شهید سلیمانی حیاتش را در راه پیروزی و نصرت اسلام گذاشت

Print Friendly, PDF & Email

آملی لاریجانی:

شهید سلیمانی حیاتش را در راه پیروزی و نصرت اسلام گذاشت

شهید سلیمانی حیاتش را در راه پیروزی و نصرت اسلام گذاشت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: شهید سلیمانی در راه پیروزی و نصرت اسلام، واقعاً حیاتش را گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله صادق آملی در درس خارج فقه خود اظهار داشت: از جمله اموری که خداوند متعال مکرر در قرآن فرموده، بحث جهاد است و اجر مجاهدان در آیات متعددی خداوند متعال این خصایص را بیان فرموده‌اند. در سوره صف که یکی از آن موارد است، می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص». انصافاً حال شهید سلیمانی این چنین بود، گرچه در ملاقات‌ها و برخوردها، شخصیت بسیار متواضعی بود، اما در دفاع از حق، کاملاً متصلب و محکم بود. او واقعاً مصداق «یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص» بود.

وی افزود: کلمات حق تعالی، خصائصش مانند خصوصیت‌هایی که ما بیان می‌کنیم نیست؛ باید توجه کنیم که قائلش کیست و نحوه سخن گفتن او چگونه است؛ خداوند متعال در سخنش غلو و افراط نیست. در سخنش هیچ شوب باطلی نیست و در اینجا فرموده‌اند که: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِه» حب حق تعالی چه می‌تواند باشد؟ در روایت قرب نوافل ذکر شده که عبد تقرب پیدا می‌کند. حَتّی اُحِبَّهُ فَإذا أحبَبْتُهُ کُنتُ سَمعَهُ الَّذِی یَسمَعُ بِهِ و بَصَرَهُ الَّذی یُبصِرُ بِهِ تا به آخر. یعنی وقتی انسان مورد حب الهی واقع می‌شود، نتیجه‌اش اینگونه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: ما خیلی از اوقات آیات الهی را به معانی که بین خودمان در جریان است، تطبیق می‌کنیم. ما یک کسی را دوست داریم، یک آثاری دارد. اما دوستی خداوند، هرگونه که تفسیر شود، دریای وجود است که لبریز از حب می‌شود. وقتی که انسان مورد حب الهی قرار می‌گیرد. فَإذا أحبَبْتُهُ کُنتُ سَمعَهُ الَّذِی یَسمَعُ بِهِ یعنی این مقدار حب الهی تأثیر می‌گذارد در اقتراب انسان به ساحت حق تعالی.

وی افزود: این آیه شریفه در مورد مجاهدان راه خدا، فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص» ایشان (شهید سلیمانی) واقعاً از این شخصیت‌ها بود. شخصی بود این چنین در راه اسلام، در راه پیروزی و نصرت اسلام، واقعاً حیاتش را گذاشت و من در این سال‌های آخر به لحاظ کارهایی که داشتیم، در جلسات متعدد ایشان را زیارت می‌کردم. بسیار انسان متواضعی بود و برای حل مشکلات جهان اسلام تلاش می‌کرد تا اینکه خداوند او را به جوار خود خواند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیات دیگر قرآنی که در توصیف شهدا آمده است، گفت: در دیگر آیات قرآنی، برای شهدا و کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، آثاری ذکر شده «لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» این «أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» یعنی چه؟ «عِندَ رَبِّهِم» به چه معناست؟ مقام «عندالله» یک مقام عظیمی است. این نیست که به هر کسی بگوییم عندالله است. به یک معنایی حق تعالی به همه جا مسلط است. به همه جا سیطره دارد. به همه عوالم، محیط است. «عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور» است. خداوند به شراشر این عالم محیط است، به قلوب ما محیط است. احاطه بدون اینکه ما قیام به او داشته باشیم، معنایی ندارد.

