سیاسی

صبحانه خبری، ۲۵ مرداد ۱۴۰۳؛ از واکنش خاتمی به فهرست کابینه پیشنهادی تا لغو حکم اعدام توماج صالحی

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نظر پزشکیان در مورد مومنی
 قائم پناه معاون اجرایی رییس جمهور درباره دلایل، چگونگی و نحوه انتخاب کابینه و انتخاب وزیر پیشنهادی کشور گفت: پزشکیان در خصوص انتخاب مومنی گفت که این بهتر از بقیه گزینه هاست و او وزیر من خواهد بود نه کس دیگری؛ برای من کار خواهد کرد نه کس دیگری. مومنی اول از آمدن اکراه داشت می‌گفت که من نظامی هستم و برای دولت دکتر پزشکیان ممکن است هزینه ایجاد کنم. 

دغدغه‌ نمایندگان، نوع نگرش وزیر پیشنهادی نفت درباره بیژن زنگنه
احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزیر پیشنهادی نفت در این جلسه تلاش کرد به صورت تخصصی مسائل نمایندگان را پاسخ دهد. یکی از دغدغه‌های نمایندگان درباره نوع نگرش وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم درباره آقای زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم بود که با صراحت خود را فردی با استقلال فکری و جایگاه مستقل و بدون تاثیرپذیری از دیگران معرفی کرد. 

تماس پزشکیان با ظریف
محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: ریاست محترم جمهوری بزرگوارانه تماس گرفتند و بسیار لطف فرمودند و‌ گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشتیم. همان ‎پزشکیانی بود که با افتخار ‎برای ایران به او رای دادیم و همان عزیز صادق، مردمی و شجاعی که هر جا که باشم از او و دولتش پشتیبانی خواهم کرد.

مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت به خاطر فلسطین
نماینده قزوین در مجلس در یک برنامه تلویزیونی، با انتقاد از وزیر پیشنهادی بهداشت بابت عدم موضعگیری درباره فلسطین، گفت: اگر کسی عضو هیئت وزیران می‌شود باید قدرت مبارزه با نظام سلطه را داشته باشد.

روحانی: از انتصاب شمخانی پشیمان شدم
روحانی گفت: من در پی فردی بودم که در دوره دولت جدید بتواند با اقتدار و هماهنگی با دولت، دبیر شورای عالی امنیت ملی باشد. پیشنهاد اولیه من آقای ناطق‌نوری بود و پس از امتناع ایشان (که علتش را توضیح می‌دهم) آقای محمد فروزنده هم این مقام را قبول نکردند. در نهایت آقای علی شمخانی را پیشنهاد کردم که البته در ابتدا رهبری قبول نمی‌کردند اما با اصرار من – که فکر می‌کنم نادرست بود – در نهایت پذیرفتند هرچند که پشیمان هم شدم اما دیگر راه بازگشت مناسبی وجود نداشت. اگر افرادی مانند آقای ناطق‌نوری و محمد فروزنده پیشنهاد مرا قبول می‌کردند شاید من هم پرونده را به وزارت امور خارجه منتقل نمی‌کردم.

القاء می‌کردند که باید از آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها بترسید
رهبر معظم انقلاب یکی از پایه‌های اصلی جنگ روانی علیه ملت عزیز و ایران اسلامی را بزرگ‌نمایی از توانایی‌های دشمنان خواندند و گفتند: از ابتدای پیروزی انقلاب آنها به شیوه‌های مختلف به ملت ما تفهیم و القاء می‌کردند که باید از آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها بترسید. 

واکنش پزشکیان به انتقادها از کابینه پیشنهادی
رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش خواهم کرد خدمتگزار صادقی برای مردم باشم و همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، فارغ از جنسیت، قومیت، مذهب و فرهنگ در تصمیم‌گیری و اجرا مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: اگر چه ممکن است فهرست وزرای پیشنهادی برای عده‌ای ایده‌آل نباشد و انتقاداتی به آن وارد کنند، اما این فهرست براساس اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خردجمعی، هم‌فکری و تعامل با همه جریانات سیاسی تهیه شده. رئیس جمهور توسعه تعاملات با همه کشورهای دنیا به‌ویژه همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم برای پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: شرط موفقیت در تعامل با دنیا ایجاد وفاق و وحدت داخلی است.

کارزار انتخاباتی هریس هم هدف حمله سایبری قرار گرفت
پس از ترامپ، کارزار انتخاباتی نامزد دموکرات انتخابات آمریکا هم اعلام کرد که پلیس اف بی آی آنها را از یک حمله هکری علیه این کمپین آگاه کرده است. این اتفاق چند روز پس از آن صورت گرفته که دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه مدعی شد که کارزار انتخابی وی توسط هکرهای ایرانی مورد حمله قرار گرفته است. کارزار انتخاباتی هریس اعلام نکرده که چه کسی و با چه ملیتی پشت این حمله سایبری قرار دارد.  

استعلام امنیتی همه وزرای پیشنهادی مثبت بوده
فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: استعلام همه وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان توسط نهاد‌های امنیتی مثبت اعلام شده است. وی افزود: برخی شبهات و خطا‌های سیاسی که درباره تعداد معدودی از وزرای پیشنهادی نیز مطرح بود با ابراز پشیمانی و توضیحات آن‌ها برطرف شده است.   

لغو حکم اعدام توماج صالحی
 وکیل توماج صالحی نوشت: «شعبه ۵ دادگاه انقلاب اصفهان در پرونده ۱۴۰۱  توماج صالحی پیرامون اتهام افساد، که قبلاً حکم اعدام صادر شده بود رای برائت صادر کرد. درباره سایر اتهامات هم قرار موقوفی تعقیب صادر کرد و دو اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای و اخلال درنظم را با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه کیفری ۲ فرستاد.» 

واکنش خاتمی به فهرست کابینه پیشنهادی
سیدمحمد خاتمى در واکنش به فضاى سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده نسبت به فهرست پیشنهادى پزشکیان به مجلس، خواستار درک موقعیت پیچیده و خطیر کنونی و برخورد واقع‌بینانه و مبتنی بر اطلاعات درست و انصاف در قبال آنچه که رخ داده و رخ خواهد داد، شد.  او گفت:در بعضی موارد می‌شد خیلی بهتر عمل کرد، ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم. خاتمی تاکید کرد: وقتى ایشان مى‌گوید طرح نور، طرح سیاهى است، طبعاً جلوى آن خواهد ایستاد. ایشان پای‌بند به قول و نظر خود مبنی بر رابطه و تعامل با دنیا و رفع تحریم‌هاست.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا