اقتصادی

صادرات نفت در پایانه‌های اصلی لیبی همچنان متوقف است – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام رویترز، ۶ مهندس فعال در زیرساخت‌های صادرات نفت لیبی اعلام کردند: در پی اختلاف بین جناح‌های سیاسی رقیب لیبی (دولت‌های شرق و غرب) بر سر کنترل بانک مرکزی و درآمدهای نفت، صادرات نفت در بنادر بزرگ لیبی در روز دوشنبه (۱۲ شهریور) همچنان متوقف و تولید در سراسر این کشور با کاهش همراه بوده است.

به گفته این مهندسان، تولید نفت یکی از شرکت‌های نفتی لیبی با هدف تأمین خوراک برق پایانه «الحریقه» اندکی با افزایش همراه است.

بحران کنترل بانک مرکزی لیبی، اختلافی تازه را بین جناح‌های شرق و غرب این کشور که از حمایت ترکیه و روسیه برخوردارند رقم زده است، به‌طوری که عرضه نفت، این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تهدید می‌کند.

تعطیلی تأسیسات تولید در میدان نفتی لیبی به سراسر این کشور کشیده شده است و رهبران دولت مستقر در شرق (بنغازی) از مقام‌های دولت مستقر در غرب (طرابلس) خواستند درخصوص جایگزینی رئیس بانک مرکزی عقب‌نشینی کنند.

این بحران تهدیدی برای پایان‌دادن به دوره چهارساله صلح نسبی در این کشور عضو اوپک است.

مهندسان تأسیسات نفتی لیبی گفتند که صادرات در پایانه‌های «البریقه»، «الزویتینه»، «الحریقه»، «راس لانوف»، «اس سیدر» و «سیتره» همچنان متوقف است.

به گفته این مهندسان، شرکت نفت «عربین گالف» (AGOCO)، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت لیبی (NOC)، دستور داد تولید در میدان‌های نفتی واقع در گستره عملیاتی این شرکت برای تأمین خوراک یک نیروگاه برق در پایانه «الحریقه» افزایش یابد.

شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود که تولید روزانه شرکت نفت «عربین گالف» که اداره میدان‌های «نفوره»، «سریر» و «مصلا» را عهده‌دار است، در ۲۸ اوت (هفتم شهریور) ۱۳۹ هزار بشکه بوده است که نسبت به ۲۹۰ هزار بشکه در ۲۰ ژوئیه کاهش نشان می‌دهد.

این شرکت روز پنجشنبه هفته گذشته (هشتم شهریور) اعلام کرده بود که مجموع تولید روزانه نفت این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک از ۹۵۹ هزار بشکه در ۲۶ اوت (پنجم شهریور) به بالای ۵۹۱ هزار بشکه در ۲۸ اوت (هفتم شهریور) رسیده است که نشان‌دهنده بیش از ۱۲۰ میلیون دلار زیان در سه روز است.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت خام این کشور در ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) حدود یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس گزارش منابع ثانویه اوپک، میانگین تولید روزانه لیبی در ماه ژوئیه یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا