سفر هیئت آژانس انرژی اتمی به تهران همزمان با فشار حداکثری غرب

مهر گزارش می‌دهد؛

سفر هیئت آژانس انرژی اتمی به تهران همزمان با فشار حداکثری غرب

سفر هیئت آژانس انرژی اتمی به تهران همزمان با فشار حداکثری غرب

هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته (یک‌شنبه) در حالی به تهران سفر کرد که در هفته‌های اخیر، کشورهای غربی از همه‌ی اهرم‌های فشار خود در جنگ ترکیبی علیه ملت ایران استفاده کردند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهاجرانی: بر اساس گزارش رسانه‌ها و اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، هیئتی از این نهاد شب گذشته (یک‌شنبه) به تهران سفر کرد. البته سفر هیئت آژانس به تهران اتفاق جدیدی نیست و در گذشته نیز با توجه به همکاری کامل کشورمان با این نهاد همواره برقرار بوده است. اما چرا این سفر در این برهه زمانی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؟

براساس اطلاعیه‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور از شروع اعتراضات در ایران، حدود ۴۷ سرویس اطلاعاتی کشورهای مختلف در این اعتراضات نقش ایفا کرده‌اند تا در ایران ایجاد آشوب کنند. نقش کشورهای اروپایی و به طور اخص سه کشور تروئیکای اروپایی ویژه بوده است زیرا سرویس اطلاعاتی این سه کشور خیلی جدی وارد حمایت از اغتشاشات شدند و با استفاده از شبکه رسانه‌ای خود به بحران در ایران دامن زدند. همچنانکه آنها ظرف دو ماه با یش از ۲۰۰ میلیون گزارش و خبر و توییت در فضای رسانه‌ای علیه ایران پمپاژ کردند.

اما همزمان با دخالت در امور داخلی ایران، فشارهای بین المللی را را هم در پیش گرفته‌اند و در حدود یک ماه پیش و در ۲۶ آبان، چهار کشور آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ارائه‌ی قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را متهم به عدم همکاری با آژانس کردند. این قطعنامه در حالی بر علیه کشورمان صادر شد که در همان روزها مذاکرات فنی بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین جاری بود.

سفر هیئت آژانس انرژی اتمی به تهران همزمان با فشار حداکثری غرب

آژانس ایران را متهم می‌کند که تعهدات پادمان‌های ان‌پی‌تی را اجرایی نکرده است و این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی خود این نهاد، ایران بیشترین همکاری پادمانی و فراپادمانی با این نهاد داشته است. شورای حکام آژانس فروردین و آبان ماه سال جاری در دو قطعنامه ایران را با ادعاهای مورد اشاره متهم می‌کند در حالی که جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود را به بازرسان و سازوکارهای نظارتی این نهاد نشان داده است.

واکنش ایران به قطعنامه خصمانه آژانس

البته ایران نیز در پاسخ به این قطعنامه دست بسته نماند و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیرسازنده، سازمان انرژی اتمی چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه اجرای آن‌ها با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد. ازجمله اقدامات انجام‌شده غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات غنی‌سازی فردو است. گفتنی است این اقدام در حالی انجام شد که غنی‌سازی ۶۰ درصد در نطنز همچنان ادامه دارد.

امیرعبداللهیان: قطعنامه آژانس در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی ایران بود

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود در واکنش به قطعنامه آژانس گفت: ایران در عین آنکه به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود، در پاسخ به اقدام غیرسازنده آژانس اقدام متقابل و مؤثر انجام خواهد داد. وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد.

وی افزود: درحالی‌که دو هفته پیش هیئتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به‌یک‌باره در راستای تأثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات‌متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.

محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس نیز قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام را مردود خواند و گفت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده ایران با آژانس اثرگذار باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای قطری خود در این کشور در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو به انکار روی آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند.

سفر هیئت آژانس انرژی اتمی به تهران همزمان با فشار حداکثری غرب

وی همچنین در اشاره به گفتگوهای رفع تحریم‌ها مدعی شد: تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در چارچوب مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم.

کشورهای غربی با اعمال فشار و صدور این قطعنامه سیاسی، علاوه بر اینکه بار دیگر ماهیت فنی و تخصصی آژانس را زیر سوال بردند، دچار خطا در تحلیل شدند و سعی داشتند با سوءاستفاده از فضایی که در ایران توسط اغتشاش‌گران شکل داده بودند به نوعی تهران را در فشار قرار دهند بلکه با عقب‌نشینی از مواضع خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها، به نوعی خواسته‌های زورگویانه غرب را بپذیرد.

در دسترس‌ترین اهرم فشار غرب علیه ملت ایران

گره در روابط ایران و آژانس از آنجا به وجود آمد که آژانس بر خلاف قاعده حقوقی «قانونی بودن ادله»، ادله‌اش علیه فعالیت هسته‌ای را که از راه و مسیر غیرقانونی بدست آورده بود یعنی جاسوسی رژیم صهیونیستی، کشوری که خود عضو ان پی تی نیست؛ و از ایران خواست براساس این اسناد غیرقانونی به سوالات آژانس پاسخ دهد. تهران نیز این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است چراکه ایران اعتقاد دارد گزارش آژانس در مورد مراکز مشکوک بر پایه اطلاعات «غیرواقعی» از سوی اسرائیل تهیه شد و آن را فاقد مبنا حقوقی و اعتبار کارشناسی می‌داند.محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این تصریح کرده تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

آژانس ایران را متهم می‌کند که تعهدات پادمان‌های ان‌پی‌تی را اجرایی نکرده است و این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی خود این نهاد، ایران بیشترین همکاری پادمانی و فراپادمانی با این نهاد داشته است. شورای حکام آژانس فروردین و آبان ماه سال جاری در دو قطعنامه ایران را با ادعاهای مورد اشاره متهم می‌کند و این درحالی است که جمهوری اسلامی بارها حسن نیت خود را به بازرسان و سازوکارهای نظارتی این نهاد نشان داده است.

با توجه به اینکه کشورهای غربی هر زمان که اراده کنند با استناد به مدارک رژیم صهیونیستی و با استفاده از اهرم فشار آژانس می‌توانند دردسر جدیدی را برای ایران ایجاد کنند، طبیعی است که مسئولین کشورمان همواره در برخورد با آژانس نگرانی‌های لازمی را داشته باشند.

لذا در صورت رفع این نگرانی‌ها از سوی غرب و با توجه به حسن‌نیت جمهوری اسلامی در همکاری با آژانس، می‌توان گمانه‌هایی را درباره آغاز دور جدید مذاکرات لغو تحریم‌ها، مطرح کرد. اگر طبق گفته سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هدف این سفر رفع ابهامات واقعی و نه پیگیری ادعاها باشد، ایران هم از آن استقبال خواهد کرد اما وادارسازی ایران نسبت‌به همکاری یکجانبه با آژانس همراه با تداوم اتهام زنی‌ها راه به جایی نخواهد برد و باتوجه به ده‌ها مورد راستی‌آزمایی برجامی صورت‌گرفته، تهران نیز از ابزارهای متقابل خود استفاده خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا