سیاسی

صبحانه خبری، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳؛ از دومین گزارش هیئت بررسی علل سانحه بالگرد رئیس جمهور تا اخراج ۶ نفر از اعضای گروه رسانه‌ای صداوسیمای ایران از عربستان

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

سه کشور اروپایی مصمم به پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام هستند
رویترز نوشت: بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید این پیش نویس اکنون در میان اعضا به گردش درآمده و به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی با وجود مخالفت هم‌پیمان آمریکایی خود، مصمم به پیگیری آن هستند. 

دومین گزارش هیئت بررسی علل سانحه بالگرد رئیس جمهور
در گزارش مرکز ارتباطات ستادکل نیرو‌های مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه آمده است که بر اساس پیاده سازی مکالمات ضبط شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه دیده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگویی آن‌ها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نگردیده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود ۱.۵ دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-۱۷، ۶۹ ثانیه تأیید می‌گردد). در این گزارش آمده که وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز هلیکوپتر رئیس جمهور و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات و هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و تداخل فرکانسی منتفی است و آثاری هم ناشی از جنگ الکترونیک بر روی هلیکوپتر سانحه دیده مشاهده نشده. همچنین هنگام صبح هوا مساعد و  متناسب با شرایط پرواز بوده، اما هوای مسیر برگشت نیاز به بررسی بیشتر دارد.

نوری قزلجه: قالیباف به فراکسیون مستقلین گفت در مجلس خواهد ماند
نوری قزلجه گفت: هیات مذاکره هیات مستقلین که مذاکرات مربوط به انتخابات هیات‌رئیسه را انجام می‌داد در دیداری که با آقای قالیباف داشتند، قالیباف رسماً اعلام کرده بود که بنای رفتن به ریاست‌جمهوری ندارد و محکم پای مجلس می‌ایستد و مجلس را مدیریت خواهد کرد لذا گرایش بیشتری به سمت آقای قالیباف پیدا شد که بالاخره ایشان برای امور مجلس مصمم هستند و به دنبال صرفاً پست و موقعیت نمی‌گردد .

سعیدی: می‌خواهند زحمات شهید رئیسی را خراب کنند
سعیدی، امام جمعه قم گفت: تفکری که موجب ایجاد مشکلات در کشور شده اند، در انتخابات جدید هم قصد ورود دارند و می‌خواهند زحمات شهید رئیسی را خراب کنند. ادای احترام کشورهای خارجی و سازمان ملل به شهید رئیسی نشان می‌دهد که ایشان ارتباط مناسبی با کشورهای خارجی داشته است. 

وکیل تتلو: موکلم فعلا آزاد نمی‌شود
الهام رحیمی فر، وکیل امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو گفت: متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها ما از قضات محترم دستگاه قضائی هنوز موافقتی با آزادی ایشان به قید وثیقه یا با سایر تمهیدات دیگر صورت نگرفته است هرچند که ما همچنان برای استفاده متهم از این شرایط تلاش خواهیم کرد. 

تصمیم علی اکبر صالحی برای نامزدی یا عدم نامزدی در وقت مقتضی اعلام خواهد شد
درحالیکه برخی رسانه‌ها امروز مدعی قصد علی اکبر صالحی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شده اند، اما یک منبع آگاه می‌گوید دکتر صالحی فعلا برای نشستی بین اللملی در مسکو به سر می‌برد. به گفته این منبع، تصمیم صالحی برای نامزدی یا عدم نامزدی در انتخابات به وقت مقتضی اعلام خواهد شد.

امکان اعتراض به ردصلاحیت‌ها وجود ندارد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: امکان اعتراض به ردصلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. او افزود: در قانون ریاست جمهوری امکان اعتراض به رد صلاحیت‌ها پیش بینی نشده و نظر شورای نگهبان قطعی است. وی ادامه داد: این مورد تنها برای این انتخابات در نظر گرفته نشده و در شرایط عادی نیز به همین شکل است.

واکنش سرپرست وزارت خارجه به خبر سپردن پرونده هسته‌ای به شمخانی
علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه درخصوص واگذاری پرونده هسته ای به شمخانی، تصریح کرد: ما چیزی به اسم پرونده در بحث هسته ای نداریم. فعالیت های هسته‌ای در چارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی همچنان ادامه دارد. 

اخراج ۶ نفر از اعضای گروه رسانه‌ای صداوسیمای ایران از عربستان
دولت عربستان شش نفر از اعضای گروه رسانه‌ای بعثه ایران در مدینه منوره شامل شش خبرنگار و مستندساز را از عربستان اخراج کرد. این گروه مستندساز سه شنبه هفته پیش در حال ضبط تلاوت قرآن کریم در مسجد النبی دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی و بدون اعلام دلیل به بازداشتگاه پلیس مرکزی مدینه منتقل شدند. 

تغییر در ترکیب هیئت رئیسه مجلس
پس از بازشماری مجدد آراء در ترکیب نواب رئیس و نظّار هیات رئیسه تغییری ایجاد نشد اما در انتخابات دبیران هیات رئیسه، تعداد آراء اکبر رنجبرزاده و عباس پاپی‌زاده برابر شد. براین اساس با قرعه کشی که عصر چهارشنبه با حضور نمایندگان شمارش کننده، نایب رئیس اول مجلس و رئیس مرکز حراست قوه مقننه برگزار شد، عباس پاپی‌زاده دبیر هیأت رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم شد.

ورود شمخانی به انتخابات ریاست جمهوری؟
علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: «در ۵۰۰ سال گذشته تاکنون هیچگاه ظرفیت‌های ژئوپولیتیک و توانمندی بازیگری ‎ایران در غرب آسیا به این میزان، مستعد قدرت‌سازی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی نبوده است. مهمترین اولویت ‎رئیس‌جمهور آینده، تثبیت و تقویت این روند است.» برخی این توئیت را نشان از ورود شمخانی به انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند. 

ضرغامی: در رقابت‌ ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنم
ضرغامی، وزیر گردشگری در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: خیالتان راحت، در رقابت‌ ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنم. اگر شورای نگهبان سختگیری و تنگ‌نظری نکند حتما یکی از پرشورترین و رقابتی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری را شاهد خواهیم بود. 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا