یوسفی در گفتگو با مهر: مشکل مسکن با شعار حل نمی‌شود/ وزارت راه نیازمند فردی کارآمد است عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما در حوزه مسکن دچار بحران هستیم، گفت: مشکل حوزه مسکن با شعار و وعده حل نمی‌شود و وزارت راه و شهرسازی نیازمند فردی متخصص و کارآمد است. مجتبی یوسفی […]

یوسفی در گفتگو با مهر:

مشکل مسکن با شعار حل نمی‌شود/ وزارت راه نیازمند فردی کارآمد است

مشکل مسکن با شعار حل نمی‌شود/ وزارت راه نیازمند فردی کارآمد است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما در حوزه مسکن دچار بحران هستیم، گفت: مشکل حوزه مسکن با شعار و وعده حل نمی‌شود و وزارت راه و شهرسازی نیازمند فردی متخصص و کارآمد است.

مجتبی یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه وضعیت مسکن بحرانی شده است، اظهار داشت: تا چند وقت پیش خرید مسکن آرزو بود، اما الان رهن و اجاره مسکن هم برای عده‌ای از مردم تبدیل به آرزو شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحران مسکن به دولت فعلی برنمی‌گردد، بلکه سو مدیریت‌هایی که در ۸ سال دولت روحانی اتفاق افتاد باعث این مسئله شد، گفت: عباس آخوندی در شش سالی که وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی بود، ادبیات سخیفی را درباره مسکن مهر مطرح کرد و هیچ جایگزین دیگری هم برای آن در نظر نگرفت و کاری برای بهبود وضعیت مسکن انجام نداد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در دولت روحانی هیچ اقدامی در حوزه مسکن انجام نشد و فاصله زیاد عرضه و تقاضای مسکن این موضوع را به اثبات می‌رساند، تصریح کرد: باید از رئیس‌جمهور فعلی تشکر کرد، چرا که در این مدتی که دولت سیزدهم روی کار آمده است، ۶ جلسه شورای عالی مسکن در سطح رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است و این مسئله اهتمام این دولت به موضوع مسکن را نشان می‌دهد. این در حالی است که در دولت روحانی جلسات شورای عالی مسکن تشکیل نشد و این مسئله تفاوت دولت فعلی و دولت سابق را نشان می‌دهد.

یوسفی ادامه داد: قطعاً نمی‌توان توقع داشت ناکارآمدی‌هایی که از سال‌های قبل در حوزه مسکن انباشت شده است، در یک سال حل شود. بعضاً گفته می‌شود که مدیران ارشد و وزرا کار مدیریتی انجام می‌دهند و نیازی نیست در رشته خاصی تخصص داشته باشند، در حالی که باید برای وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی فردی متخصص در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متذکر شد: یکی از مسائل اصلی که باعث بحران کشور در حوزه مسکن و حمل و نقل شده، آن است که افراد غیرمتخصص در این بخش‌ها به کار گرفته شدند. برای مثال، عباس آخوندی که شش سال وزیر راه و شهرسازی روحانی بود، مدرک دیپلم داشت و ۲۰ ساله بود که با ارتباطات خانوادگی معاون وزیر کشور شد و سپس وزیر مسکن شد و در ادامه با پول وزارت نفت بورسیه شد و دکتری جامعه شناسی در خارج از کشور گرفت. این فرد با این سوابق به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد که این یک نمونه مدیریت رانتی است و تأثیر سو آن را همگی دیدیم.

یوسفی تاکید کرد: الان ما در حوزه مسکن واقعاً دچار بحران هستیم. مشکل حوزه مسکن با شعار و وعده حل نمی‌شود و وزارت راه و شهرسازی نیازمند فردی متخصص و کارآمد است تا بتواند قوانین مهمی چون قانون جهش تولید مسکن را به طور کامل و دقیق اجرا کند.

وی بیان کرد: یکسری تجارب موفقیت آمیز در دنیا در حوزه مسکن وجود دارد که باید برای رفع مشکلات خود در این عرصه از این تجارب به خوبی استفاده کنیم. متأسفانه بعضاً می‌بینیم برخی افراد نظرات شاذ و بدون پشتوانه کارشناسی درباره مسکن مطرح می‌کنند که به جایی هم نمی‌رسد. برای مثال اخیراً گفته شده که برای اجرای قانون جهش تولید مسکن به متقاضیان زمین ویلایی به جای ساخت آپارتمان داده شود. کسانی که این پیشنهاد را مطرح می‌کنند، بگویند در کدام شهرها و چه نقاطی از کشور زمین ویلایی وجود دارد که به متقاضیان مسکن داده شود؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا در شهرهای بزرگ زمین داریم؟ البته ما موافق اعطای زمین ویلایی برای ساخت مسکن هستیم اما در شهرهای بزرگ این مساله شدنی نیست. در شهرهای بزرگی مانند تهران زمین نداریم و حتی در برخی شهرهای کوچک و روستاها هم به دلیل عدم توسعه طرح‌های هادی و جامع، زمین نداریم. ما فقط در شهرهای جدید زمین داریم اما چون در شهرهای جدید از جمله پردیس، پرند، هشتگرد و سایر شهرهای جدید زیرساخت وجود ندارد، حتی اگر زمین رایگان هم دهیم، مردم نمی‌توانند در این نقاط زندگی کنند چرا که شهرهای جدید حمل و نقل عمومی، مدرسه و زیرساخت‌های کافی ندارد.

وی تاکید کرد: برخی از شهرهای جدید بیش از دو دهه است که قدمت دارند، اما هیچ تلاشی برای تقویت زیرساخت‌های آن انجام نشده است. باید فردی وزیر راه و شهرسازی شود که هم روحیه اجرایی و عملیاتی داشته باشد و هم دارای تجارب مرتبط با مسائل حوزه مسکن و حمل و نقل باشد.