وی افزود: سراسر وجود ما در محضر حق تعالی است. به این معنا همه چیز عندالله است. آن توصیفی که برای شهیدان راه خدا است مقام مخصوصی است. بعد هم «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون»، رزقی که بر آن‌ها حاصل می‌شود، چیست؟ مقامات معنوی این چنین شخصیت‌هایی که در تمام عمر در این مسیر در جهاد باشند تا به شهادت برسند، مقام عجیبی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: علاوه بر این، شخصیت ایشان فقط در این منحصر نمی‌شد. انسان اهل فکری بود و این خیلی مهم است. نسبت به وضعیت منطقه و نسبت به تأثیرات نظام جمهوری اسلامی در منطقه و عملیاتی کردن این‌ها شخصیت فوق العاده بی نظیری بود. من بعید می‌دانم چه در داخل کشورمان و چه در خارج از کشور، کسی به اندازه او از وضعیت اطراف کشور ما و کیفیت ارتباطشان با ما و شناختن شخصیت‌های مرتبط، مطلع بود. واقعاً بی نظیر بود و لذا ایشان همواره محل اعتناء مقام معظم رهبری بودند. شاید بشود گفت در جلسات ایشان تنها شخصیتی بود که گزارش‌های کاملی راجع به وضعیت منطقه می‌داد و مورد توجه حضرت آقا هم بود.

وی به تأثیر گذاشتن شهید در عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: این خصیصه سوای بحث جهاد در میدان است. این در واقع تأثیر گذاشتن در عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی بود و این چیزی نیست که با صرف جهاد در میدان به دست بیاید. مجاهدان در میدان کم نیستند. الان هم هستند و قبلاً هم بوده‌اند، اما صاحب نظری که منطقه را به خوبی بشناسد و بتواند طراحی و سپس عملیاتی کند، کم است. ایشان در منطقه حاضر بود و با فکرش مشکلاتی را رفع می‌کرد.

آیت الله آملی لاریجانی، شهید سلیمانی را نمونه و الگویی دانست که هم زندگی و هم شهادتش تأثیرات فراوانی داشت و افزود: از جمله خصایص این شهید تلاش برای رفع مشکلات مردم بود. او نمونه‌ای بود برای یک زندگی سعادتمند که هم خودش علو درجه معنوی پیدا کرد و هم شعاع وجودی او برای خیلی از کسانی که امروز هستند اثرگذار است. هم زندگی او سعادتمندانه و اثرگذار بود و هم شهادتش. یک وقتی حضرت آقا فرمودند که خیال می‌کنند که مرحوم حاج قاسم را از ما گرفته‌اند. او پس از شهادتش اثرگذارتر است. واقعاً همین طور است. امروز هم شما این را مشاهده می‌کنید. واقعاً باید گفت که عاش سعیداً و مات سعیداً. خداوند ان شاء الله روح بلند او را با ارواح طیبه شهدا، صدیقین و اهل بیت علیهم السلام محشور بگرداند و او را شفیع همه ما قرار بدهد.

وی با اشاره به پاداش مجاهدت و گام برداشتن در مسیر حق گفت: آیه شریفه‌ای است در اواخر سوره توبه که «لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَهٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» هر زحمتی که انسان در آن واقع شود در راه خدا «إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» عمل صالح برایش نوشته می‌شود. خیلی مهم است و برای همه ما هم بشارتی است. چون مجاهدت در راه حق تعالی فقط به جهاد میدان‌های جنگ نیست. هر کسی که در راه خدا دچار سختی و ظمأ و مخمصه شود «کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ». برای شما اهل فضل هم همین طور است. در راه حق تعالی و ترویج دین خدا تلاش کنید و برای رساندن پیام حق تعالی، هر قدمی که بردارید برای شما عمل صالح هم نوشته می‌شود. خداوند ما را مورد این عنایات خاصش قرار بدهد که هم به معنای حقیقی کلمه، اهل جهاد باشیم و وظیفه خودمان را انجام دهیم و هم در راه او زحمت و تلاش را قبول کنیم و اخلاص داشته باشیم که اخلاص نکته اصلی قبولی اعمال انسان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا