شیخ حسین انصاریان: خداوند ما را مجبور به هیچ‌کاری نمی‌کند

Print Friendly, PDF & Email

شیخ حسین انصاریان: خداوند ما را مجبور به هیچ‌کاری نمی‌کند / امیرالمومنین می فرمایند اگر شب را روی خارهای سعدان بیدار بمانم، خوش‌تر دارم تا اینکه بر یکی از بندگان، ستم کرده باشمهشت صبح:  حجت‌الاسلام انصاریان گفت: امسال نزدیک به ۵۰ کشور جهان که همه هم اسلامی نبود، برای حضرت علی‌اصغر(ع) مراسم داشتند و بزرگداشت گرفتند. بچه‌ای که شیرخوار بود و تکلیف نداشت اما کار این شش ماهه را خدا به جایی رساند که باب‌الحوائج شد.

مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هیأت ریحانهالنبی(س) هر شب با پیش‌منبرخوانی سیدحسین عرب، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان و مرثیه‌خوانی محمدحسین پویانفر در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) تجریش برگزار می‌شود.

مهربانی و رحمت خدا برای همه گسترده است

حجت‌الاسلام حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه در شب ششم محرم در این هیأت اظهار داشت: خداوند براساس آیاتی که در قرآن، خودش را معرفی کرده است و روایات و احادیث پیامبر(ص) و امامان(ع) ایشان را معرفی کردند و دعاها و روایت‌های حضرت زهرا(س)، دعای کمیل امیرالمومنین، دعای عرفه امام حسین(ع)، دعای ابوحمزه ثمالی از امام سجاد(ع)، وجودی است که محبت و عشق بی‌نهایت دارد. در آیه قرآن می‌فرماید: «رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‌ءٍ یعنی مهربانی و رحمت من به کل شی فراگیر است.

خداوند ما را مجبور به هیچ‌کاری نمی‌کند

وی افزود: در عالم هستی دو گروه دارای اختیار هستند، این اختیار را دارند که عرصه محبت خدا خارج کنند. یکی جن‌ها هستند که آفریده شده حق هستند و با چشم سر دیده نمی‌شوند. این‌ها هیچ تسلطی بر انسان ندارند. گروه دوم هم انسان‌ها هستند. البته این‌ها نمی‌توانند از دایره رحمت تکوینی خارج شوند اما می‌توانند دین‌دار واقعی یا بی‌دین واقعی شوند. خداوند از روز اول خلقت تلاش کرده که راه را نشان دهد که آن را با ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۱۴ کتاب انجام داده است. خداوند ما را وادار نمی‌کند که کاری انجام دهیم بلکه هدایت می‌کند. مردان و زنان در ۱۵ سالگی سر دو راهی حق و باطل یا نور و ظلمت قرار می‌گیرند.

انصاریان گفت: خداوند به آدم و حوا، دو فرزند داد که آن‌ها اسمشان را هابیل و قابیل گذاشت. آن‌ها مانند آدم و حوا در ۱۵ سالگی در دوراهی حق و باطل قرار گرفتند که قابیل مسیر باطل را انتخاب کرد و گفت در این آن مسیر نمی‌توان عشق و حال کرد و زنا کرد و شراب خورد. اما هابیل مسیر حق انتخاب کرد و تمام درهای ظلم و ستم و فساد را روی خود بست.

نام حسین(ع) پابرجاست یا یزید؟

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه شما که در این مجالس شرکت می‌کنید قرآن و حالا و حرام و اهل بیت را قبول دارید و این ارزشمند است، گفت: عاقبت هابیل و قابیل را ببینید. قدرت غیرقابل شکست فقط مخصوص خدا و مومنین است. آیا امام حسین شکست خورد یا یزیدیان شکست خورد؟ ۱۴۰۰ سال که نام حسین پابرجاست اما نامی از شمر، عمر بن سعد و اب زیاد هست؟

۵۰ کشور جهان امسال برای حضرت علی‌اصغر(ع) سنگ تمام گذاشتند

انصاریان تصریح کرد: امسال نزدیک به ۵۰ کشور جهان که همه هم اسلامی نبود، برای حضرت علی‌اصغر(ع) مراسم داشتند و بزرگداشت گرفتند. بچه‌ای که شیرخوار بود و تکلیف نداشت اما کار این شش ماهه را خدا به جایی رساند که باب‌الحوائج شد. این لقب برای ۳-۴ نفر موسی بن جعفر(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) است.

روایت شگفت‌انگیز امیرالمومنین درباره ستم به دیگران

وی گفت: اولین قتل تاریخ توسط قابیل انجام شد که برادر مادری خود را کشت. بخشی از گناه تمام قتل‌های بعدی جهان هم بر گردن اوست. در تاریخ افراد بسیاری در مسیر باطل قرار گرفتند و افراد بسیاری هم به مسیر حق رفتند. ماهم اختیار داریم که یکی از این راه‌ها را انتخاب کنیم. معاویه خورد و برد و دزدی و اموال مردم را غصب کرد و براساس تاریخ ۱۰۰ هزار نفر را به جرم عشق به امیرالمومنین(ع) کشت اما مسیر دوم امیرالمومنین(ع) است که می‌فرماید: «وَ اللَّهِ لَأَنْ أَبِیتَ عَلَى حَسَکِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِی الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَیْءٍ مِنَ الْحُطَامِ وَ کَیْفَ أَظْلِمُ أَحَداً لِنَفْسٍ یُسْرِعُ إِلَى الْبِلَى قُفُولُهَا وَ یَطُولُ فِی الثَّرَى حُلُولُهَا؛ به خدا، اگر شب را روی خارهای سعدان بیدار بمانم و در طوق‌های آهنین گرفتار شوم، خوش‌تر دارم تا روز رستاخیز بر خدا و رسول در آیم، در حالی‌که بر یکی از بندگان، ستم کرده باشم یا اندک چیزی را به ناسزاوار گرفته باشم. و چگونه بر کسی ستم کنم به خاطر نفسی که به کهنگی و فرسودگی شتابان است و زمان ماندنش در خاک دراز و فراوان؟»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا