هشت صبح: شهردار تهران با بیان اینکه برای حل مشکل ناوگان حمل و نقل تهران به ۵۰۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: این رقم ۱۰ برابر بودجه کنونی شهرداری تهران است.  نشست شهردار تهران با بانوان مدیر در شهرداری تهران، روز دوشنبه در ساختمان بهشت برگزار شد. در ابتدای این نشست علیرضا زاکانی […]

هشت صبح: شهردار تهران با بیان اینکه برای حل مشکل ناوگان حمل و نقل تهران به ۵۰۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: این رقم ۱۰ برابر بودجه کنونی شهرداری تهران است.

 نشست شهردار تهران با بانوان مدیر در شهرداری تهران، روز دوشنبه در ساختمان بهشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به شرایط و ظرفیت‌های کنونی پایتخت گفت: شهرداری تهران موقعیت ویژه‌ای دارد که قابل مقایسه با هیچ دستگاه و ارگانی نیست. در همین رابطه چند روز قبل در جلسه هیأت دولت بودم؛ یکی از معاونان رئیس جمهور به من گفت هیچ مجموعه‌ای مانند شهرداری در کشور نیست که تا این اندازه بتواند از نزدیک به مردم خدمت کند و در این خدمت ممارست داشته باشد، صحبت ایشان از نظرم کاملاً درست است؛ دلایلی نیز برای درستی آن وجود دارد از جمله اینکه شهرداری تهران نزدیکی بسیاری به حوزه‌های مختلف زندگی مردم از تولد تا مرگ دارد و با فراز و نشیب زندگی آنها مواجهه است. به علاوه هیچ مجموعه‌ای مانند شهرداری جامعیت ندارد؛ دستگاه‌های مختلف در کشور وظیفه انجام مسئولیت در یک بخش به خصوص را بر عهده دارند اما شهرداری نهادی جامع با مجموعه‌ای از وظایف است.

وی افزود: علاوه بر نکات ذکر شده شهرداری تهران منابع بودجه‌ای اش برخلاف سایر نهادها پایدار است و دستخوش تغییرات خارج از اراده متصدیان امور مانند بالا و پایین شدن قیمت، ارز تحریم‌ها و…. قرار نمی‌گیرد؛ شهرداری تهران می‌تواند با مجموعه‌ای از تلاش‌ها و خلاقیت‌ها به منابع پایدار و مطمئنی برای تأمین بودجه اش دست پیدا کند.

زاکانی در تکمیل سخنان خود تاکید کرد: شهرداری تهران مجموعه‌ای است که فاصله میان تصمیم تا عملش بسیار کوتاه است و نتیجه کار آن را مردم در کسری از ماه و سال می‌توانند ببینند اما در مجموعه‌های عریض و طویل دیگر سال‌ها ممکن است زمان بگذرد تا نتیجه کار آن مجموعه‌ها برای مردم مشخص شود.

زاکانی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی در شهرداری تهران گفت: مرحوم علامه مصباح یزدی در مثالی می‌گفتند خوش به حال کسی که چاهش را کنار دریا حفر کند زیرا هیچ موقع این چاه خشک نمی‌شود؛ ما نیز اگر در پیشبرد برنامه‌های شهری به ظرفیت متن جامعه تکیه کنیم مانند قطره‌ای هستیم که به دریا متصل می‌شویم و با استفاده از توان، ظرفیت و اراده مردم می‌توانیم خیلی از کارهای بزرگ را انجام دهیم.

شهردار تهران با اشاره به انباشت مشکلات افزود: مردم ولی نعمت ما هستند و رضایتمندی کامل نیز از ما ندارند و حتی ناراضی نیز هستند؛ من بارها گفته‌ام وقتی در انتخابات‌های مختلف پایتخت ۸۰ درصد مردم مشارکت ندارند معلوم است بخشی از کار ما می لنگد؛ بسیاری از موانع در زندگی مردم را ما مسئولین ایجاد کرده‌ایم؛ ما نمی‌توانیم چشم‌های خود را بر روی این مشکلات ببندیم. مشکلاتی که نسبتی با نظام اسلامی و آرمان‌های آن ندارد بلکه مستقیماً ماحصل عملکرد ما مسئولین است.

وی افزود: چند روز قبل در جلسه هیأت دولت به رئیس جمهور گفتم بیش از آنکه تحریم بیرونی ما را آزار دهد این تحریم درونی است که آزاردهنده است؛ به عنوان مثال خدمت ایشان عرض کردم یکی از دستگاه‌ها تصمیمی گرفته است که بدون هیچ منطقی سالانه این تصمیم نیم میلیارد دلار هزینه اضافی بر دوش کشور می‌گذارد.

زاکانی تاکید کرد: در اثبات اشتباه بودن تصمیم گرفته شده مثالی از مجموعه شهرداری تهران زدم و رئیس جمهور نیز همانجا دستور پیگیری و حل مشکل را صادر کردند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای آماری به چالش‌های کنونی پایتخت داشت و گفت: برای حل مشکل ناوگان حمل و نقل تهران به ۵۰۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم؛ این رقم ۱۰ برابر بودجه کنونی شهرداری تهران است؛ نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از چالش‌های تهران است.

زاکانی افزود: برای مدیریت سیلاب‌های شهری باید ۵۳۰ کیلومتر از معابر زیرزمینی شهر تهران که دیده نیز نمی‌شود ترمیم شود و علاوه بر ترمیم نیاز است ۱۷۰ کیلومتر معبر اضافی نیز ایجاد بکنیم.

وی پیرامون بافت فرسوده شهری تهران هم آمارهایی ارائه داد و گفت: مطابق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۴ چهار هزار و ۵۶۰ هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد؛ همچنین اخیراً بررسی‌هایی که انجام شده است نشان می‌دهد حداقل ۷۰ هزار هکتار در تهران در معرض فرسودگی قرار دارد که از این عدد ۳۰ هزار هکتار به عنوان بافت فرسوده تعریف شده است.

شهردار تهران در رابطه با چالش آلودگی هوا و تعطیلی دستگاه‌های دولتی نیز گفت: در هر روزی که به دلیل آلودگی هوا مجبور به تعطیلی دستگاه‌های مختلف می‌شویم دولت دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند که از این رقم هزار میلیارد تومان مربوط می‌شود به معلمان آموزش و پرورش. مطابق قانون ۲۳ سازمان در رابطه با حل مسئله آلودگی هوا مسئولند اما وقتی که نوبت به مسئولیت پذیری می‌رسد دستگاه‌های مختلف و مسئولین حاضر به پذیرش وظیفه خود نیستند.

وی در پایان تاکید کرد: ما با بحران‌های متفاوتی روبرو هستیم که به قول شهید سلیمانی از دلِ این بحران و تهدیدها می‌توان فرصت‌های خوبی با استفاده از همت، غیرت، تحول آفرینی، فکر پویا و عمل مستمر رقم زد.