مجلس برای رفع تبعیض‌‌های مالیاتی چه کرد؟ / مردم باید بدانند مالیاتی که می‌پردازند، کجا خرج می‌شود؟ – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

مالیات و نحوه محاسبه آن – تجارت‌نیوز

به گزارش تابناک، بحث خروج از اقتصاد نفتی و حرکت در مسیر اصلاح نظام مالیات‌ستانی همواره توسط دولت‌های مختلف مطرح بوده است. حتی در برنامه ششم توسعه یا سند جامع اقتصاد مقاومتی نیز بر خروج از تک‌محصولی یا همان اقتصاد نفتی تاکید شده بود؛ اما از آن‌جایی که در آن زمان فروش نفت و کسب درآمد از آن به سهولت انجام می‌شد، به اجرای این برنامه توجهی نشد.

اما با روی کار آمدن دولت رئیسی، این موضوع دوباره مطرح شد؛ با این تفاوت که این بار امکان نادیده گرفتن آن فراهم نبود، زیرا محدودیت‌ها در صادرات نفت تشدید شد و راهی جز دریافت مالیات برای تامین منابع مالی دولت وجود نداشت؛ بنابراین دولت سیزدهم با جدیت پیگیر ماجرا شد.

حال در پس پیگیری این موضوع چالش‌هایی پدید آمده که به نظر می‌رسد، هنوز راه‌حلی برای پاسخگویی به آن پیدا نشده است. فرار‌های مالیاتی، عدم اخذ مالیات از واحد‌های کلان و … از جمله آن است. چندی پیش احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در برنامه ثریا اعلام کرد که برخی فعالان صنفی برای فرار از پرداخت مالیات از کد ملی ۸۰۰ کودک زیر پنج سال جهت انجام تراکنش‌های خود استفاده کرده‌اند! این در حالی است که اخذ مالیات از کارمندان و کارگران در اسرع وقت انجام می‌شود و هیچ‌گونه چشم پوشی در این زمنیه صورت نمی‌گیرد.

نتیجه چنین روندی منجر به بروز تبعیض در اخذ مالیات و در نهایت نارضایتی اجتماعی می‌شود. در همین زمنیه مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به تابناک گفت: بی گمان عدالت اصلی‌ترین بستر عقلانی و اخلاقی برای اخذ مالیات از فعالان اقتصادی است.

او ادامه داد: هر بنگاه اقتصادی به تبع میزان درآمد، حجم تولید و سود خود باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند. (با رعایت پیش فرض و عوامل فراوان موثر در تولید). به این ترتیب، تبعیض در اخذ مالیات از بین می‌رود و  رفاه عمومی بر جامعه حاکم می‌شود.  

 

تاثیر شفافیت در اخذ مالیات 

صالحی درباره اقدامات مجلس برای رفع تبعیض در این زمینه بیان کرد: مجلس از طریق قانون‌گذاری عادلانه می‌تواند زمینه‌های رفع تبعیض در امر پرداخت مالیات را فراهم کند.

او همچنین درباره تاثیر شفاف شدن هزینه‌‌های مالیاتی گفت: با اجرای چنین سیاستی، اخذ مالیات راحت‌تر می شود و اعتماد مردم نسبت به دولت افزایش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر دولت در راستای شفاف‌سازی اعلام کند که مالیات‌های گرفته شده برای  افزایش رفاه عمومی هزینه می‌شود، بدون شک، انگیزه‌ی پرداخت مالیات توسط فعالان اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

صالحی عنوان کرد: ابهام و بی‌برنامگی در هزینه کرد مالیات اخذشده توسط دولت، رغبت‌ مالیات‌دهندگان در پرداخت را کاهش می‌دهد. این حق مالیات‌دهندگان است که تاثیر پرداختی‌های خود را در افزایش رفاه عمومی شان ببینند.

او عنوان کرد: مالیات‌دهندگان، پرداخت مالیات در فضای غیرشفاف را به مثابه کُنشی کور تصور و به همین دلیل از اجرای مسئولیت اجتماعی و اقتصادی خود شانه خالی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، شفاف‌سازی همواره، یکی از عناصر اصلی حکمرانی صحیح تلقی می‌شود که موجب  افزایش اعتماد و به تبع آن انباشت سرمایه اجتماعی است؛ بنابراین، تا زمانی که شفافیت در زمینه هزینه‌کرد مالیات‌ها انجام شود، نمی‌توان توقع داشت فرارهای مالیاتی رخ ندهد؛ پدیده‌‌ای که آثار سوء بر جامعه دارد و منجر به بروز تعیض می‌شود؛ بنابراین، مشخص است که روند زنجیروار به یکدیگر متصل است و صورت عدم اصلاح، همه مولفه‌های مرتبط به انحراف می‌روند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا