طحان نظیف: تربیت نیروی انسانی برای نظام اسلامی از رسالت‌های جریان دانشجویی است

Print Friendly, PDF & Email

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «متن قانون اساسی می‌تواند نقشه و الگوی جامع مطالبه‌گری جنبش دانشجویی باشد»، تأکید کرد: واقعیت این است که تصویر واضح و دقیقی از مرحله پیشا قانون اساسی وجود ندارد و فکر می‌کنیم که حقوقی که در قانون اساسی وجود دارد، از گذشته وجود داشته است درحالی‌که وقتی به‌پیش از زمان تصویب قانون اساسی نگاه کنیم، می‌بینیم که حتی با جامعه‌ای طبقاتی مواجه بوده‌ایم

به گزارش هشت صبح، هادی طحان نظیف عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان ظهر دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در مراسمی که به مناسبت روز دانشجوی در سالن شهید طهرانی مقدم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: رسالت جریان دانشجویی در کادرسازی و تربیت نیروی انسانی برای نظام اسلامی و نقش‌آفرینی و مطالبه‌گری است.

وی با بیان اینکه «متن قانون اساسی می‌تواند نقشه و الگوی جامع مطالبه‌گری جنبش دانشجویی باشد»، تأکید کرد: واقعیت این است که تصویر واضح و دقیقی از مرحله پیشا قانون اساسی وجود ندارد و فکر می‌کنیم که حقوقی که در قانون اساسی وجود دارد، از گذشته وجود داشته است درحالی‌که وقتی به‌پیش از زمان تصویب قانون اساسی نگاه کنیم، می‌بینیم که حتی با جامعه‌ای طبقاتی مواجه بوده‌ایم. قانون اساسی ما آرمان‌ها و اهداف بزرگی را در خود جای‌داده که مطالبات فطری بشری هستند.

سخنگوی شورای نگهبان خداباوری، عدالت، آزادی، دفاع از مظلوم و شهادت انسان‌ها از مفاهیمی عنوان کرد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آنها پرداخته شده است و گفت: قانون اساسی ما با نوعی ناشناختگی و عدم مراجعه مواجه است. همه شهروندان کشور باید به قانون اساسی مراجعه کنند و اصول مرتبط با حوزه کاری خود را مطالعه، مطالبه و پیگیری کنند.

طحان نظیف با تأکید بر اینکه قانون اساسی موجود آرزوی دیرینه مردم ایران بوده است و با فطرت تمام آزاده حتی عالم مطابقت دارد و برگرفته از دین مبین اسلام است، گفت: قانون اساسی ما هم کلان‌نگر و هم ریزبین است و صرفاً یک سرمایه ملی نیست؛ بلکه سرمایه‌ای برای جامعه انسانی است. این قانون متنی نظری نیست؛ بلکه انسان‌هایی را تربیت‌کرده که سردار سلیمانی نمونه آن است و این شهید انسان موردنظر قانون اساسی ما و تربیت‌یافته نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. هرکسی که امروز ادعای انقلابی‌گری دارد، ناگزیر است که به قانون اساسی مراجعه کند و آن را بشناسد، در غیر این صورت ادعای انقلابی‌گری و هر ادعای دیگری از او بی‌اساس است.

وی با بیان اینکه کرامت انسانی به‌عنوان ترجیع‌بند در قانون اساسی مطرح است، یاد و خاطره نویسندگان قانون اساسی را گرامی داشت و تأکید کرد: دانشجوی انقلابی لحظه‌ای از قانون اساسی و اسنادی که بر اساس آن هستند نظیر سیاست‌های کلی نظام و بیانیه کام دوم انقلاب اسلامی غافل نمی‌شود؛ ظرفیت‌های جهان‌شمول قانون اساسی قدرت استکبار را به چالش کشیده و آن را زمین‌گیر کرده است و آرمان بلند قانون اساسی ما ایجاد تمدن نوین اسلامی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا