ورزشی

سقف بودجه؛ قانون کنترلی یا دست‌انداز رقابتی؟

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

تیم‌های لیگ برتر فوتبال در دومین سال اجرای قوانین سقف بودجه همچنان با چالش‌های آن دست به گریبان‌اند که این مشکلات برای تیم‌های حاضر در میادین آسیایی به مراتب بیشتر است.

به گزارش ایسنا، سقف بودجه، قانونی بود که از فصل گذشته راه به لیگ برتر فوتبال ایران باز کرد تا به عنوان رونوشتی نه‌چندان کامل از قوانین جهانی، هزینه مجموعه‌های فوتبالی را کنترل کند اما به همان میزان تیم‌ها را با مشکلاتی چون کسر امتیاز، صادر نشدن مجوز بازیکن و غیره مواجه کرد.

مجتبی فریدونی، مدیرعامل پیشین باشگاه ذوب‌آهن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سقف بودجه، اظهار کرد: سقف بودجه نسبت به سال گذشته بالاتر رفته اما اصل قانون و مقررات سقف بودجه تغییر نکرده و همچنان مشکلاتی وجود دارد. بودجه مجموع قراردادهای بازیکن و مربی نیست بلکه هزینه‌های بسیاری از موارد را در بر می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه «تا آخر فصل همچنان مشکلات قانون سقف بودجه ادامه‌دار خواهد بود، مگر اینکه قانون تغییر کند،» افزود: سقف بودجه را با همه عوامل در نظر می‌گیرند. ارقام موجود در لیگ ایران در صورتی است که تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان و  لیگ سطح ۲ آسیا هر بازیکنشان چند برابر دریافت می‌کند، پس قطعا نمی‌توانیم با این سقف بودجه با بقیه تیم‌ها رقابت کنیم. با این روند و سهمیه‌بندی‌ها از آسیا حذف خواهیم شد و اینطور فقط برای خودمان بازی می‌کنیم پس توان رقابت را می‌گیرد.

در طرف دیگر ماجرا باشگاه‌های مدعی ایرانی قرار دارند که سرخابی‌های پایتخت برای لیگ نخبگان و سپاهان و تراکتور برای رقابت سطح ۲ خود را مهیا می‌کنند. اینها در برقراری تعادل بین تقویت تیم و رعایت قوانین بودجه‌ای به تعارض برخورده‌اند و حتی در میان خودشان نیز به توافق برای ارائه پیشنهاد افزایش سقف نرسیده‌اند.

برخی از تیم‌ها می‌گویند که سقف را رعایت کرده‌اند و برخی دیگر نیز معتقدند که رقبا قوانین را عملی نکرده و به سبک دیگری اجرا کرده‌اند تا دوباره پای هوادار متمول به این موضوع باز شود!

سعید مظفری‌زاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور در حالی که معتقد است «سقف باشگاه تراکتور هنوز تکمیل نشده، مشکلی بابت سقف ندارد و بازیکنانش نیز ثبت شده‌اند،» در گفت‌وگو با برنامه‌ای تلویزیونی بیان کرد: تراکتور مشکلی از این بابت نخواهد داشت. ما به تمام قوانین آنطور که سازمان لیگ بگوید، احترام خواهیم گذاشت و مشکلی از این بابت وجود ندارد. فهرست بزرگسالان ما هم برای ثبت قرارداد تمام بازیکنان موردنظر آقای دراگان اسکوچیچ جای خالی خواهد داشت و هیچ مساله‌ای در این خصوص وجود ندارد و هواداران نباید نگران باشند.

پرسپولیس نیز تاکنون با چالشی برای ثبت بازیکنانش مواجه نشده است اما استقلال با توجه به قوانین سقف بودجه‌ای تا دیروز نتوانسته بود قرارداد بلانکو را ثبت کند و وضعیت مهرداد محمدی نیز بلاتکلیف است.

سپاهان نیز در حالی که ترکیب جدیدش را با تلفیق بازیکنان جوان و باتجربه بسته و از سومین بازیکن خارجی‌اش نیز رونمایی کرده است، همچنان با چالش‌های سقف بودجه و ثبت قرارداد بازیکنانش دست به گریبان است، تا جایی که قرارداد محمدی، انزونزی، لیموچی و کامارا هنوز ثبت نشده است.

ماجراهای سقف قرارداد فصل تازه فوتبال زمانی جالب‌تر می‌شود که در جلسه‌ فدراسیون فوتبال که در حضور مدیران عامل باشگاه‌ها برگزار شد، استقلال پیشنهاد افزایش سقف قرارداد را ارائه داد که با موافقت باشگاه‌های سپاهان و تراکتور همراه شد اما پرسپولیس در میان بهت رقبا با این پیشنهاد مخالفت کرد.

همچنین تیم‌هایی چون استقلال و سپاهان پس از اعلام اینکه شاید پاداش آسیایی به سقف بودجه اضافه شود، دست به جذب‌ بازیکن زدند اما باید دید اضافه شدن پاداش آسیایی به سقف بودجه عملی خواهد شد یا خیر و در صورت انجام، تا چه میزان دست نمایندگان ایران برای حضور قدرتمند در آسیا باز خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا