صلاحیت ۱۱۱ نامزد انتخابات مجلس در استان سمنان تائید شد – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

حجت الاسلام حسنعلی عربی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها در هیأت نظارت بر انتخابات استان سمنان صورت گرفته است، ابراز کرد: ۲۵۲ نفر برای انتخابات مجلس از چهار حوزه انتخابیه اصلی در استان سمنان شامل سمنان، مهدیشهر و سرخه، شاهرود و میامی، دامغان و همچنین گرمسار و آرادان نام نویسی کردند که ۱۰ نفر انصراف دادند و ۱۴ نفر هم به رأی هیأت اجرایی اعتراضی نکردند.

وی با بیان اینکه پرونده ۲۴ نفر تا روز گذشته از روند بررسی هیأت اجرایی خارج شده است، افزود: ۲۲۹ پرونده نیز مورد بررسی قرار گرفت که در این بین ۳۷ نفر عدم ثبت نام کامل داشتند به عبارت دیگر پرونده این افراد نقص داشت و طبیعتاً نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.

رئیس هیأت نظارت انتخابات استان سمنان با بیان اینکه صلاحیت ۱۱۱ نفر از نامزدهای انتخابات استان تائید شد، گفت: صلاحیت ۷۲ نفر تائید نشد و ۹ نفر نیز صلاحیت‌های لازم را احراز نکردند که قادر به حضور در انتخابات به عنوان نامزد نخواهند بود.

عربی با بیان اینکه ۱۶ درصد نامزدها ثبت نام خود را کامل نکردند، ۴۸.۵ درصد تائید صلاحیت، ۳۱.۵ درصد عدم تائید و چهار درصد هم عدم احراز صلاحیت شدند، گفت: کسانی که صلاحیت شأن تائید نشده و یا عدم احراز شدند، می‌توانند طبق ماده ۶۳ قانون انتخابات شکایت و اعتراض خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در بند الف این قانون آمده که هیأت نظارت استان سمنان بعد از کسب نظر هیأت مرکزی نظارت موظف است نظر هیأت مرکزی مبنی بر تائید، عدم تائید و یا عدم احراز تمام داوطلبان را با ذکر مستند قانونی به نحو مقتضی طی صورت جلسه‌ای به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه اعلام کند.

رئیس هیأت نظارت انتخابات استان سمنان با بیان اینکه فرمانداران موظف هستند ظرف دو روز این ابلاغ را به نامزدها داشته باشند، ابراز کرد: ابلاغ شورای نگهبان به دفتر مرکزی هیأت نظارت انتخابات استان سمنان صورت گرفته و ما به فرمانداران آن را اعلام کرده‌ایم.

عربی ادامه داد: طبق بند دوم ماده ۶۲ قانون انتخابات داوطلبانی که صلاحیت آنها تائید یا احراز نشده می‌توانند مراتب اعتراض خود را ظرف سه روز به شورای نگهبان اعلام کنند و این شورا هم مدت ۳۰ روز فرصت دارد که به اعتراضات رسیدگی و نظر قطعی خودش را اعلام کند که از طریق فرمانداران به داوطلبان اعلام شود.

وی با بیان اینکه نامزدهای رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده فقط از طریق سامانه داوطلب اعتراض خودشان را اعلام کرده و حضوراً به دفتر نظارت استان سمنان مراجعه نداشته باشند چرا که طبق قانون شورای نظارت نمی‌تواند اعتراض نامزدها را حضوری بررسی کند.

رئیس هیأت نظارت انتخابات استان سمنان گفت: ۱۹ دیماه ۱۴۰۲ آخرین فرصت اعتراض نامزدهای رد صلاحیت شده و یا عدم احراز صلاحیت شده برای انتخابات یازدهم اسفند ماه سال جاری در سراسر استان سمنان و کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا