سخنگوی وزارت خارجه: پیام های آمریکا برای گفت‌وگو با ایران با توقیف محموله نفتی سازگار نیست / در پی توقیف محموله نفتی ایران، کاردار سفارت سوییس را احضار کردیم؛ ۲ یادداشت اعتراص‌آمیز به حافظ منافع آمریکا دادیم

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه، به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. آزادی شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند آزاد کنیم با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم و این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و شاهد پیشرفت کار هستیم. این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم.

کنعانی افزود: دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند ایفای نقش کنند ما از ایفای نقش سازنده این کشورها استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌ها برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی و اعلام کردن دستگاه دیپلماسی به عنوان دستگاه برتر از سوی دولت گفت: خوشحالیم عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه‌های نظارتی در دولت قرار گرفت و در چارچوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است. ما در دستگاه دیپلماسی بر مبنای خرد جمعی و کار دسته‌جمعی عمل می‌کنیم. در رأس دستگاه شخص وزیر و بدنه دستگاه در خارج به کار دسته جمعی و مکمل و هم افزا پایبند هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بلومبرگ در خصوص کاهش سطح غنی سازی و آمریکا مجوز صادرات نفت ایران را بدهند گفت:‌براساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل تفاهم اخیر هستیم. درباره صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا صادرات نفت ایران در حال انجام است. مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها این را دنبال می‌کنیم که صادرات نفت ایران هیچگونه محدودیتی را از سوی هیچ طرفی از جمله آمریکا را شاهد نباشد.

وی افزود: در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها اکنون صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قدرت ادامه دارد. شرکای نفتی ما در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نفت ما را خریداری می‌کنند و با جدیت به احقاق حقوق ملت توجه داریم. در مقطع اخیر شاهد یک اقدام غیرسازنده از سوی دولت آمریکا بودیم. بحث توقیف محموله نفتی ایران که یک اقدام کاملا غیرسازنده است. دولت آمریکا از یک طرف تأکید می‌کند که علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم با ایران است و اینکه در چارچوب گفت‌‌وگوی مستقیم اختلافات حل و فصل و زمینه اجرای برجام فراهم شود از یک طرف شاهد اعمال برخی تحریم‌های جدید و از سوی دیگر شاهد توقیف محموله نفتی و تخلیه آن هستیم. این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای ایران مبنی برای آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و بازگشت به توافق سازوگار نیست.

 وی درباره توقیف و تخلیه نفت ایران گفت: در غیاب سفیر سوئیس کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و دو یادداشت اعتراض رسمی به سفارت سوئیس دادیم و هم نمایندگی ایران در سازمان ملل اقدام رسمی انجام داد. دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این رویکرد غیرسازنده با پیام‌ها برای آمادگی گفت‌وگوی مستقیم سازوگار نیست و حرکت در مسیر خلاف تفاهمی است که در چارچوب مبادله زندانیان صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا