مقدمفر: دشمن در جنگ روانی دنبال فریب افکار عمومی با دروغ است – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا مقدمفر در همایش طوفان الاقصی و غزه؛ واقعیتها و روایتها، اظهار داشت: در جنگ اخیر رژیم اشغالگر علیه فلسطین و جبهه مقاومت دو جبهه سخت و نرم داشتیم؛ در نبرد سخت، میدان مشخص بود. در جبهه جنگ نرم هم شاهد جنگ ترکیبی بودیم که شامل جنگ دیپلماسی، رسانهای، سایبری و انواع و اقسام جنگهای متصور برای جنگ نرم بود.
وی ادامه داد: در ۷۵ سال گذشته رژیم صهیونیستی اقداماتی را در حوزه رسانه انجام داده و برخی رسانههای بزرگ را ایجاد و یا سهامدار برخی رسانهها شده است؛ آنها سالها در بحث رسانه و افکار عمومی کار کردند و اقدامات ساختاری انجام دادهاند. در جنگ اخیر نیز با کمکرسانهها در کنار سایر جنگها جنگ شناختی را دنبال کردند.
مشاور فرمانده کل سپاه اظهار کرد: جنگ شناختی در عین حال که ناشناخته است اما اثرگذاری فوقالعادهای دارد. چیزی که در جنگ اخیر بیشتر دیدیم و صهیونیستها تجربه آن را در جنگ ۳۳ روزه و ۲۳ روزه نیز داشتند.
مقدم فر با بیان اینکه برخی تعریفها و تبیینها در سخنرانها درباره جنگ شناختی مانند عملیات روانی است، به تفاوتهای جنگ روانی و شناختی اشاره کرد و گفت: جنگ روانی از دوران بسیار قدیم بوده است. البته هنوز از بین نرفته و با همه تاکتیکها هنوز هم هست ولی یکی از اصلیترین تفاوتها در جنگ روانی در اهداف آنهاست.
مشاور فرمانده کل سپاه بیان کرد: دشمن در جنگ روانی دنبال فریب افکار عمومی با تکنیکهای مختلف نظیر شایعه و دروغ است اما در عملیات شناختی، هدف، جابهجایی باورها، شناختها و فکر یک فرد و جامعه است.
وی ادامه داد: بر اساس این جنگ، باید ادراک و فهم افراد را تغییر دهند تا محاسبات تغییر کند. جنگ شناختی سه رکن دارد. اول شناخت مغز انسان، دوم عصبشناسی و رکن سوم هوش مصنوعی است.
مقدمفر با بیان اینکه مهمترین نقش در جنگ شناختی را مدیریت ادراک دارد، عنوان کرد: گاهی مفاهیم حتی در حوزه معرفتی به طور اشتباه درک و معنی میشود. این تفاوتها در برداشت از مفهوم علم با فهم یا عالم با بصیرت مشخص است. اینکه هر کسی علم دارد لزوماً فهم ندارد یا کسی که عالم است ممکن است دارای بصیرت نباشد.
مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه در جنگ شناختی هدف، مدیریت ادراکی است، تصریح کرد: در جنگ شناختی علوم شناختی اساس است و اعتبارزدایی، اعتمادزدایی، مشروعیت زدایی، امید زدایی و ایجاد فاصله بین مردم و رهبران از جمله تاکتیکهای این جنگ محسوب میشود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی این جنگ تغییر محاسبات و پیشبینیهاست، گفت: میدان در این جنگ شناختی، تصویرسازی ذهنی است. همان دوگانه واقعیت و حقیقت و جا انداختن اینکه حقیقت چیزی است که دیده میشود. بر این اساس تخریب ذهن راحتتر است تا تغییر ذهن. مشروعیت زدایی، شرطی سازی، دست کاری در واقعیتها نیز از جمله تاکتیکهای این حوزه است.