اقتصادی

محصول کندوها فقط به عسل خلاصه نمی‌شود – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم بروفه، رئیس مرکز رشد مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه محصولات زنبور عسل فقط به عسل خلاصه نمی‌شود، گفت: پیشرفت در فناوری‌های پردازش و برنامه‌های کاربردی نوآورانه، فرصت‌های جدیدی را در این بخش باز کرده است.

وی ژل رویال، بره موم، موم زنبورعسل، گرده زنبورعسل و زهر را از مهمترین این محصولات دانست و افزود: بره موم که به دلیل خواص ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده است، در صنعت سلامت و تندرستی محبوبیت پیدا کرده است. نوآوری‌های اخیر در فناوری‌های استخراج، از جمله استخراج سیال فوق بحرانی و روش‌های اولتراسونیک، امکان تولید بره موم با خلوص بالا را بدون از دست دادن ترکیبات زیست فعال آن فراهم می‌کند. این امر باعث توسعه محصولات دارویی و مکمل‌های غذایی مؤثرتر شده است.

بروفه ادامه داد: بره موم، ماده صمغی تولید شده توسط زنبورها قرن‌ها است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمول‌های مبتنی بر بره موم برای التیام زخم، مراقبت از دهان و درمان‌های پوست ساخته می‌شوند و جایگزین‌های طبیعی برای داروهای مصنوعی ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه فرآوری عسل نیز با تکنیک‌های جدید با هدف حفظ خواص طبیعی آن، پیشرفت‌هایی داشته است، گفت: یکی از این نوآوری‌ها استفاده از اولترا فیلتراسیون برای حذف ناخالصی‌ها و کاهش رطوبت بدون نیاز به حرارت زیاد است که می‌تواند ترکیبات مفید عسل را تخریب کند. علاوه بر این، پیشرفت در فناوری بسته بندی و تکنولوژی‌هایی مانند آب بندی خلأ و بسته بندی در اتمسفر کنترل شده به افزایش ماندگاری عسل و حفظ ارزش غذایی آن کمک می‌کنند.

به گفته بروفه، محصولات زنبورعسل در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. ژل رویال غنی از ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها در کرم‌های ضد پیری و محصولات احیا کننده پوست گنجانده شده است. پیشرفت‌ها در سیستم‌های کپسوله‌سازی و تحویل نانو، فراهمی زیستی و پایداری این مواد فعال در لوازم آرایشی را افزایش داده است.

وی، معتقد است: ژل رویال، یک ترشح غنی از مواد مغذی است که توسط زنبورها برای تغذیه ملکه استفاده می‌شود. این ماده به عنوان یک مکمل غذایی و ماده آرایشی شناخته می‌شود. زیرا سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی است که سلامت و شادابی را افزایش می‌دهد. در صنعت آرایشی و بهداشتی، ژل رویال در کرم‌های ضد پیری، مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها استفاده می‌شود؛ چراکه به دلیل توانایی آن در آبرسانی به پوست، کاهش التهاب و تولید کلاژن ارزش دارد.

رئیس مرکز رشد مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، گفت: گرده زنبور عسل که اغلب به عنوان یک ابر غذا شناخته می‌شود، در پودرهای تقویت کننده انرژی و مکمل‌های تقویت کننده سیستم ایمنی گنجانده شده است.

بروفه، با اشاره به اینکه موم زنبور عسل به عنوان یک جایگزین پایدار برای مواد مصنوعی در حال تجدید حیات است، افزود: موم زنبور عسل در تولید بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود که زیست تخریب پذیر و قابل استفاده مجدد هستند. علاوه بر این، موم زنبور عسل یک عنصر کلیدی در لوازم آرایشی طبیعی، شمع‌ها و جلا دهنده‌ها است که برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال محصولات سازگار با محیط‌زیست هستند، جذاب است.

وی، استفاده از عسل در غذاهای کاربردی، به دلیل شیرینی طبیعی و مزایای سلامتی آن را در حال گسترش دانست و بیان کرد: عسل در طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله خوراکی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌ها و مکمل‌های بهداشتی گنجانده شده است. همانطور که مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای به دنبال جایگزین‌های طبیعی برای قندهای تصفیه شده هستند، عسل به یک عنصر ترجیحی در رژیم‌های غذایی آگاهانه سلامت تبدیل شده است. البته تکنیک‌های تخمیر و تبدیل زیستی برای تولید نوشیدنی‌های جدید مبتنی بر عسل و محصولات پروبیوتیک در حال بررسی هستند.

رئیس مرکز رشد مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ واحد، هسته فناور و دانش بنیان در این مرکز رشد حضور دارند، عنوان کرد: از این تعداد ۵ مورد در عرصه زنبور عسل و محصولات جانبی آن فعالیت می‌کنند که مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز حمایت‌های لازم را از این شرکت‌ها انجام می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا