست.

اول مرداد ماه بود که عضو هیأت رئیسه مجلس مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام اینکه از ۶۰ کشور برای حضور در این مراسم دعوت شده گفت که ۴ رئیس‌جمهور، ۱۲ رئیس مجلس، ۷ نخست وزیر، ۱۴ وزیر امور خارجه، ۳ معاون رئیس‌جمهور و ۲ معاون نخست وزیر در این مراسم حضور خواهند داشت. البته یوسفی در گفت‌وگوی دیگری با ایرنا از حضور پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس خبر داده بود.وی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با بیان اینکه کمیته‌ای متشکل از وزارت امور خارجه و مجلس اقدام به دعوت از مقامات خارجی کرده عنوان کرد که این فهرست در حال تکمیل شدن است و تا زمان برگزاری مراسم تحلیف قطعا تعداد مقامات حاضر، تغییر خواهد کرد.

براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، دو هفته زمان دارد تا برنامه خود و وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند و پس از اعلام وصول فهرست وزرای پیشنهادی توسط هیأت رئیسه مجلس، یک هفته برنامه وزرا با حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی و در نهایت جلسه رأی اعتماد به کابینه یک هفته بعد از آن در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا