سیاست‌های وزیر صمت ناکارآمد است/ حامیان «فاطمی‌امین» پاسخگو باشند

سیاهکلی در گفتگو با مهر:

سیاست‌های وزیر صمت ناکارآمد است/ حامیان «فاطمی‌امین» پاسخگو باشند

سیاست‌های وزیر صمت ناکارآمد است/ حامیان «فاطمی‌امین» پاسخگو باشند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سیاست‌های وزیر صمت ناکارآمد است؛ عملکرد او بر اساس پختگی و تجربه نیست و با شرایط کشور انطباق ندارد، چراکه فاطمی امین نیاز بازار و مشتری را نمی‌شناسد.

لطف‌اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره واردات خودرو به کشور، گفت: نمی‌دانم چقدر می‌توان نام آنچه اتفاق افتاده را «واردات» گذاشت؛ به نظر من وارداتی صورت نگرفته است. فعلاً فقط ۲۲ دستگاه خودرو وارد کشور شده که آنها هم ساخت کشور کره هستند. سیاستی که وزیر صمت در پیش گرفته نمی‌تواند بازار خودرو را متعادل کند.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای وارداتی ویژگی‌های لازم را ندارند و کیفیت آنها پایین است، بیان کرد: پلیس راهور و سازمان استاندارد از دستورالعمل و آئین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو تدوین شده گلایه مند هستند و به آن اعتراض دارند؛ چرا که آنچه تدوین شده ظرفیت لازم برای تنظیم بازار و کیفیت ضروری را ندارد.

سیاست‌های وزیر صمت ناکارآمد است

سیاهکلی ادامه داد: مکانیزمی که وزیر صمت برای واردات خودرو در پیش گرفته است در بازار منجر به نتیجه خاصی نخواهد شد. تنها اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که خودروهای داخلی هم آزاد شود و برای مثال خودرویی که باید ۱۵۰ میلیون تومان باشد، ۵۰۰ میلیون تومان در بازار بورس به فروش برسد. این آینده‌ای است که در پی چنین سیاستی رقم خواهد خورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: شیوه واردات و اینکه چه کسی این اقدام را انجام دهد، نکته بسیار مهمی بود که بنا بر تاکید مجلس، باید بدون ایجاد رانت صورت می‌گرفت؛ اما سیاست وزیر صمت نشان داد که در این راستا دغدغه‌ای ندارد و عملکرد او ناکارآمد است.

وی عنوان کرد: عملکرد «فاطمی‌امین» بر اساس پختگی و تجربه نیست و نیاز بازار و مشتری را نمی‌شناسد، علاوه بر این سیاست‌های او با شرایط کشور انطباق ندارد و به شدت دچار ایراد است.

سیاهکلی درباره ایرادات پایه‌ای آئین‌نامه دولت برای واردات خودرو، اظهار کرد: همان زمان که آئین‌نامه واردات خودرو ارائه شد، بارها تذکر دادیم که آنچه تدوین شده نمی‌تواند قانون و مصوبه مجلس را اجرایی کند و آن را پیش ببرد. البته ارائه همان آئین‌نامه ناقص، چند ماه طول کشید و در نهایت نتیجه‌ای نداشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خودروی تابع قیمت ارز است؟ بیان کرد: فرض کنیم نظر برخی آقایان درست باشد و افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت خودرو شود؛ اما نکته جالب این است که در شرایط فعلی افزایش قیمت خودرو به مراتب بیشتر از افزایش نرخ ارز بوده، این در حالی است که بخش زیادی از صنعت خودروی کشور به ارز مربوط نیست.

به دنبال استیضاح وزیر صمت هستیم

وی یادآور شد: صنعت خودروسازی ما ادعا می‌کند که تولیداتش ملی است و در این زمینه وابستگی ندارد؛ اما حالا معلوم شده صنعت خودرو ملی نیست و دچار وابستگی است. حتی کار به جایی کشیده که میزان وابستگی قیمت خودرو به ارز به ۲۰۰ درصد رسیده است، یعنی نوسانات نرخ ارز هر چقدر باشد دو برابر آن در بازار خودرو اثر می‌گذارد.

سیاهکلی با اشاره به اینکه حتی غیرمتخصصان هم متوجه ایرادات شرایط فعلی هستند اما مسئولان مربوطه کوتاهی می‌کنند، اضافه کرد: ما به دنبال استیضاح وزیر صمت هستیم اما باید ببینیم مجلس چه تصمیمی برای این موضوع می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که چند نفر از اعضای کمیسیون صنایع با استیضاح وزیر موافق هستند؟ گفت: اشکال کار همین است که برخی نمایندگان متوجه اقدامات و اظهارات غلط وزیر صمت نیستند؛ اما ما اعتقاد داریم عملکرد فاطمی امین مبنای درستی ندارد و آنچه ادعا می‌کند غیر قابل اجرا، غیرتجربی و غیرتخصصی است.

حامیان فاطمی امین باید پاسخگو باشند

وی تصریح کرد: در حال حاضر فاطمی امین وزیر صمت است و دولت از او حمایت می‌کند. این وزیر در جریان استیضاح اخیر هم رأی بالایی گرفت و ابقاء شد؛ بنابراین کار خود را ادامه می‌دهد. با توجه به شرایط امروز، کسانی که از چنین وزیری و عملکردی حمایت می‌کنند و می‌خواهند او پابرجا بماند، باید پاسخگو باشند. باید از کسانی که یک بار دیگر به وزیر اعتماد کرده‌اند بپرسیم که بر چه اساسی او را ابقاء کرده‌اند. آیا وضع حوزه‌های مربوطه بهتر شده بود که با استیضاح وزیر صمت مخالفت شد؟

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح فاطمی امین در جلسات کمیسیون دنبال می‌شود؟ گفت: بعضاً در جلسات حرف استیضاح فاطمی امین به میان می‌آید؛ اما حمایت از او زیاد است و دست برتر را دارد. باید از آنها که حامی وزیر هستند بپرسیم دقیقاً از چه اقدامی رضایت دارند که از او دفاع می‌کنند. فقط کافی است بتوانند به همین سوال پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا