مجلس

مسائل صنعت خودرو یک شبه حل نمی‌شود – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی‌آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو، اظهار کرد: بنده به عنوان کسی که دو سوم عمر خود را در صحنه‌های مختلف کشور و عرصه‌های پرچالش و اداره بنگاه‌های بزرگ گذرانده‌ام، با تمام وجود باور دارم که تحول اقتصادی تنها با صنعت دانش‌بنیان صادرات محور محقق می‌شود که این مهم در شعارهای ۱۲ سال اخیر که از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود به خوبی دیده می‌شود.

وی بیان کرد: طی یک سال اخیر که بنده با نظر رئیس جمهور شهید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده گرفتم، با قطعیت بیشتری به این باور رسیده‌ام که صنعت دانش بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: عمده درآمد دولت از محل مالیات پرداختی صنعتگران، اصناف و بازاریان و همچنین حقوق ورودی از سوی تجار واردکننده و اکثر درآمدهای ارزی نیز حاصل صادرات محصولات تولیدی در بخش صنعت است. صنعت دانش‌بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور به شمار می‌رود و مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام برای تحول در کشور توجه به این موضوع است.

علی‌آبادی تاکید کرد: صنعت و تجارت دو بال سیمرغ تحول اقتصادی ایران به شمار می‌رود و جدا کردن این دو بال از یکدیگر منجر به ایجاد ناپایداری شده و به نوعی از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. صنعت دانش بنیان صادرات محور نیازمند اختیاراتی است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی باید در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، انتزاع برخی از اختیارات از این وزارتخانه منجر به آسیب به این حوزه شده است.

وی متذکر شد: در برنامه هفتم رشد ۸.۵ درصد صنعت، ۱۳ درصدی معدن و ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی دیده شده است، اما تحقق آن نیازمند وجود انرژی است، این در حالی است که طی ۱۰ الی ۱۲ ماه اخیر نرخ تخصیص انرژی کاهش پیدا کرده و این کار را سخت می‌کند.

واردات خودروهای برقی برای کاهش مصرف انرژی

علی‌آبادی ادامه داد: راه‌حل اصلی کاهش مصرف انرژی اتخاذ سیاست‌های صحیح است که وزارت صمت در این مسیر گام برداشته و ایجاد زیرساخت‌های برقی سازی وسایل نقلیه عمومی و واردات خودروهای برقی و ایجاد بستر شارژ آنها در سطح شهرها از جمله این اقدامات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه ایجاد زیرساخت‌های انرژی بالغ بر ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر در دستور کار صنایع بزرگ قرار دارد. در حوزه تأمین آب صنایع نیز ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط صنایع صورت گرفته و خطوط انتقال آب و همچنین جمع آوری فاضلاب‌ها و تصفیه آنها برای استفاده از آن در صنایع در دستور کار قرار گرفته است.

علی‌آبادی بیان کرد: برای کاهش مصرف سوخت خودروهای ساخت داخلی نیز اقداماتی انجام شده و برای کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی نیز گام‌های لازم برداشته شده است. از سوی دیگر ما نیازمند ایجاد امنیت، جذابیت و ثبات برای جذب سرمایه گذار در حوزه صنعتی هستیم و باید بازارها را جذاب‌تر کنیم.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تأمین منابع مالی برای بخش تولید به هر روشی حتی با پول پرقدرت ارزش دارد و اگر فرآیند ورود و خروج منابع به بخش تولید به درستی انجام شود، هیچ آثار غیراقتصادی نخواهد داشت. باید به تأمین مالی و سرمایه گذاری در حوزه تولید و صادرات کشور توجه شود، چرا که صادرات یکی از راه‌های بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور است. باید با پرداخت یارانه صادرات از صادر کنندگان حمایت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در تولید اکثر کالاهای داخلی به میزانی به خودکفایی رسیدیم که دیگر بازار پاسخگو نیست. این حجم از تبلیغات تلویزیونی برای فروش اقساطی کالاها به علت پر بودن انبارها است که امکان ادامه تولید را از تولیدکنندگان گرفته است.

صنعت خودرو بیش از ۱۰ درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است

علی‌آبادی بیان کرد: مسائل خودرو و صنعت خودروی کشور یک شبه حل نخواهد شد و راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای حل این موضوع نیازمند است. صنعت خودرو بیش از ۱۰ درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است. به ازای هر خودرو نیز هفت نفر مشغول به کار است.

وی ادامه داد: صنعت خودرو در حال یک پوست اندازی و تحول است و برای ایران یک فرصت تاریخی است تا جایگاه خود را در جهان ارتقا دهد. تولید خودروهای برقی رو به افزایش است.

وزیر صمت گفت: قیمت گذاری دستوری باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش کیفیت خودروها شده است. صنعت خودرو تأثیر به سزایی بر سایر بخش‌ها دارد. وزارت صمت برای برون رفت از شرایط حاکم طرح‌های مهمی را تدارک دیده است.

علی‌آبادی بیان کرد: خودروهای برقی نه تنها خودروهای آینده هستند، بلکه انتخاب روز هستند، چرا که مصرف انرژی را کاهش و عملکرد مطلوب‌تری دارند. برقی سازی می‌تواند جایگاه فعلی کشور را ارتقا ببخشد. شاید تا چندسال آینده دسترسی به خودروهای بنزینی سخت‌تر شود.

وزیر صمت گفت: مهمترین اقدام ما در وزارت صمت تدوین و نوشتن برنامه تحول صنعت خودرو بوده است. تولید دانش بنیان، افزایش عمق تولید داخل، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودروهای برقی از موارد این برنامه بوده‌اند. هیچ مسئولیتی در وزارت صمت بر زمین نمانده است. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت و سفارش انجام شده است و بیش از ۲۰ هزار خودرو نیز تاکنون وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد و برنامه تولید خودرو نیز به رکورد بی سابقه خواهد رسید. تولید سه محصول در کرمان موتور اتفاق خواهد افتاد. به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی نیز تحویل مردم داده خواهد شد. مجبور به تولید و واردات خودروهای برقی هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا