اقتصادی

قیمت سهند در بازار نجومی شد؛ تکرار سناریوی همیشگی ورود یک خودرو جدید [مرداد ۱۴۰۳]

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

هفته گذشته، نخستین سری خودروهای سهند به خریداران تحویل داده شد. بسیاری از خریداران نیز این خودرو را بلافاصله برای فروش آگهی کردند. براساس آنچه در پلتفرم‌های آنلاین می‌بینیم، قیمت سهند حدود ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. به‌عبارتی می‌توان گفت نخستین مالکان سهند می‌خواهند از فروش این خودرو سودی ۱۵۰ میلیون تومانی بکنند.

 

بازار خودرو ایران به‌دلیل شرایطی که بر آن حاکم است، همواره از خودروهای جدید و مقرون‌به‌صرفه استقبال می‌کند. با حذف سمند، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس از خط تولید ایران‌خودرو، ساینا و کوییک تنها خودروهای صفرکیلومتری هستند که متقاضیان با بودجه‌ای معقول می‌توانند آن‌ها را بخرند؛ ازاین‌رو، عرضه اطلس و سهند از سوی سایپا و پارس‌خودرو، با استقبال متقاضیان روبه‌رو شده است. در شرایط فعلی، بازار خودروهای اقتصادی به‌شدت محدود است و کاربران از عرضه هر خودرو اقتصادی استقبال می‌کنند.

 

جدول قیمت سهند در بازار آزاد، مرداد ۱۴۰۳:

قیمت سهند در بازار نجومی شد؛ تکرار سناریوی همیشگی ورود یک خودرو جدید [مرداد 1403]

 

حدس و گمان‌ها درباره قیمت آینده محصولات اقتصادی سایپا

 

پارس‌خودرو قیمت سهند را برای نخستین گروه مشتریان ۴۵۹ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان اعلام کرده است. قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۱۵ میلیون تومان از ساینا S بیشتر است. بااین‌حال تفاوت‌های میان ساینا S و سهند S‌ به‌اندازه ۱۱۵ میلیون تومان نیستند.

 

در بخش اختلاف قیمت بازار، قیمت سهند حدود ۶۰۰ میلیون تومان است درحالی‌که قیمت ساینا S در بازار آزاد ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است؛ به‌عبارتی این ۲ خودرو با پلتفرم و اتاق یکسان، در بازار ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند! احتمال می‌دهیم در هفته‌های جاری اختلاف قیمت سهند در بازار و کارخانه کاهش یابد و به حدود ۱۰۰ میلیون تومان برسد. محصول جدید دیگر سایپا، اطلس، نیز هم‌اکنون با اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی نسبت به نرخ کارخانه در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

 

موضوعی که در این بین اهمیت دارد، تولید و عرضه سهند توسط پارس‌خودرو است. پارس‌خودرو طی سالیان اخیر روند خوبی در عرضه محصولات اقتصادی همچون خانواده کوییک داشته است. برای مثال این شرکت ماهانه کوییک GXR-L‌ را عرضه می‌کند که نتیجه آن کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه این محصول به حدود ۴۰ میلیون تومان است. درصورت عرضه انبوه سهند در ماه‌های آینده و کاهش اختلاف قیمت سهند در بازار و کارخانه، این خودرو به گزینه مطلوبی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان تبدیل می‌شود. افرادی که مالک نسخه‌های کارکرده و مسن پژو ۴۰۵، سمند یا پژو ۲۰۶ هستند، ممکن است تمایل داشته باشند به‌جای اتومبیل کارکرده‌شان سهند صفرکیلومتر بخرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا