سیاسی

مسعود پزشکیان کیست؟ | سایت انتخاب

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

برنا: مسعود پزشکیان، نامزد تائید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری اسلامی ایران است که اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی می باشد.

 

مسعود پزشکیان (زادهٔ ۷ مهر ۱۳۳۳) سیاستمدار و پزشک ایرانی است که به‌عنوان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بوده است. او توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شد. او در دوره دهم، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود و در دولت هشتم سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت. وی در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با کسب رتبه دوم برای بار پنجم نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو) گردید. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد و دقایقی قبل تایید صلاحیت شد.

 

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد آذربایجان غربی طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

 

او دورهٔ پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکدهٔ پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد.

 

  • معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه اول سید محمد خاتمی در دوره وزارت محمد فرهادی
  • در کابینه دوم سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.
  • نماینده مردم تبریز در در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی
  • نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره دهم
  • پزشکیان با حضور در انتخابات مجلس هشتم به‌عنوان نماینده تبریز از سوی مردم این شهر انتخاب شد؛ در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم نیز به عنوان نماینده تبریز و اسکو و عضو کمیسیون آموزش و بهداشت در مجلس حضور یافت. او در دوره دوزادهم هم در مجلس حضور دارد.
  • پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما از کاندیداتوری انصراف داد.
  • او در انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب‌رئیسی ثبت‌نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رأی نایب‌رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.
  • مسعود پزشکیان در آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، اقدام به ثبت‌نام در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کرد که در نهایت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.
  • وی در روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و دقایقی قبل تایید صلاحیت شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا