ورزشی

شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

رییس دو دوره سازمان تربیت بدنی و رییس سه دوره کمیته ملی المپیک از مهم‌ترین مشکلات ورزش ایران گفت و از وزارت ورزش و جوانان درخواست کرد که در دولت چهاردهم رویکرد خود را تغییر دهد.

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مهم‌ترین مسائلی که در دوره جدید وزارت ورزش و جوانان با روی کار آمدن دولت چهاردهم باید مدنظر قرار گیرد، ‌اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله برای وزارت ورزش و جوانان فعالیت در بخش‌های مختلف به صورت برنامه‌محور است و اگر باز هم بدون برنامه و به صورت غیر منسجم پیش برویم با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

ورزشگاه‌ها و تجهیزات ورزشی کشور «پیر و فرسوده» شده است

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ورزش ایران این روزها با آن دست به گریبان است، پیری و فرسوده شدن ورزشگاه‌ها و تجهیزات ورزشی است، عنوان کرد: باید با اهتمام پیش‌رفت و در حوزه عمرانی شعارگونه عمل نکرد و در وهله اول به جای ایجاد ورزشگاه‌های بزرگ؛ به طور مثال ورزشگاه ۱۲۰ هزار نفری در جنوب تهران، ورزشگاه‌های موجود نظیر تختی، آزادی و…را که ورزشگاه‌های بسیار خوبی هستند و از امکانات مختلفی برخوردارند، به‌روزرسانی و نوسازی کرد و سال‌های طولانی از ظرفیت آن‌ها، بهره برد.

شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم

فدراسیون‌های ورزشی باید «مستقل» عمل کنند

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه مسئله مهم دیگر اینکه وزارت ورزش و جوانان باید اجازه دهد، فدراسیون‌های ورزشی مستقل عمل کنند، گفت: وزارت ورزش و جوانان در حوزه عزل و نصب روسای فدراسیون‌های ورزشی نباید دخالت کند، بلکه باید این اختیار و حق برای مجمع عمومی فدراسیون‌های ورزشی باقی بماند و فدراسیون‌های ورزش روی پای خود بایستند و وزارت ورزش و جوانان در این خصوص صرفا وظیفه نظارتی را بر عهده گیرد.

تحول در ورزش ایران منوط به «توسعه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش»

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ورزش کشور عدم توجه به مقوله «تربیت‌بدنی» در آموزش و پرورش است و شاه کلید توسعه ورزش ایران، توسعه تربیت‌بدنی در مدارس است، اظهار کرد: این مسئله به بزرگترین چالش ورزش ایران تبدیل شده و متاسفانه هیچ گونه تحولی در تربیت بدنی آموزش و پرورش طی سالیان اخیر رخ نداده است و تا زمانی که ورزش آموزش و پرورش رشد نکند، شاهد هیچ تحولی در ورزش ایران نخواهیم بود.  

وی افزود: باید تربیت‌بدنی در شورای عالی آموزش و پرورش به صورت ویژه دنبال شود و اگر مسئولان وزارت ورزش و جوانان از رییس جمهور حق یک درخواست داشته باشند، این درخواست باید توسعه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش باشد؛ تربیت‌بدنی صرفا به ورزش خلاصه نمی‌شود و معنای آن تربیت انسان از طریق ورزش است و از این طریق، هم از بعد انسانی و هم از بعد جسمانی شاهد رشد افراد جامعه خواهیم بود.

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم روزی در المپیک موفق باشیم و مدال‌های رنگارنگی در رشته‌های مختلف ورزش به دست آوریم باید بتوانیم تربیت بدنی در آموزش و پرورش را توسعه بخشیم، ‌خاطرنشان کرد: اگر به این مسئله حیاتی و مهم توجه نکنیم همانند سالیان گذشته صرفا شاهد نمایش و موفقیت تک ستاره‌ها در ورزش ایران خواهیم بود و در بین کشورهای توسعه یافته ورزش جایی نخواهیم داشت و بازنده خواهیم بود.

شاه‌کلید توسعه ورزش ایران از نگاه هاشمی‌طبا/ چند توصیه ویژه به وزارت ورزش دولت چهاردهم

«اقتصاد ورزش» به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد

هاشمی‌طبا با اشاره به اینکه باید بتوانیم بین ورزش و صنعت پیوند برقرار کنیم، گفت: نباید همانند برخی تیم‌ها که امروزه در ورزش و به ویژه فوتبال ایران، افراطی هزینه می‌کنند عمل کرد بلکه باید کنترل‌های لازم در این خصوص مدنظر قرار گیرد و شاهد حضور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در ورزش باشیم و اقتصاد ورزش به صورت ویژه توسعه یابد و از پایه و اساس روند فعلی تصحیح شود.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این مسئله، ورزش در کشور عمومی خواهد شد و اقشار مختلف اعم از بانوان، ‌کودکان و… به ورزش روی خواهند آورد.

با ۲ ساعت ورزش در مدارس راه به جایی نمی‌بریم!

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک با بیان اینکه باید ورزش در مدارس به صورت همگانی دنبال شود، عنوان کرد: در صورتی که دانش‌آموزان به صورت پیوسته در مدارس ورزش کنند، به طور حتم مشکلات کم‌تحرکی و فقر حرکتی در سنین بالا کاهش خواهد یافت، بنابراین نه به صورت ۲ ساعت در هفته بلکه به صورت منظم و پیوسته باید شاهد ورزش کردن دانش‌آموزان در مدارس باشیم.

هاشمی‌طبا افزود: تا زمانی که دانش‌آموزان در مدارس شبیه قوطی کبریت کنار یکدیگر بنشینند و صرفا ۲ ساعت در هفته ورزش کنند راه به جایی نخواهیم برد؛ توسعه ورزش در کشور نیازمند نگاه ویژه ارگان‌های مختلف نظیر آموزش و پرورش، شهرداری و…است و به طور حتم وزارت ورزش و جوانان به تنهایی موفق نخواهد شد.

استفاده از متخصصان ورزشی در دستورکار قرار گیرد

وی با اشاره به اینکه استفاده از متخصصان ورزشی، افراد مجرب و نخبه باید در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد، اظهار کرد: نباید شاهد حضور افرادی در ورزش باشیم که شناختی از ورزش ایران ندارند، ‌ نباید از افراد غیرمتخصص که بیرون ورزش هستند و اشرافی نسبت به ورزش کشور ندارند استفاده کرد.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا