قطعنامه پارلمان اروپا ضد مردمی است

Print Friendly, PDF & Email

عموئی در گفتگو با مهر:

قطعنامه پارلمان اروپا ضد مردمی است

قطعنامه پارلمان اروپا ضد مردمی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: سپاه و بسیج علاوه بر آنکه جزئی از قانون اساسی کشور هستند، بخش زیادی از بدنه مردمی را پوشش می‌دهند، لذا قطعنامه پارلمان اروپا ضدمردمی است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین جزئیات طرح دو فوریتی مجلس در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا گفت: روز شنبه اولین جلسه فوق العاده در کمیسیون در پی اقدام پارلمان اروپا در پی طرح قطعنامه‌ای علیه ایران برگزار شد و در این جلسه که چند ساعت ادامه داشت ابعاد مختلف این اقدام مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: اقدام پارلمان اروپا ضمن آنکه مداخله در امور داخلی ایران است، حقوق حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند؛ چرا که نهادهای حاکمیتی کشور ما را مورد هتک حرمت قرار داده است.

قطعنامه پارلمان اروپا تعرض به حقوق مردم و هتک حرمت است

عمویی با بیان اینکه ابعاد مختلف دیگر قطعنامه مذکور که شامل مقدمه و ۳۲ بند اجرایی می‌شود مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: این قطعنامه در مقدمه و بندهای اجرایی خود، به مباحث داخلی ایران ورود جزئی کرده است. در بند دهم قطعنامه آمده است شورای اروپا تحریماتی را علیه مقامات کشور از جمله رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و شخص مقام معظم رهبری اعمال کند. همچنین در ماده یازدهم نیز خواستار آن شده که شورای اروپا، سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مثل بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به اینکه این قطعنامه از جهات متفاوتی اهمیت دارد، تاکید کرد: بخشی از این قطعنامه به حقوق مردم تعرض کرده است، سپاه پاسداران و بسیج مستضفعین علاوه بر اینکه جزئی از قانون اساسی کشور هستند، بخش زیادی از بدنه مردمی را پوشش می‌دهند، بنابراین قطعنامه مذکور اقدامی ضد مردمی به شمار می‌رود.

وی درباره الزام‌آور بودن مصوبه پارلمان اروپا اظهار کرد: مصوبات پارلمان اروپا، حقوقی و الزام‌آور نیست؛ چراکه درباره‌ حوزه‌های حساس امنیتی و سیاسی بدون نظر شورای اروپا، تصمیم‌گیری نمی‌شود. با این وجود ما به جهت دفاع از حقوق ملت و منافع ملی به اصل ماجرا ورود کرده ایم.

به طرف مقابل هشدار دادیم!

عمویی با اشاره به اینکه اقدامات مختلفی برای پاسخ به تصویب این قطعنامه در مجلس طراحی شده است، بیان کرد: امروز دوم بهمن ماه بیانیه‌ای با امضای اکثریت نمایندگان مجلس قرائت شد که در آن هشدار لازم را به شورای اروپا دادیم تا این قطعنامه غیرالزام آور را ابرام یا اجرا نکند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیانیه مجلس اشکالات حقوقی تصمیم پارلمان اروپا را روشن کرده است، تصریح کرد: این بیانیه تنها اقدام مجلس در پاسخ به قطعنامه مذکور نبود، گام اساسی دیگری که برداشته شد جلسه غیرعلنی امروز (۲ بهمن ماه) بود که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و وزیر امورخارجه در ارزیابی این مسئله برگزار شد.

وی ادامه داد: موضع‌گیری‌های رئیس مجلس به نمایندگی از سایر وکلای ملت اقدام دیگری بود که در این راستا صورت گرفت. همچنین ثبت یک طرح قانونی برای آغاز روند تقنینی جهت رسیدگی به این موضوع در مجلس اعلام وصول شد.

عمویی با اشاره به اینکه نمایندگاه چند طرح برای پاسخ به اقدام پارلمان اروپا پیشنهاد کرده‌اند، اظهار کرد: نمایندگان این اختیار را دارند که هر کدام طرحی را ثبت کنند تا در روند بررسی قرار بگیرد، ولی یکی از کارویژه‌های کمیسیون این است که طرح‌های پیشنهاد شده‌ای که موضوع مشترکی دارند را به سمت ادغام ببرد تا نتیجه و طرح مشترکی حاصل شود. در نهایت به یک طرح اولیه مشترک رسیدیم.

مواضع ایران بازدارنده بوده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهم‌ترین جنبه این طرح آن است که بازدارندگی دارد و طرف مقابل می داند اگر به سمت اجرایی کردن قطعنامه برود واکنش ایران نیز قاطع خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح در مسیر بررسی قابلیت تغییر و تکمیل دارد، عنوان کرد: در سه ماده‌ای که در این طرح آمده دولت مکلف شده تا در واکنش به هر اقدامی از جانب اتحادیه اروپا یا کشورهای اروپایی که نهادهای قانونی ما را در فهرست تروریستی خود قرار دهند اقدام متناسب و متقابل انجام دهد.

عمویی با یادآوری اینکه فهرست تحریم با فهرست تروریسم متفاوت است، بیان کرد: اگر اشخاص یا نهادهای ایرانی در فهرست تحریم قرار بگیرند، دولت جمهوری اسلامی نیز اقدام متقابل را انجام خواهد داد. همچنین در طرح مذکور طراحی سازوکاری برای جمع‌آوری، پردازش و رسیدگی به اقدامات مخالف با حقوق بشر و حقوق بین‌الملل از جمله اشغال، کشتار و سرکوب در کشورهای اروپایی در دستور کار قرار گرفته است تا ضمن جمع‌آوری اطلاعات مربوطه در این باره، این مسائل در مجامع عمومی مورد پیگیری قرار بگیرد.

طرف اروپایی هشیار شد

وی با اشاره به اینکه طرح دو فوریتی مجلس جزئیات بیشتری دارد که در روند رسیدگی به آن اعلام خواهد شد، اظهار کرد: نکته مهم آن است که بر اساس اطلاعات واصله، اقداماتی که تاکنون توسط نمایندگان انجام شده از جمله موضع‌گیری‌ها و آغاز روند قانون‌گذاری اثربخش بوده است و طرف‌های اروپایی از عواقب منفی که تصمیمات آنها ممکن است به همراه داشته باشد هشیار شده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چنین اقدامات از سوی غرب بدون واکنش و پاسخ نخواهد بود و ایران پاسخ قاطع و اثربخشی خواهد داد و این اثربخشی با توجه به تزلزل در اراده طرف‌های اروپایی ملموس و محسوس است.

عمویی در پایان درباره اثر این قطعنامه بر برجام و مذاکرات، خاطرنشان کرد: باید بدانیم موضوع مذاکرات بحث جدایی است؛ البته حتما چنین اقداماتی را از نظر سیاسی مد نظر قرار خواهیم داد، اما در حال حاضر موضوع مورد بحث، قطعنامه پارلمان اروپا است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا