محتواهای آموزشی نیازمند تغییر است – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی دوشنبه شب در گردهمایی ائمه جمعه شهرستانهای محمودآباد و نور، سرخرود، چمستان، ایزدشهر که به میزبانی سرخرود برگزار شد، در خصوص موضوع تربیت در نظام آموزش با بیان اینکه آموزش و پرورش در این حوزه تکالیفی دارد، اظهار داشت: تربیت تنها در مدارس دنبال نمیشود و عناصر زیادی از بیرون نیز در این موضوع در بین دانشآموزان تأثیرگذار خواهد بود.
وی تصریح کرد: رکن اساسی تربیت از بنیان خانواده آغاز میشود که از بدو تولد فرزند شروع میشود که از عناصر اصلی تربیتی است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: مدرسه به عنوان یک فضای آموزشی که در تربیت فرزندان تأثیرگذار است باید مورد بررسی و پیگیری در زمینههای مختلف قرار گرفته و به دنبال رفع دغدغه و مشکلات، برای آن محیط آموزشی باشیم.
کمالی خاطرنشان کرد: سطح انتظارات مدیران، معلمان یا معاونان و حتی نیروی کمکی در یک مدرسه از دانشآموز باید در اندازه درک و فهم او باشد و پیش قضاوتها باعث ایجاد شکاف و فاصله برای ارتباط بهتر در دنیای امروز آموزش نباشد.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دانشآموز، شهید حسین فهمیده، عنوان کرد: یک انسان در ۱۳ سالگی مثل «حسین فهمیده» به اوج معرفت رسید برای دفاع از ارزشها و فرهنگ کشورش و ممکن است جوانی در ۲۰ سالگی به این اندازه از درک نرسد که باید مبحثی مهم برای ما باشد تا در برخوردها، قضاوت نداشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: سیاستهای آموزش و پرورش و مطالبات آنکه از استان به وزارت خانه ارسال و ابلاغ میشود، چه میزان آن قابل اجرا است، از مهمترین عناصر تربیتی در مدارس است که همواره از موارد جدی محسوب میشود.
کمالی با تاکید بر اینکه ما نیازمند یک تغییر در محتوای آموزشی داریم، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که این محتوا در حال ارائه به نوجوانان در آینده در زندگی آنان تأثیر میگذارد بنابراین باید محتواها باید دقت و توجه بیشتری به دانشآموزان ارائه شود، حتی موارد درسی که گاهاً در مورد فرهنگسازی دینی یا گفتمان دینی ما ساعت خاص و برنامه آموزشی برای آن نداریم.
وی با بیان اینکه علاوه بر دروس دینی باید به صورت کارگاهی نیز در زمینه گفتمان به دانشآموز آموزش داد، گفت: آموزش و پرورش باید ساعاتی را در این زمینه و برای باور و ایمان دانشآموز در نظر بگیرد که همه این موارد نیازمند تغییر در ساختارها است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: آمادهسازی بستر اولین قدم برای راهبردی کردن آموزش کارگاهی در مدارس ما است که باید به صورت جدی پیگیری و عمل شود.
کمالی با اشاره با اینکه کوچک انگاری مسائل یک بلا در نظام آموزش و پرورش است، تصریح کرد: شاید توقعاتی که از یک معلم دارند بیشتر از مطالبات و امکانات باشد اما دلیلی برای کارکرد کمتر برای ارائه آموزش به فرزندانمان نیست.
وی با اعلام اینکه مازندران در برنامههای فرهنگی و هنری و قرآن جزو پنج استان برتر هستیم، گفت: در المپیادهای علمی رتبههای زیادی در سطح کشور داریم که دانشآموزان ما همیشه شایسته تقدیر هستند.