شهید سلیمانی نه تنها یک نظامی بااستعداد بلکه یک دیپلمات هم بود

Print Friendly, PDF & Email

خرازی:

شهید سلیمانی نه تنها یک نظامی بااستعداد بلکه یک دیپلمات هم بود

شهید سلیمانی نه تنها یک نظامی بااستعداد بلکه یک دیپلمات هم بود

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: شهیدسلیمانی نه تنها یک نظامی با استعداد و توانا بود، بلکه وجوه دیگر شخصیتی او هم بارز بود و در عین حال یک دیپلمات بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کمال خرازی امروز (دوشنبه ۱۲ دی ماه) در همایش مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی، اظهار داشت: شهید سلیمانی یک اسوه بود که یکی از شانس‌های ما این بود که در دوران عمرمان با ایشان آشنا شویم.

وی با اشاره به شخصیت شهید سلیمانی، ادامه داد: ایشان وجوه مختلف شخصیتی داشت، چرا که کسی بود که سال‌ها عمرش را در جبهه‌ها گذرانده است و نه تنها یک نظامی با استعداد و توانا بود بلکه وجوه دیگر شخصیتی او هم بارز بود و در عین حال یک دیپلمات بود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: شهید سلیمانی در مکتب حضرت علی (ع) رشد کرده بود، لذا ظلم‌هایی را که عامدانه یا غیرعامدانه بر دیگران روا داشته می‌شد، برنمی تابید.

وی اظهار کرد: شهید سلیمانی اعتقادات مذهبی عمیقی داشت و از خانواده مذهبی روستایی خالص برآمده بود. او اهل عرفان بود و دنیا را تنها از یک دریچه نمی‌دید.

خرازی با بیان اینکه ایشان شخصیت و نگاهی همه جانبه به مسائل داشت، گفت: در اخلاص شهید سلیمانی تردیدی نیست، اینکه از جاه طلبی کاملاً به دور بود در حالی که از فرماندهان عالی کشور بود و از تبلیغات فراری بود. کمتر خبرنگار و فیلمبردار و عکاسی بود که می‌توانست ایشان را به دام بیندازد.

وی ادامه داد: از مقام گریزان بود؛ اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شد که اتفاقاً این پیشنهادات هم وجود داشت، قطعاً پیروز می‌شد. ولی هیچ وقت زیر بار این چیزها نرفت چرا که او خود را رزمنده می‌دانست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه شهید سلیمانی یک ادعا و روحیه انقلابی خیلی قوی داشت و از خطر نمی‌هراسید، تصریح کرد: در عین حال فرمان پذیر بود، وقتی می‌دید فرمانده اش نظری دارد بدون چون و چرا می‌پذیرفت.

وی گفت: در زمانی که جنگ افغانستان بود و جبهه شمال با طالبان در جنگ بود ما از جبهه شمال حمایت می‌کردیم و احمد شاه مسعود اصرار داشت ایران به آزاد سازی هرات کمک کند و نیرو بفرستد. در شورای عالی امنیت ملی جلسه بود درباره اینکه وارد افغانستان شویم یا نه؟ شهید سلیمانی می‌گفت باید وارد هرات شویم و بنده به عنوان وزیر خارجه مخالف بودم و در عین بحث شدیدی که بود آقای حجازی از طرف رهبری پیام آوردند که اگر هرات را هم آزاد کنید اینها ممکن است نتوانند نگهش دارند و من نمی‌پذیرم خون جوانان ایرانی پایمال شود و بعد از آن شهید سلیمانی دیگر سکوت کرد. حضرت آقا گفتند کمک کنید که احمد شاه مسعود خودش هرات را بگیرد و اگر می‌تواند نگهش دارد. شهید سلیمانی فرمانده میدان و من فرمانده دیپلماسی بودم. وقتی دو فرمانده ارتباط نزدیک نداشته باشند اختلاف نظر پیدا می‌کنند. من به حضرت آقا گفتم باید هماهنگی بین ما باشد و حضرت آقا به ایشان ابلاغ کردند که مرتب بیاید و مسائل را هماهنگ کنیم و ایشان هر هفته با من جلسه داشت لذا اینها نشان می‌داد که چگونه تابع فرمانده اش بود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: از جهت نظم بسیار منظم و هم چنین بسیار قاطع بود و پیشتاز در جبهه‌ها بود و بقیه را راهنمایی می‌کرد که بیایید و به همین دلیل است که آن نفوذ و تأثیر زیاد را داشت چون خودش نسبت به دیگران پیشتاز بود. مدیریت او از نظر توسعه نیروی قدس و شکل دادن به مقاومت در کشورهای مختلف و دولت – ملت سازی در عراق و لبنان و غیره و مبارزه با داعشی که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایجاد شد، بی نظیر بود.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی نقش برجسته ای در عرصه دیپلماسی اشاره و تصریح کرد: شهید سلیمانی نقش بالایی در صحنه دیپلماسی ایفا کرد. ارتباطی که با مسئولان مختلف کشورها داشت کس دیگری نداشت، او بود که پوتین را قانع کرد باید در سوریه وارد شود و حمایت ارتش روسیه را جلب کند. تحلیل‌هایی که ایشان می‌داد مورد توجه رؤسای کشورها بود.

خرازی عنوان کرد: کاری که سردار سلیمانی در رفراندوم اقلیم کردستان کرد کار بزرگی بود و با حرکت خود توانست جلوی آن رفراندوم را بگیرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ادامه داد: شهید سلیمانی یک سیر تکاملی بسیار مهمی را در زندگی اش داشت. وی در روزهای آخر زندگی اش با آن سلیمانی که در زمان جنگ و جوانی به سپاه پیوست، خیلی متفاوت بود.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی شباهت بسیاری به سید حسن نصرالله دارد، گفت: سردار سلیمانی هم در میدان نظامی و هم در دیپلماسی و رسانه و اقتصاد توانایی داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا