سوخت ورودی به نیروگاهها امکان قاچاق شدن ندارد – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، ناصر اسکندری با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه سالانه حدود یک میلیارد لیتر از سوخت نیروگاهها در مسیر تحویل به نیروگاهها منحرف شده و یا قاچاق میشود، افزود: موضوع قاچاق سوخت از مخازن نیروگاهها با توجه به نظارت سهجانبه و تطبیق میزان تولید و سوخت دریافتی غیرممکن است. تفاهمنامهای در این ارتباط با شرکت پخش فراوردههای نفتی منعقد شده است که بر اساس آن محل تحویل سوخت نیروگاهها، مخازن سوخت مایع نیروگاه است. یعنی تا قبل از اینکه سوخت وارد مخزن شود، متعلق به نیروگاه نمیباشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر سوخت مصرفی در مسیر فرایند تحویل با تخلف مواجه شود در مالکیت نیروگاههای کشور نیست، تصریح کرد: از زمانی که سوخت وارد مخزن میشود به هیچ وجه امکان قاچاق از این مخازن وجود ندارد، چراکه به محض اینکه نفتکش وارد نیروگاه میشود، به صورت اتوماتیک روی باسکول ورودی نیروگاه وزنسنجی و پارامترهای فیزیکی آن کنترل و میزان ناخالصی آن پایش میشود و تمامی مشخصات بارنامه، تانکر، وزن و پارامترهای سوخت ثبت میگردد.
سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه تمامی این پارامترها یک انحراف استاندارد دارند و اگر خارج از آن باشد، نفتکش متوقف، مکاتبات با نماینده شرکت پخش استان صورت میگیرد و صورت جلسه نیز انجام میشود، گفت: پس از تأیید همه پارامترهای مورد پذیرش سوخت به مخزن نیروگاه منتقل میشود.
اسکندری با بیان اینکه مخزن تنها یک مسیر خروج سوخت دارد که آنهم به سمت واحد برای تولید برق است، اظهار کرد: بر اساس همین موضوع نظارت روزانه و ماهانه انجام و میزان انرژی تولیدی نیروگاه و راندمان نیز ماهانه کنترل میگردد و میزان سوخت تحویلی دقیقاً با میزان تولید انطباق دارد.
وی با بیان اینکه در زمان تحویل سوخت نیروگاهها بررسیهای لازم در خصوص حجم و کیفیت سوخت تحویلی به عمل میآید، اضافه کرد: در هشتماهه امسال میزان افزایش تولید برق نسبت به سال گذشته ۲.۳۳ درصد بوده ولی سوخت معادل مصرفی از سوی نیروگاهها برای تحقق این رقم تنها ۱.۲۲ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.
سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی اضافه کرد: بر این اساس نه تنها اقدامی در حوزه قاچاق سوخت از طریق نیروگاهها اتفاق نیفتاده بلکه سعی کردیم با راندمان بیشتری برق تولید کنیم و رشد مصرف سوخت از افزایش میزان تولید برق پایینتر بوده است. این مسئله در حالی است که به دلیل محدودیتهای فصلی در بسیاری از مواقع نمیتوانیم بهترین شرایط راندمانی را بهرهبرداری کنیم و مجبوریم تنها نیروگاههایی که سوخت در دسترس دارند را وارد مدار کنیم.
اسکندری خاطرنشان کرد: در خصوص اظهاراتی که بعضاً در این زمینه اعلام میشود با مراجع ذیربط مکاتبه و اعلام کردهایم که اگر مستندی دارند ارائه کنند که تا این لحظه نیز چیزی ارائه نشده است.
سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی در پایان با تاکید بر اینکه این سوخت به صورت امانی در اختیار نیروگاهها است، گفت: به دلیل اینکه یک فرایند سهجانبه وجود دارد و امکان خطا نیز میسر نمیباشد.