مجلس دوازدهم باید بر شایسته‌سالاری نظارت کند – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، شایسته‌سالاری موضوعی است که بسیاری باور دارند اگر در کار نباشد، کشور نمی‌تواند مسیر رشد و توسعه را به خوبی بپیماید. حالا که در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم، پرسش آن است که مجلس آینده در مسیر تحقق این هدف چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اگر کلی نگاه کنیم، مجلس شورای اسلامی دارای کمیسیون‌های تخصصی زیادی است. کمیسیون‌های تخصصی در مجلس آینده می‌توانند چالش‌های دولت‌های گذشته و حال را بررسی کنند و ببینند کجا مشکلات وجود دارد؟ قوانین تا کجا کاربرد داشته است؟ آیا مشکل از مسئولان در اجرا بوده است یا مشکل در قانون بوده است و اگر مشکل از کارگزاران بوده است، مجلس دوازدهم می‌تواند این انتقاد را به دولت داشته باشد که چرا از نیروهای کارآمدتر استفاده نمی‌شود تا قوانین به بهترین شکل اجرا شود؟ هرچه کارگزاران نظام بهتر بتوانند قوانین را اجرا کنند، هم کارآمدی بهتر می‌شود، هم مشکلات رفع خواهد شد و هم رضایت عمومی بالا می‌رود».

او ادامه داد: «من باور دارم ما قوانین خوب زیاد داریم اما گاهی این قوانین به دلیل سوءمدیریت و انتخاب نادرست مسئولان به نحو احسن اجرا نمی‌شوند. مردم وقتی نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند یا رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، اولین مطالبه‌شان شایسته‌سالاری است. شایسته‌سالاری ارتباط مستقیم با توانمندی کشور دارد. بخش مهمی از مشکل کشور به دلیل آن است که برخی افراد در جایگاه‌های خودشان ننشسته‌اند. البته این مشکل فقط مربوط به امروز نیست، بلکه در دولت‌های گذشته هم وجود داشته است. ما ظرفیت‌های بسیاری داریم اما بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در گرو استفاده از مدیران شایسته است. وقتی دولتی بر اساس باندبازی و گروه‌بازی و رفیق‌بازی کابینه‌اش را چیدمان می‌کند یا نماینده‌ای که بر همین اساس به وزیری رأی اعتماد می‌دهد، در این شرایط منافع مردم در نظر نگرفته نمی‌شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «نماینده باید به منافع مردم فکر کند. اگر می‌خواهیم انتخاباتی خوب داشته باشیم، باید گروه‌های سیاسی برنامه‌ای مدون به افکار عمومی نشان دهند. ما بیشتر با شعار مواجهیم تا برنامه. در برنامه‌های نامزدها وجه شعار غالب است در صورتی که باید برنامه‌هایی واقعی و عملیاتی ارائه دهند. نمایندگان مجلس می‌توانند گلوگاه بسیار مهم ریل‌گذاری برای دولت باشند. اگر دولتی از ریل پیشرفت و شایسته‌سالاری خارج ‌شود، نمایندگان باید دولت را داخل ریل درست بیاورند. نمایندگان نباید اجازه دهند دولت به صورت آزمون و خطا جلو برود. برنامه‌های پنج ساله مسیر دولت‌ها برای پیشرفت کشور را مشخص می‌کند و نمایندگان مجلس وظیفه دارند تا بر چگونگی اجرای برنامه پنج‌ساله نظارت کنند. اگر امروز انباشتی از مشکلات داریم بر می‌گردد به حکمرانی‌های سلیقه‌ای دولت‌ها طی ادوار مختلف. واقعیت است است که معضل اصلی کشور که از گذشته به ارث رسیده ناکارمدی برخی مدیران است و مجلس دوازدهم باید با جدیت بر موضوع شایسته‌سالاری نظارت کند».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «متأسفانه برخی فرمایشات رهبر انقلاب را نادرست درک کردند. ایشان بر موضوع جوانگرایی تأکید کردند اما برخی تصور کردند که همه‌چیز باید در سن و سال خلاصه شود؛ در صورتی که ایشان از فکر جوان و اندیشه جوان سخن گفتند؛ یعنی آنکه افراد باید ایده‌ها و فکرهای نو داشته باشند. وقتی وزارتخانه‌ای به جوانی که تجربه لازم را سپرده می‌شود، طبیعی است که نتواند از عهده امور برآید. به قول آیت‌الله جوادی آملی ما نیاز به آدم خوبِ باعرضه داریم، نه آدم خوب بی‌عرضه. این حرف درستی و به این معنی است که کشور نیاز به افراد متعهد و در عین حال متخصص و کاربلد دارد تا بتوان رو به جلو حرکت کرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا