طحان نظیف: قوانین تبلیغات انتخابات باید به روز شوند/با احزاب یک شبه مواجهیم! سخنگوی شورای نگهبان گفت: عمده تبلیغات در انتخابات‌ها از «فضای فیزیکی» به «فضای مجازی» منتقل شده است؛ اما قوانین موجود در حوزه تبلیغات، بیشتر به فضای حقیقی مربوط است تا فضای مجازی. به گزارش هشت صبح، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان […]

طحان نظیف:

قوانین تبلیغات انتخابات باید به روز شوند/با احزاب یک شبه مواجهیم!

قوانین تبلیغات انتخابات باید به روز شوند/با احزاب یک شبه مواجهیم!

سخنگوی شورای نگهبان گفت: عمده تبلیغات در انتخابات‌ها از «فضای فیزیکی» به «فضای مجازی» منتقل شده است؛ اما قوانین موجود در حوزه تبلیغات، بیشتر به فضای حقیقی مربوط است تا فضای مجازی.

به گزارش هشت صبح، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفتگوی ویژه درباره موضوع اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: متجلی شدن سیاست‌های کلی انتخابات در قالب قانون برای شورای نگهبان مهم است و فرقی نمی‌کند که در قالب طرح یا لایحه باشد.

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته اقداماتی برای اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت اما به نتیجه نرسید، تصریح کرد: دو اقدام در راستای اصلاح قانون انتخابات تاکنون به نتیجه رسیده است، اول تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت منابع مالی کاندیداها در سال ۹۸ بود که در شورای نگهبان نیز مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. دوم آنکه سال گذشته شورای نگهبان شرایطی برای ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ابلاغ کرد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: اصلاحاتی که باید درباره دو مصوبه آماده شده از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان صورت بگیرد ناچیز و کم است.

طحان‌نظیف با بیان اینکه سیاست‌های کلی انتخابات، آسیب‌شناسی نظام انتخابات در چهار دهه گذشته است، اظهار کرد: شورای نگهبان به عنوان نهادی که متولی نظارت بر انتخابات است، در مقام عمل با آسیب‌هایی مواجه شده که سرتیتر آن‌ها در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است. به عنوان مثال جای موضوع «پیش ثبت‌نام» در نظام انتخابات خالی است.

وی ادامه داد: زمان ثبت‌نام انتخابات با انبوهی از ثبت‌نام‌کنندگان مواجه هستیم که شرایط لازم را ندارند. اگر پیش ثبت‌نام در نظر گرفته شود جلوی رد صلاحیت‌ بسیاری از افراد گرفته می‌شود چراکه برخی از افراد ثبت‌نام می‌کنند که محکومیت کیفری دارند. اگر این موضوع در پیش‌ ثبت‌نام در نظر گرفته شود، فرد نمی‌تواند ثبت‌نام کند که در مرحله بعدی با رد صلاحیت مواجه شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس بیان کرد: طبق قانون کنونی ۲۰ روز زمان برای رسیدگی صلاحیت داوطلبان در نظر گرفته شده که زمان کمی است. این نگرانی را داریم که در این مدت کم، حقی از افراد ضایع شود. از طرف دیگر برای شورای نگهبان سخت است که در مدت زمان اندکی به رسیدگی صلاحیت داوطلبان بپردازد.

طحان‌نظیف با تاکید بر اینکه موضوعاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیاز به روزآمدسازی دارد، تصریح کرد: سیاست‌های کلی انتخابات، راه‌کاری برای حل مسائل و مشکلاتی است که امروز به آن مواجه هستیم. همانطور که می‌بینیم عمده تبلیغات در انتخابات‌ها از «فضای فیزیکی» به «فضای مجازی» منتقل شده است؛ اما قوانین موجود در حوزه تبلیغات، بیشتر به فضای حقیقی مربوط است تا فضای مجازی.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: آنچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات است و از جزئیات آن اطلاعی نداریم. البته شورای نگهبان از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات استقبال می‌کند. در بندهای ۱۸ گانه سیاست‌های کلی انتخابات به موضوعات گوناگونی پرداخته شده که هر کدام بر مبنای آسیب‌شناسی است.

وی در پایان با اشاره به بندی از سیاست‌های کلی انتخابات در مورد فعالیت‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی، خاطرنشان کرد: در انتخابات‌ها با احزاب یک شبه‌ای مواجه هستیم که از مردم رأی می‌گیرند و پس از آن پاسخگویی ندارند. در سیاست‌های کلی انتخابات به وظایف احزاب و تشکل‌های سیاسی اشاره شده است که باید در متون قانونی، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها تجلی یابد.