«شهید سلیمانی» الگوی موثر فرهنگ مقاومت را برای حکمرانی ارائه کرد

Print Friendly, PDF & Email

باقری در گفتگو با مهر:

«شهید سلیمانی» الگوی موثر فرهنگ مقاومت را برای حکمرانی ارائه کرد

«شهید سلیمانی» الگوی موثر فرهنگ مقاومت را برای حکمرانی ارائه کرد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: شهید سلیمانی توانست فرهنگ مقاومت را به عنوان یک الگو و گفتمان منتج به نتیجه و مؤثر برای حکمرانی در خیلی از عرصه‌ها ارائه دهد.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در توصیف ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: برای توصیف سردار سلیمانی و هر پدیده بزرگ دیگر نیاز است که انسان به آن اشراف داشته باشد و ما قطعاً اشرافی در ابعاد وجودی این پدیده مبارک و ذوابعاد نداریم. لذا از تعبیری که مقام معظم رهبری از مختصات شهید سلیمانی به عنوان مکتب شهید سلیمانی استفاده کردند، استفاده می‌کنیم.

وی افزود: شهید مطهری و شهید سلیمانی را به عنوان دو شخصیت برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی داشتیم که شهید مطهری در کلام امام به نظرم به عنوان معمار، نماد و سمبل اندیشه انقلاب اسلامی بود و هست و شهید سلیمانی نیز در کلام مقام معظم رهبری به نظر من می‌توان به عنوان معیار، نماد و سمبل حکمرانی جمهوری اسلامی ایران دانست چون ایشان کسی بود که توانست ساحت حکمرانی و امتداد ابعاد انقلاب اسلامی را فراتر از مرزها ببرد. لذا این یک شخصیت بی‌بدیل است.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: وقتی از منظر راهبردی به این شخصیت نگاه می‌کنیم، فراتر از ابعاد معنوی و اخلاقی این شهید که واقعاً قابل ستایش است، در خیلی از عرصه‌های دیگر نیز بی‌بدیل است و این نکته‌ی بسیار مهمی است.

وی در ادامه با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب، گفت: به نظر من این مکتب وجهه اصلی در ساختارسازی فراتر از مرزها بود که شهید سلیمانی توانست در بدترین شرایط و بزرگ‌ترین تهدیدها، فرصت‌های بسیار بزرگی را برای انقلاب اسلامی پدید آورد و راهبرد اساسی که حضرت امام در چارچوب صدور انقلاب اسلامی داشتند را در این عرصه به منصه ظهور رساند.

باقری در ادامه اظهار داشت: نکته اساسی دیگری که در مکتب شهید سلیمانی و رویکرد شهید سلیمانی قابل توجه و دقت است، این است که ایشان چارچوبی را ارائه کرد که صرفاً یک کارکرد سلبی نبود. بعضی وقت‌ها با یک کارکردهایی مواجه هستیم که صرفاً می‌تواند یک چیزی را نفی کند و اجازه ندهد آن مسئله به نتیجه برسد یعنی به اصطلاح طراحی‌های دشمن را با ناکامی مواجه می‌کند. شهید سلیمانی توانست به طور مشخص در موضوع مبارزه با داعش که توسط دشمنان انقلاب اسلامی طراحی شده بود، طراحی دشمن را با شکست مواجه کند و رویکرد سلبی منتج به نتیجه را به سرانجام برساند.

وی افزود: اما از طرف دیگر کار بزرگ شهید سلیمانی، کار ایجابی ایشان است؛ یعنی ایشان توانست فرهنگ مقاومت را به عنوان یک الگو و گفتمان منتج به نتیجه و مؤثر برای حکمرانی در خیلی از عرصه‌ها ارائه دهد. یعنی مقاومت صرفاً یک الگو برای مقابله و مواجهه با تروریسم، اشغالگری، تجاوزگری و استکبار نیست بلکه یک چارچوب و الگو برای ملت سازی و حکمرانی مبتنی بر تفکر دینی است و این دو تا در شرایط غیر مساعد توسط شهید سلیمانی ایجاد شده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: همه‌ی ما باید توجه کنیم، اوج افتخار شهید سلیمانی این بود که سرباز امام است. یعنی اینکه اگر ما بتوانیم به مرتبه سربازی امام و رهبری نائل شویم، می‌توانیم پیرو مکتب شهید سلیمانی و مجریان مکتب ایشان باشیم و این تفکر را تکثیر و الگوسازی کنیم.

باقری در پایان تصریح کرد: شهید سلیمانی حداقل ۳ الگوی راهبردی در عرصه‌های نظامی، مقاومت و سیاست خارجی دارد و این سه الگو با هم مرتبط و هم‌افزا هستند و با یکدیگر در تعارض نیستند. ایجاد هم‌افزایی بین این سه وجه قدرت ملی می‌تواند دستاوردهای بسیار زیادی در دوره پیشرو در ساحت سیاست خارجی و روابط بین‌الملل برای کشورمان داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا