شهری

سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در آئین تجلیل از فعالان ورزشی حوزه محیط زیست که در نمایشگاه سلامت شهر بوستان لاله برگزار شد با تبریک روز و هفته ملی زمین پاک و هفته سلامت با اشاره به اینکه در کنار حفظ محیط زیست نیازمند توجه عمومی هستیم بیان داشت: مشارکت مردم برای نجات زمین از پلاستیک را مدنظر قرار دادیم و با این شعار به دنبال این بودیم که مردم را در این مسیر مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: پلاستیک ۴۰۰ سال طول می‌کشد که در زمین تجزیه شود و هریک مترمربع از خاک ۱۰۰ سال طول می‌کشد که تولید شود و این سخت است که خاک حاصلخیز و زمین حفاظت شده با پلاستیک آلوده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر روند طولانی تجزیه پلاستیک در طبیعت، این تجزیه برای خاک و زمین نیز عوارض جبران ناپذیری در پی دارد، گفت: میکروپلاست‌ها در طبیعت باقی می‌مانند. جانوران نیز از این میکرو پلاست‌ها استفاده کرده و ما نیز از همین جانورانی که چنین موادی را در تغذیه خود داشته‌اند استفاده می‌کنیم. این موضوع سلامت انسان را تهدید می‌کند و عامل مهمی در به خطر افتادن سلامت بدن افراد است.

مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصت مغتنمی است که به سلامت جسم و در کنار آن روان توجه شود، اظهار داشت: یافته‌های علمی نشان می‌دهد میکرو پلاستیک‌ها ارتباط مستقیم در ابتلای افراد به سرطان دارد. کاهش استفاده از پلاستیک و انتشار میکرو پلاستیک‌ها در طبیعت هم به حفظ محیط زیست وهم به سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند و امیدواریم این با کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی بتوانیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی مجلس قوانینی را برای کاهش و جلوگیری از استفاده این نوع محصول به تصویب رسانده است، ادامه داد: استفاده کمتر از پلاستیک‌هایی که زیست تخریب‌پذیر نیستند. در سال ۱۴۰۲ تدوین استانداردی برای تعیین این نوع کیسه‌ها در دستورکار قرار گرفته است و از این پس تنها پلاستیک‌هایی که نشان استاندارد زیست تخریب‌پذیر داشته باشند در زمره محصولاتی قرار خواهند گرفت که امکان استفاده از آن باید بیشتر از گذشته در مراکز فروشگاهی و اصناف استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر تهدید پلاستیک برای طبیعت و زمین، توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت چالش‌های و خطرات دیگری را برای زمین ایجاد کرده است توضیح داد: ته سیگار چالش جدید حوزه سلامت و محیط زیست است. ته سیگارها دارای انبوهی از سمی‌ترین فلزات سنگین به نام آرسنیک است که تمام حاصلخیزی و قدرت رشد زمین را از بین می‌برد. یکی از دلایل خشک شدن بسیاری از درختان در معابر عمومی است که ناشی از ته سیگارها به خاک و درختان منتقل می‌شود.

وی گفت: ۶۰ درصد از آلایندگی زمین مربوط به مواد شیمیایی و فلزات سنگین ناشی از آرسنیک است و به این دلیل ضرورت دارد با مشارکت مردم تلاش کنیم تا علاوه بر کاهش مصرف پلاستیک به موضوع فیلترهای سیگار و خودداری از رها کردن آن در فضای عمومی توجه بیشتری کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا