سیاسی

قدرت‌های ما به پشتوانه فرهنگ شکل گرفته است – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب ۲۶ خرداد در دیدار با منتخب هنرمندان بیان کرد: شعار من عصاره برنامه‌های من است و معتقدم گفتگو در این مقطع بسیار مهم است. در مقطع بزنگاه تاریخی قرار داریم و معتقدم عمده ویژگی این مقطع این است که فرصت‌های تمدنی تاریخی ما بسیار بیشتر از تهدیدهاست.

وی افزود: اینکه در ادامه شعارم به دولت نقش آفرین اشاره می‌کنم این است که هنر دولت در این نقطه بزنگاه تاریخی این است که از فرصت‌های موجود به بهترین شکل به نفع کشور و نظام استفاده کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در دو قرن اخیر علی رغم ذخایر فرهنگی غنی که داشتیم نتوانستیم در برابر یکه تازی برخی از کشورها، فرهنگ خود را در عرصه‌های مختلف نظیر صحنه سیاست امتداد دهیم.
جلیلی افزود: سند راهبردی امنیت ملی آمریکا به صراحت این را آورده است که ما باید فاصله‌مان را با دیگران کماکان حفظ کنیم و تا صد سال آینده آمریکا همچنان رهبر جهان باشد. آنها در این رابطه فقط از ابزار سخت استفاده نمی‌کنند بلکه ابزار نرم نیز کمک می‌گیرند.

وی گفت: آنها در برابر شهادت هزاران زن در غزه سکوت می‌کنند و سران آمریکا حمایت نیز می‌کنند؛ در برابر یک موضوع کوچک در ایران بیانیه صادر می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من معتقدم فرهنگ هنر و اندیشه ما بیشترین فرصت را برای ما ایجاد می‌کند، ادامه داد: دیگر قدرت‌های ما به واسطه فرهنگ شکل گرفته است. در دفاع مقدس موفقیت ما به پشتوانه فرهنگ رخ داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی که علت حضور او در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و برنامه‌اش را جویا شد، گفت: ما یک فرصت تاریخی و تمدنی داریم که بی‌نظیر است؛ یکی از ماموریت‌های ما این است که از این فرصت استفاده کنیم. تمدن چگونه شکل می‌گیرد؟ وقتی که یک فکر امتداد پیدا کند و وارد عرصه عمل شود. اندیشه دکارت وارد عرصه عمل شد و تمدن غرب شکل گرفت. کار امام این بود که اندیشه اسلامی را امتداد داد. این تمدن سازی، می‌تواند آن کامیابی و نیک فرجامی در دنیا و آخرت را برای یک جامعه داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: چگونه این اندیشه می‌تواند امتداد پیدا کند؟ چه وقت می‌توانیم از فرهنگ و هنر به بهترین شکل استفاده کنیم؟ وقتی که اندیشه و هدفی که می‌خوایم به آن برسیم را به درستی بشناسیم. رساندن اندیشه به هدف، نیاز به هنر دارد. ویژگی هنر این است که می‌تواند یک مفهوم را به بهترین شکل منتقل کند. چیزی که با سخنرانی در دو ساعت منتقل می‌شود را می‌توان در یک کاریکاتور نشان داد.

وی ادامه داد: اگر دولتی این را نفهمد، نمی‌تواند آن قدرت و استعدادها را به حرکت درآورد. حکومت باید دست هنرمند را بگیرد و از او کمک بخواهد. اگر عرصه هنر استفاده نشود، در جهت عکس از آن استفاده می‌شود.

جلیلی با طرح این پرسش که چه کسانی می‌توانند عرصه هنر را مدیریت کند؟ گفت: ما به مدیری در عرصه هنر نیاز داریم که با عمق راهبردی این عرصه را بفهمد. مدیری که اگر خودش خلاق و تولید کننده فرهنگ و هنر نیست حداقل مصرف کننده حرفه‌ای این عرصه باشد تا بتواند عرصه هنر را جهت دهد. اگر عرصه هنر فعال شود جامعه در یک مسیر صحیح حرکت می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: این سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود؛ اگر به این پرداخته نشود و این ظرفیت آزاد نشود جامعه نمی‌تواند منتظر آن اهداف باشد. در شهادت شهید رئیسی گفتم که حادثه حماسه می‌سازد اما حماسه سُرا می‌خواهد.
جلیلی گفت: یک جهان فرصت در صورتی می‌تواند نتیجه اش یک ایران جهش شود که به هنر پرداخته شود. هنر است که به حرکت در می‌آورد. چرا در سال‌های اول انقلاب یک جامع‌های در عرصه‌های مختلف شکل گرفت و حرکت کرد؟ به خاطر هنر؛ هر کسی که منتخب مردم شد، مردم باید کمکش کنند که این عرصه را نادیده نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ماشین دولت و کل جامعه به هنر نیاز دارد که به حرکت درآید، گفت: دولت چهاردهم در اجرای برنامه هفتم باید هشت درصد رشد اقتصادی حاصل کند. در دولت روحانی رشد صفر بوده است. چگونه می‌توان این رشد را ایجاد کرد؟ یک بخش آن این است که باید تمام ظرفیت‌های کشور را به حرکت درآورد و با استفاده درست و صحیح و به موقع از هنر با کمک مدیرانی که فهم دارند بتوانیم با ظرفیت هنر هم دولت را و هم تمام استعدادها را به حرکت وادار کنیم. در عرصه زندگی و اداره کشور، بسیاری از ذهنیت‌ها که مثلاً در چهار سال دیگر به این نقطه برسیم فقط به تخصیص منابع نیست و به هنر نیاز دارد. ان‌شاءالله هرکسی که انتخاب شود این ظرفیت را با کمک کسانی که این عرصه را می‌شناسند بشناسد و مدیریت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا