اقتصادی

مذاکره در اوپک برای ایجاد وقفه در جافزایش تولید نفت

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

همزمان با سقوط قیمت نفت به کمترین میزان طی ۹ ماه گذشته، اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در حال مذاکره برای وقفه در برنامه افزایش تولید نفت در ماه آینده هستند.

سه منبع از اوپک و کشورهای هم‌پیمان روز چهارشنبه ۱۴ شهریور به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این مجموعه به احتمال زیاد برنامه افزایش تولید روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت در ماه اکتبر را معلق خواهد کرد.

قیمت نفت برنت روز چهارشنبه به زیر ۷۵ دلار سقوط کرد که کمترین میزان طی ۹ ماه گذشته است. نگرانی‌ها از رشد ضعیف اقتصاد جهانی، خصوصا افزایش اندک واردات نفت چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، به افت قیمت دامن زده است.

هشت عضو مجموعه اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری عربستان و روسیه پیشتر برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، تولید روزانه خود را ۲.۲ میلیون بشکه کاهش داده بودند و قرار بود از ماه آینده ۱۸۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کنند و تا پایان سال سطح تولید خود را افزایش ندهند.

اکنون با افت قیمت نفت، این کشورها در حال مذاکره هستند تا افزایش ۱۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را فعلا تعلیق کنند.

یکی از عوامل دیگر در افت قیمت نفت، تحولات سیاسی در لیبی است که باعث توقف صادرات نفت این کشور شده، اما با بالا گرفتن احتمال توافق میان جناح‌ها در این کشور و از سرگیری صادرات نفتش، قیمت نفت در روز سه‌شنبه سقوطی ۵ درصدی را تجربه کرد.

لیبی به همراه ایران و ونزوئلا از توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان مستثنی شده است.

درآمد نفت ایران:

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد درآمد نفتی کشور در مرداد ماه و حتی قبل از سقوط چشمگیر قیمت نفت طی روزهای گذشته، کاهش یافته است.

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در مرداد امسال درآمد صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و مازوت) حدود ۳.۸ میلیارد دلار بوده، در حالی که متوسط درآمد ماهانه صادرات نفت ایران در چهار ماه ابتدایی امسال ۱۲۵ میلیون دلار بیشتر از ماه گذشته بوده است.

پالایشگاه‌های چینی برخلاف نفت دیگر کشورها، دست‌کم سه ماه بعد از تحویل نفت ایران، پول آن را پرداخت می‌کنند.

آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته نشان می‌دهد ترانزیت نفت ایران به چین در ماه مه، نسبت به متوسط چهار ماه قبل آن حدود ۴۰ هزار بشکه افت داشته و به یک میلیون و ۴۹۱ هزار بشکه رسیده است که می‌تواند علت افت درآمدهای نفتی ایران در ماه گذشته خورشیدی باشد.

با اینحال، آمارهای کپلر نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه‌های ژوئن دوباره افزایش یافته و حتی در ژوئیه به ۱ میلیون و ۷۱۸ هزار بشکه اوج گرفته که به معنی درآمد صادرات نفت بیشتر ایران در ماه‌های پیش رو است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که دولت ایران برای اجتناب از کسری بودجه نیاز دارد که قیمت نفت در بازارهای جهانی دست کم ۱۲۱ دلار باشد؛ رقمی که ۴۰ درصد بیشتر از قیمت‌های کنونی نفت در بازارهای جهانی است و از طرفی بخش قابل توجهی از درآمد نفتی ایران نیز در پروسه دور زدن تحریم‌ها از بین می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا