استان ها

قدمی دیگر برای ثبت جهانی خرم‌آباد/ترمیم مسیر دسترسی به غار «قمری» – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم در مسیر ثبت جهانی دره خرم‌آباد، موضوع اصلاح و ترمیم مسیر دسترسی به غار تاریخی «قمری» است.

وی با بیان اینکه این غار تقریباً در قسمت غربی دره خرم‌آباد و دامنه رشته‌کوه «سفیدکوه» قرار دارد، عنوان کرد: مسیر دسترسی به این غار ۴۷۵ متر و در یک شیب تقریباً تند، صخره‌ای و سنگلاخی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با تأکید بر اینکه بخشی از این مسیر را به شکل دست کند یا صخره کند و بخش دیگری را با ایجاد پله‌های به شکل خشکه‌چین سنگی اجرا کردیم.

حسن‌پور، بیان داشت: بخش دوم دسترسی به غار «نشانک‌گذاری» مسیر بوده که با قالب‌های بتنی تمام مسیر به شکل راهنمای گردشگری تا ورودی غار «قمری» انجام شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بخش سوم این پروژه اجرای درب ورودی غار «قمری» به طول ۶.۵ متر و ارتفاع ۴.۵ متر بوده است، افزود: بخش بعدی پروژه ایجاد پالت‌های چوبی در درون و کف غار و همچنین نصب تابلوهای فلزی و نمایش اطلاعات مربوط به غار، تاریخچه کاوش‌های باستان‌شناسی و یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های دهه ۶۰ و همچنین این اواخر به دو زبان انگلیسی و فارسی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، همچنین نورپردازی غار با سیستم‌های روز دنیا، با کمترین ضربه به غار و همچنین محیط پیرامونی غار و رعایت مسائل زیست‌محیطی را یکی دیگر از اقدامات مهم در قالب این پروژه برشمرد.

حسن‌پور، تأکید کرد: این پروژه، یکی از اقدامات مهم در راستای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد به‌حساب می‌آید.

وی گفت: در ادامه این مسیر دسترسی برای غارهای «یافته»، «گیلوران»، «کنجی» و «کلدر» نیز انجام خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا