تیتر یک

طبق تعریف قانون از ۷۵ سال تمام؛ علی‌اکبر صالحی می‌تواند کاندیدای ریاست‌جمهوری شود/ چرا شورای نگهبان همین تعریف سنی را شفاف اعلام نمی‌کند؟

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و تایید آن از سوی شورای نگهبان، سن داوطلبان ریاست جمهوری به ۴۰ تا ۷۵ سال محدود شده است.

به گزارش انتخاب ، اکنون این سوال در محافل سیاسی مطرح شده که آیا فردی همچون دکتر علی اکبر صالحی که ۷۵ سال و دو ماه سن دارد، می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود یا خیر؟

طبعا پاسخ به این سوال، به تفسیر شورای نگهبان بستگی دارد، اما برای درک بهتر، می‌توان این شرط سنی را با یکی از امور فراگیر در کشور که آن نیز شرط سنی دارد، مقایسه کرد.

در عرف جامعه، سن خدمت سربازی ۱۸ سال است. اما با مراجعه به متن قانون، مشخص می‌شود که سن سربازی اجباری برای پسران، ۱۹ سال تمام است. در متن قانون آمده است: «هر فرد ذکور ایرانی از اول فروردین ماه سالی که طی آن سال به سن ۱۹ سال تمام می‌رسد مشمول خدمت وظیفه عمومی است».

با این حال در همین قانون ذکر شده است که «اداره وظیفه عمومی می‌تواند اشخاصی را که مایل باشند قبل از رسیدن به سن مشمولیت داوطلبانه خدمت زیر پرچم خود را انجام دهند‌در صورتی که از لحاظ جسمی و روانی قادر به انجام خدمت بوده و حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشند به خدمت زیر پرچم اعزام دارد.»

به بیان ساده تر، سنی که پسران باید در آن به سربازی بروند، قانون ۱۹ سال است، اما اگر کسی تمایل داشت، می‌تواند با رسیدن به ۱۸ سالگی نیز درخواست انجام خدمت را مطرح کند.

در متن قانون انتخابات ریاست جمهوری پس از اصلاح آن نیز برای شرایط سنی داوطلبان آمده است: «حداقل سن ۴۰ سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال در هنگام ثبت نام».

در این متن اشاره‌ای به اینکه منظور از ۷۵ سالگی، آغاز این سن است یا پایان آن، نشده است. با مقایسه این دو قانون یعنی قانون سربازیی و قانون انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد شرط سنی داوطلبان ریاست جمهوری پایان ۷۵ سالگی یعنی آغاز ۷۶ سالگی باشد. به بیان ساده‌تر افرادی که ۷۵ سال و چند ماه باشد، می‌توانند در انتخابات نامزد شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا