اقتصادی

شناسایی دانه‌درشت‌های حوزه مسکن، هدف سامانه املاک – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ۲۸ مرداد ماه مهمان برنامه میز اقتصادی شبکه خبر بود. او درباره اقدامات انجام شده در حوزه مسکن و مراحل تکمیل سامانه املاک و اسکان اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار داد. طبق گفته نوروزی تاکنون ۴۵۰ رکورد اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان ثبت شده، که از این تعداد، درستی ۱۱ میلیون مالکیت تأیید شده است. از سوی دیگر، ۷۵ میلیون و ۱۸۹ هزار کد ملی در این سامانه ثبت شده و سکونتگاه‌های آن‌ها شناسایی شده است. به گفته نوروزی شناسایی دانه‎‌درشت‌های حوزه مسکن و بانک‌ها هدف راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان بوده است. پس مردم اضطراب اخذ مالیات از خانه‌های خود را نداشته باشند.

عدم ثبت اطلاعات ملکی مساوی با خانه خالی است

برنامه میز اقتصادی شبکه خبر در تاریخ ۲۸ مرداد ماه، میزبان ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بود. او در این برنامه روند تکمیل سامانه املاک و اسکان را شرح داد. نوروزی گفت: «در حوزه اطلاعاتی توسط سایر دستگاه‌ها ۴۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان ثبت شده است. همچنین، تاکنون بیش از ۲۰ وب سرویس به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شده است. پیش از فروردین ۱۴۰۲ تنها حدود ۳ میلیون نفر به صورت خوداظهاری اطلاعات سکونتی و ملکی خود را بر روی سامانه بارگذاری کرده بودند. از فروردین ماه ۱۴۰۲ تا به امروز، این تعداد به ۱۲ میلیون نفر افزایش یافته است. یعنی خود اظهاری مردم رشد ۴ برابری داشته است. لازم به ذکر است، چنانچه افراد از ثبت اطلاعات خود در سامانه خود داری کنند، خانه آن‌ها خالی تلقی خواهد شد.»

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که خدمات عمومی به افرادی ارائه می‌شود که اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، وی ادامه داد: «در حال حاضر ارائه کلیه خدمات مسکن وزارت راه و شهرسازی و خدمات مربوط به دسته چک درصورتی ارائه می‌شود که اطلاعات ملکی افراد در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد. زیرا، ثبت اطلاعات ملکی خانوارها، فرصت مناسبی را برای قانون‌گذار فراهم خواهد کرد تا با یک چشم‌انداز دقیق و واقع‌بینانه برای حوزه مسکن برنامه‌ریزی کند. از سوی دیگر، دولت می‌تواند محتکر و دلال حوزه مسکن را شناسایی کند. همچنین، توسط ۴۵۰ دستگاه اطلاعاتی، درستی ۱۱ میلیون مالکیت ثبت شده در سامانه مذکور شناسایی شده است. از سوی دیگر، ۷۵ میلیون و ۱۸۹ هزار کد ملی در این سامانه ثبت شده و سکونتگاه‌های آن‌ها شناسایی شده است.»

دانه درشت‌ها و بانک‌ها هدف راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان هستند

او با تاکید بر اینکه از بین ۲۱ میلیون سکونتگاه شناسایی شده، ۴‌میلیون آن به صورت خوداظهاری بوده است و ۱۱ میلیون را وزارت راه و شهرسازی شناسایی کرده است، بیان کرد: «برخی به اشتباه تصور می‌کنند سامانه املاک و اسکان برای اخذ مالیات از همه مالکین است. اما هدف راه‌اندازی این سامانه اخذ مالیات از دانه درشت‌ها و بانک‌هایی است که چندین خانه خالی دارند. در نتیجه اقدامات انجام شده، ۵۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شد. بیشترین خانه خالی برای سه بانک بود. پس از شناسایی، پیگیری‌های لازم انجام شد. در نتیجه اقدامات انجام شده، امروز ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار عرضه شده است. باید در اینجا ذکر کرد که برخی از اشخاص و بانک‌ها بیش از ۱۰۰ واحد خالی داشتند و بخش عمده آن در استان‌های تهران، تبریز و اصفهان بوده است. همین اقدامات عاملی شد تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند.»

اخذ یک و نیم همت مالیات از خانه‌های خالی

نوروزی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه مسکن به ۹.۴ درصد گفت: «از سال ۱۴۰۰ تاکنون تنها ۱۲۰ هزار خانه به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. البته باید توجه داشت که خانه‌های خالی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، خانه‌های خالی فرسوده و واحدهای مسکونی روستایی شامل دریافت مالیات نیستند.

رحیمی مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور نیز دیگر مهمان این برنامه بود. او درباره میزان مالیات اخذ شده از خانه‌های خالی گفت: «براساس اطلاعاتی که توسط سامانه املاک و اسکان در سال ۱۴۰۰ به دست آمد، ۶۶ هزار و ۴۸ واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی شد که یک و نیم همت از آن‌ها مالیات اخذ شده است. بسیاری از مالکین خانه‌های خالی شناسایی شده، به برگه‌های مالیاتی شکایت داشته‌اند. برای این افراد رسیدگی مجدد انجام شده است و درخواست آن‌ها در مرحله دادرسی قرار دارد. به غیر از این تعداد هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به طور حتم خالی هستند.»

رحیمی در ادامه افزود: «تا امروز هزار و ۸۸ واحد، مالیات خود را پرداخت کرده‌اند. در مجموع حدود ۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت شده است. همچنین، در سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی ۵۹ هزار و ۱۱۰ واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی کرد.» او در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «هر فردی که بیش از ۵ خانه خالی داشته باشد، مشمول مالیات می‌شود. تا امروز بیشترین صاحبان خانه‌های خالی بانک‌های خصوصی، مؤسسات اعتباری و اشخاص حقوقی بوده‌اند. پیش‌بینی می‌شود، از سال ۱۴۰۰ تاکنون بتوان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی دریافت کرد. باید تاکید کرد که این میزان مالیات تنها یک درصد مجموع کل درآمد مالیاتی کشور می‌شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا