قبلا ۳ زندانی مورد بحث در ایران بود که گویا نفر چهارمی نیز اضافه شده

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: دستگیری چهارمین فرد مورد نظر آمریکایی‌ها توسط ایران به تنش در مذاکرات میان دو کشور دامن زده است. از سوی دیگر بایدن ناچار است که برای تبلیغات انتخاباتی هم که شده زندانی‌های آمریکایی را به عنوان یک رسم قدیمی آزاد کند. در این بین برخی معتقدند که ایران هم با توجه به مختصات فعلی بایدن برای کسب امتیاز بیشتر نفر چهارم را دستگیر کرده است.

قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته و مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه درباره زندانی شدن چهارمین آمریکایی در ایران به «انتخاب» گفت: قبلا ۳ زندانی مورد بحث در ایران بود که گویا نفر چهارمی نیز اضافه شده است. به این ترتیب یک مقدار مسئله پیچیده شده است.  بالاخره اگر آمریکایی‌ها حاضر‌ند برای ۳ نفر پول و امتیاز بدهند برای ۴ نفر قطعا پول بیشتری می‌دهند.

وی در ادامه در رابطه با از بین رفتن مذاکرات هسته‌ای با دستگیری نفر چهارم گفت: مسئله زندانی‌های آمریکایی یک مسئله‌ای است که ادامه دارد. بایدن می‌خواهد در این مدت که تا انتخابات ۲۰۲۴ وقت دارند آن‌ها را آزاد کند. من فکر نمی‌کنم خیلی این مسئله ارتباطی به بحث هسته‌ای داشته باشد. آمریکایی‌ها چند مسئله را با هم دنبال می‌کنند. مسائل مربوط به امنیت، اوکراین، خلیج فارس، همکای ایران و روسیه و… که هر کدام جدا پیگیری می‌شود. در خصوص برنامه هسته‌ای برجام به پایان رسیده و قطعنامه ۲۰۲۵ باقی مانده است که اروپایی‌ها شاید همین چارچوب را نگه دارند و مذاکرات جدیدی را شروع کنند یا تصمیمات جدیدی در مورد ایران بگیرند.

محبعلی درباره شکل‌گیری یک مذاکره جدید گفت: این موضوع بستگی به تصمیمات ایران دارد. تصمیمات ایران همانطور که در مورد آمریکایی‌ها تحریم‌های هسته‌ای کامل شده و به سقف رسیده برنامه هسته‌ای ایران هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین من فکر می‌کنم که اگر تصمیم ایران در مورد غرب عوض شود طبیعی است که شرایط تغییر کند. هر تفاهمی با آمریکا صورت بگیرد، اگر جامع نباشد تا ژانویه ۲۰۲۵ خیلی قابل اطمینان نیست، چون ممکن است سیاست‌های آمریکا تغییر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا