اقتصادی

قطعاً با صفر شدن تعرفه واردات خودرو و افزایش رقابت، انگیزه افزایش کیفیت خودروهای داخلی ایجاد می‌شود / شرکت‌های خودروساز تن به اصلاح کیفیتی نمی‌دهند؛ یک سری منافع پشت این ماجراست یعن تعداد زیادی از سازمان ها، آدم ها و پیمانکارها از نان خوردن می‌افتند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

به صفر رساندن تعرفه خودرو‌های خارجی، کیفیت استفاده شهروندان ایرانی از خودرو را افزایش می‌دهد. همین مسأله باعث می‌شود دیگر خودروساز‌ها به خودرو‌های فعلی خود افتخار نکنند و با هر شیوه‌ی مدنظرشان مردم را در صف‌های طولانی و بعضا تحقیرآمیز نگه ندارند. در این بین بازار دلال‌های خودرو نیز کساد می‌شود و خودروساز داخلی ناچار به افزایش کیفیت خودروست. در حالیکه عده‌ای معتقدند، به علت منافع خودروسازان، هیچگاه تعرفه در ایران کاهش نخواهد یافت زیرا دیگر کسی ریرا و پراید و سمند سوار نخواهد شد.

علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره لزوم به صفر رساندن تعرفه خودرو‌های خارجی به «انتخاب» گفت: درمورد خودرو‌های خارجی نمی‌توان به طور کامل تعرفه را برداشت؛ اگر تعرفه خودرو خارجی به صفر برسد، سطح رقابتی بودن محصول خارجی با داخلی زیاد می‌شود. در این رقابت خودرو داخلی دیگر خریده نمی‌شود. البته من به عنوان یک شهروند می‌گویم که خیلی خوب است تعرفه خودرو‌های خارجی برداشته شود. در برخی از کشور‌های دیگر هم این مسأله را داریم. در اروپا برای خودرو‌های چینی و ژاپنی تعرفه‌هایی گذاشته می‌شود که رقابتی بودن حفظ شود و بازار را نگیرند. همین ماشین ژاپنی اگر بدون تعرفه در بازار اروپا وارد شود، اروپایی‌ها خودرو ژاپنی را ترجیح می‌دهند. البته در غرب همه چیز منطقی‌تر درباره خودرو پیش می‌رود.

وی درباره نقش تغییر سیاست‌های دولت در کاهش تعرفه خودرو‌های خارجی بیان کرد: سیاست‌های مشخص می‌کند که تعرفه چه سرنوشتی پیدا کند. همه ما آرزو داریم تعرفه کاهش یابد و بتوانیم ماشین خوب بخریم و با یک میلیارد تومان، ریرا نخریم. نکته اینجاست که کاهش تعرفه یک ماجرای عظیم است و بستر‌های سیاسی لازم برای آن باید برقرار شود. در برجام اول، کسی باورش نمی‌شد شرکت‌های بزرگ به ایران بیایند. رنو و هیوندای و فولکس و… به ایران آمدند و با شرایط بهتری مردم ایجاد شد.

محمدزاده در رابطه با نقش کاهش تعرفه و ایجاد شرایط خاص برای افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی گفت: قطعاً با افزایش رقابت و صفر شدن تعرفه انگیزه افزایش کیفیت ایجاد می‌شود. اما این ایده در جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، خیلی خوش بینانه است. شرکت‌های خودروساز تن به این اصلاح کیفیتی نمی‌دهند چون یک سری منافع پشت این ماجراست. اگر تعرفه را کم کنیم، تعداد زیادی از سازمان و آدم و پیمانکار از نان خوردن می‌افتند. خیلی بعید است در ایران این اتفاق بیوفتد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا