ما رکود جدی در بازار خودرو داریم که با افزایش قیمت دو خودروساز همزمان شده/ در ثبت نام اخیر ایران خودرو ۵۰۰ هزار نفر شرکت کردند، این رقم در سال گذشته ۲ میلیون بود؛ این یعنی سه چهارم خریداران دست نگه داشتند/ رکود خودروهای چینی خیلی سنگینتر از داخلیها است؛ بازار عمدتاً مشتاق شاهین، تارا، تیبا و کوییک است

در شرایطی که تازه جنگ تمام شده بود، سایپا افزایش قیمت خود را اعمال کرد و قبل از جنگ هم ایران خودرو این کار را کرده بود. حالا کم کم این افزایش قیمتها خود را نشان میدهند، افزایش قیمتی که انگیزه برای خرید را کاهش داده و اثرات منفی نیز بر بازار وارداتیها و چینیها گذاشته است.
امیرحسین برخورداری، کارشناس خودرو، درباره تأثیر افزایش قیمت ایران خودرو و سایپا بر بازار به «انتخاب» گفت: پارامتری که روی قیمت بازار تأثیر دارد شامل نرخ ارز و وضعیت بازار میشود. ترکیب این دو باعث میشود بازار افزایشی یا ثابت باشد. شیب کاهشی در بازار خیلی کم اتفاق میافتد و عمدتاً به شکل اصلاح قیمت است. ما رکود جدی در بازار خودرو داریم که همزمان با افزایش قیمت دو خودروساز شده است. تبدیل خودرو به نقدینگی نیز سخت شده و شاید افزایش قیمتها را برای نقدینگی نادیده بگیرند. هرچند تجربه نشان داد که افزایش قیمتها در هر حال اثرگذار خواهد بود. احتمالاً در دو هفته آینده افزایش قیمت تندی در بازار خواهیم داشت.
وی در رابطه با وضعیت بازار خودروهای چینی بیان کرد: رکود خودروهای چینی خیلی سنگینتر از داخلی هاست و بازار عمدتاً مشتاق خودروهای داخلی مانند ۲۰۷ و شاهین و تارا و تیبا و کوییک است. اگر این خودروها خرید و فروش بیشتری شوند، مونتاژیها نیز جان میگیرند. در ثبت نام اخیر ایران خودرو ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند، اما سال گذشته ۲ میلیون نفر ثبت نام کرده بودند. رکود و رکود انتظاری تا حدی بالاست که سه چهارم کسانیکه میخواستند ثبت نام کنند دست نگه داشتند. خیلی از افراد سراغ پیش فروشها نمیروند، چون نگاه به آینده مبهم است. از طرفی نرخ دلار هم در ظاهر و روی کاغذ نزولی است که روی بازار اثر میگذارد.
او افزود: رکود در وارداتیها در بالاترین سطح ممکن است. بخش دیگر رکود وارداتیها شامل عدم ترخیص خودرو در چند وقت اخیر است. در آخرین ترخیصها نیز تورم بالایی داشتهاند و افزایش قیمت بیشتری را تجربه کردهاند. اگر دوباره بازار جان بگیرد، افزایش قیمت مجددی در بازار خواهیم داشت. در حال حاضر بازار وارداتیها یا ثابت و یا نزولی است.
برخورداری در رابطه با تبدیل شدن رکود بازار خودرو به مشابه بازار مسکن گفت: من همچین تصوری در مورد خودرو ندارم. با شروع اولین پیش فروشها، باز هم شاهد حضور جمعیت هستیم که در مقیاس جهانی عدد کمی نیست. خریداران نهانی داریم که خود را نشان نمیدهند و بخشهای زیادی دنبال اعتماد به آینده هستند. خودرو همیشه بعد از دلار و طلا، سرمایهگذاری سوم بوده است. هیچوقت خودرو با مسکن قابل مقایسه نبوده و نخواهد بود. تجربه نشان داد که در سبد خانوار، برای خودرو همیشه سهمی قائل بودهاند. حداقل تا پایان امسال و حتی تا اواسط سال دیگر هم خودرو از اولویتهای سرمایهگذاری جامعهی ایران خواهد بود.