معافیت رسانه‌ها از مالیات کمک حداقلی مجلس به اهالی فرهنگ بود

Print Friendly, PDF & Email

قاضی‌زاده هاشمی در جمع خبرنگاران:

معافیت رسانه‌ها از مالیات کمک حداقلی مجلس به اهالی فرهنگ بود

معافیت رسانه‌ها از مالیات کمک حداقلی مجلس به اهالی فرهنگ بود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده درباره معافیت موسسات انتشاراتی و رسانه‌ای از مالیات، گفت: این مصوبه کمک حداقلی مجلس برای اهالی فرهنگ در کشور بود.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: در نشست امروز تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده بود، مورد بررسی مجدد قرار گرفت و با تغییرات اعمال شده در کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

وی بیان کرد: جز ۳ از بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ناظر بر بحث مالیات بر مؤسسات فرهنگی، هنری و مطبوعاتی بود که شب گذشته مجدداً در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و با تغییراتی به صحن علنی مجلس ارجاع شد. بر اساس لایحه بودجه دولت، کلیه مؤسسات فرهنگی، هنری، مطبوعاتی مشمول پرداخت مالیات می‌شدند و در لایحه امسال معافیت‌های سال‌های گذشته برداشته شده بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده تصریح کرد: در لایحه امسال میزان دریافت مالیات، به درآمد کف افراد منوط شده بود که با لایحه دولت بسیاری از رسانه‌های محلی، فعالان فضای مجازی و فعالان فرهنگی در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها و حتی کشور مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای حمایت از رسانه‌ها و حمایت از حوزه نشر، کتاب و مجلات، لایحه بودجه دولت توسط مجلس تغییر کرد، در حالی که حوزه نشر و مطبوعات یارانه دریافت می‌کنند بسیار نامفهوم است که مالیاتی با چند برابر ارزش بخواهند پرداخت کنند. خروجی لایحه دولت در سال ۱۴۰۲ منجر به تعطیلی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی، مطبوعاتی و نشر کتاب و حتی فعالیت‌های فرهنگی، دینی و قرآنی می‌شد چرا که بسیاری ترجیح می‌دادند فعالیت خود را تعطیل کنند تا مالیات ۲۵ درصدی بپردازند.

وی اظهار داشت: در جریان بررسی این بند در صحن علنی مجلس ابهامی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح و این ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. نهایتاً شب گذشته با دو سوم آرا مؤسسات انتشاراتی، فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای، فعالان نشر کتاب، فعالان قرآنی و مؤسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات مستثنی شدند که در صحن مجلس هم تصویب شد. این مصوبه کمک حداقلی مجلس برای اهالی فرهنگ در کشور بود و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۲ شاهد تداوم حرکت و پویش همه رسانه‌ها اعم از مکتوب و خبرگزاری‌ها و همچنین فعالان فضای مجازی، فعالان دینی و قرآنی و نیز ناشرین بخش نشر و کتاب در سطح کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا