مالیات‌ستانی به روش جدید – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش تابناک، در جلسه علنی دیروز (یکشنبه ۱۴ آبان) بند الحاقی (۱۳) لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس این ماده الحاقی، اشخاص حقوقی می‌توانند در ازای پرداخت بخشی از مالیاتشان محتوای فرهنگی و آموزشی فقط با اولویت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تولید کنند.

تولید محتوا می‌تواند در قالب تولید مستند، سریال و فیلم تلویزیونی و پویانمایی (انیمیشـن) باشد که البته با نظارت و ‌تأیید سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شاخص‌های ترکیبی جهت پخش از شـبکه‌های ملی، اسـتانی و بین‌المللی آن سازمان و همچنین مستند و فیلم سینمایی که به ‌تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد، به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد می‌شود.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات این طرح به تابناک گفت: اعتبارات لازم برای تامین هزینه تولید محتوا در زمینه حمایت از طرح خانواده از محل مالیات شرکت‌های حقوقی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: به عبارتی قرار نیست شرکت‌های حقوقی هزینه اضافی در این زمینه صرف کنند. بلکه از مالیاتی که موظف به پرداخت آن هستند اعتبارات لازم برای تولید محتوا در این زمینه را تامین می‌کنند. 

دولت مخالف بند الحاقی (۱۳) است

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه،به عنوان نماینده دولت مخالفت خود را با این بند الحاقی اعلام کرد و  گفت: اگر قرار است حمایتی در این زمینه انجام شود بهتر است در قالب یارانه مستقیم یا کمک‌های دولتی باشد.

محسن زنگنه به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه در موافقت با این بندالحاقی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب افزایش فرزندآوری است و در عمل باید به نحوی این موضوع را محقق کنیم. از طرفی تولید برنامه هزینه دارد و یکی از راه‌های تولید برنامه در صدا و سیما هم راهکارهای تشویقی است که در این بند الحاقی به آن توجه شده است.

بر اساس این گزارش هنوز مشخص نیست چقدر از مالیات در نظر گرفته شده برای هر شرکت حقوقی صرف تولید محتوا با موضوع جوانی جمعیت می‌شود؟ از طرفی با توجه به اینکه بیشتر درآمدهای دولت از محل مالیات‌ستانی تامین می‌شود باید دید چه برنامه‌ای برای جلوگیری از کاهش درآمدها در نظر گرفته شده است؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا