استان ها

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، شریف اسلامی جمعه شب در برنامه «چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری و بررسی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر در بافت تاریخی دهدشت» افزود: هویت فرهنگ عشایری امروزه رو به نابودی رفته و هدف از اجرای این برنامه یادآوری ارزش‌ها و فرهنگ‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از فرهنگ عشایر را در دوره گذار از دست دادیم و باید احیا شوند، تاکید کرد: از فرهنگی که از گذشته‌های دور بجا مانده و در خودش ارزش‌ها و فضیلت‌هایی دارد به نیکی یاد می‌کنیم.

رئیس حوزه هنری استان یکی از خصلت‌های اساسی عشایر را بیگانه ستیزی دانست و گفت: دوران پهلوی دوران سیاه عشایر بود و تعارضات گسترده‌ای رخ داد و این تعارضات همزمان با کشف نفت در جنوب رخ داد و این عشایر بوده که در دوره‌های مختلف از مرزها دفاع می‌کردند.

اسلامی با اشاره به وضعیت بافت تاریخی دهدشت گفت: چطور است هویت شهری که زمانی ۹۰۰ حجره داشته، در طول تاریخ گم شده است.

وی بیان کرد: این هویت است که راه درمان آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و… بوده و نباید این هویت رو به اضمحلال رود.

اسلامی غفلت از ظرفیت‌های موجود در بافت تاریخی دهدشت را محرومیت دانست و گفت: مظلومیت دهدشت را از همین بافت تاریخی می‌توان فهمید و حیف است که این مجموعه در این شرایط و وضعیت قرار دارد.

رئیس حوزه هنری استان ارائه راهکار نجات این بافت توسط نخبگان را یک ضرورت مهم عنوان کرد

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه توسط حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بافت تاریخی دهدشت با شاهنامه‌خوانی و بررسی ارزش‌های فرهنگ عشایری توسط علی سینا برقک، عکاسی مردم‌نگاری در عشایر از زاویه لنز دوربین اسحاق آقایی به نمایش گذاشته شد و مهدی پورانصاری، احمد پهلوانی و صیاد خردمند مردم‌شناسی در عشایر را شرح دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا