سیاسی

سه گام ایران و آژانس برای تداوم همکاری

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

تسنیم: نشست خبری مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصفهان برگزار شد.

امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران در شهر اصفهان با یکدیگر رایزنی کردند.

پس از این دیدار اسلامی و گروسی جهت پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

در ابتدا اسلامی در خصوص این دیدار و رایزنی‌ها گفت: ما گفتگو‌های سازنده و رو به جلویی داشتیم. ما در اسفند گذشته در تهران بیانیه‌ای به صورت مشترک منتشر کردیم که گرچه بدخواهان ایران از تعاملات ایران با آژانس ناخرسندند و تشکیک می‌کنند و با سیاه نمایی سعی دارند این اقدامات را کم ارزش جلوه دهند، اما من و آقای گروسی اعتقاد داریم این بیانیه مبنای خوبی برای مناسبات است. ما این خط مبنا را به عنوان نقشه راه در مذاکرات این دوره تعیین کردیم.

وی افزود: ما در این مذاکرات بیانیه مارس را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم. گرچه این ملاحظه وجود داشت که به دلیل شرایط حادث شده یک مقدار حرکت‌ها کند شد و دو طرف ناخرسند بودیم، اما امروز این امیدواری ایجاد شد که خط مبنا را تعیین کنیم.

اسلامی همچنین اظهار داشت: بر مبنای بیانیه مشترک، در سه بخش تعاملات خود با آژانس را دنبال می‌کنیم. بخش اول موارد گذشته است، این‌ها شرایط خاص خودش را دارد و حاصل موارد سیاسی و بیرونی است و با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در بخش اول موضوع مهم دو مکان باقی مانده است. ما قبلا ۴ مکان داشتیم و با تعاملات موضوع دو مکان بسته شد. موضوع دو مکان باقی مانده در چارچوب تعیین شده را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش دوم مربوط به وضعیت موجود است که در شرایط موجود برای تداوم دانش و ملاحظات آژانس برنامه داشته باشیم و برای کاستی‌ها گام‌های مشخصی را احصا کنیم و برای اقدامات هماهنگ در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی اقدامات لازم را انجام دهیم.

اسلامی گفت: بخش سوم مربوط به مدیرکل آژانس و شخص آقای گروسی برای برداشتن گام‌ها به سمت آینده است. نقشی که مدیرکل آژانس برعهده دارد و می‌تواند به عنوان تسریع و تسهیل کننده برای برداشتن موانع و حل کردن مسائل در چارچوب غیر سیاسی اجرا کند.

وی خاطر نشان کرد: توافق کردیم که برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین طرفین آقای کمالوندی و آپارو با هم بنشینند و روی زمان بندی‌ها کار انجام دهند و اکنون دارند رایزنی می‌کنند تا نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. این آغاز یک فرایند است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا