سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا باید مسئولیت حمایت از جنایات اسرائیل را بپذیرد

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

امروز دوشنبه، ۶ آذرماه ۱۴۰۲نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

وی سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را تبریک گفت و افزود: بسیج مستضعفین یادگار امام راحل و شجره طیبه‌ای است که در طول سال‌های گذشته خدمات ماندگار برای ملت و کشور عزیزمان در حوزه‌‌های مختلف امنیت، اقتصاد و خدمات عمومی به مردم ارائه کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره آینده غزه و نقشه‌های آن برای مردم غزه اظهار داشت: متاسفانه دولت آمریکا در طول سالیان متمادی گذشته بخشی از مشکل بوده است نه راه‌حل. در جنگ اخیر غزه ۴۸ روز جنگ تحمیل شده و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه غزه متاسفانه دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ بوده و بلکه تمام این جنگ بوده است و اگر دولت آمریکا نبود این جنگ اتفاق نمی‌افتاد. دولت آمریکا توان اثرگذاری بر رژیم صهیونیستی داشت که بازدارندگی لازم را ایجاد کند و این همه جنایت در این ۴۸ روز علیه مردم غزه اتفاق نیفتد.

وی عنوان کرد: دولت آمریکا تمام عیار در حوزه نظامی، سیاسی و بین‌المللی از این رژیم در شورای امنیت حمایت و مانع از پایان دادن جنگ در کوتاه‌ترین زمان شد. بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند بکند این است که حمایت تمام عیار خود از رژیم صهیونیستی بردارد. طرح‌های سیاسی که این دولت در سال‌های گذشته ارائه کرد هیچکدام حلال مسأله و بحران مزمن و ریشه‌دار فلسطین نبود. این طرح‌ها مبتنی بر عدالت و انصاف نبود. به دلیل نادیده گرفتن واقعیات مسأله فلسطین طرح‌های آمریکا نتوانست به پایان این بحران کمک کند.

کنعانی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر نتوانستند آنچه را در حوزه نظامی طراحی کرده بودند به منصه ظهور برسانند. شواهد دال بر این است که رژیم صهیونیستی تمایل به استمرار ماجراجویی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دولت آمریکا مایل است آن چیزی که در جنگ علیه غزه محقق نکردند در رویکرد سیاسی و از طریق شورای امنیت محقق کنتند. اهداف محقق نشده در جنگ ظالمانه را در رویکرد سیاسی محقق کند. این چیزی است که دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته تجربه کرده است.

وی افزود: ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نه رژیم صهیونیستی و نه آمریکا نخواهند داد. سرنوشت فلسطین به دست ملت فلسطین رقم خواهد خورد. این ملت به عنوان صاحبان و مالکان حقیقی فلسطین حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند و درباره کشورشان تصمیم بگیرند. اگر دولت آمریکا مایل است به تجربیات غلط گذشته تجربه جدیدی اضافه کند می‌تواند ولی اقدامات غیرعادلانه و غیرمنصفانه و بدون در نظر گرفتن واقعیات فلسطین هیچگاه به حل این بحران کمک نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی گفت: پاسخ ایران به این بیانیه توسط نمایندگی ایران در وین داده شد. در این بیانیه مواضع و دیدگاه‌های ایران بیان شد.

وی افزود: تعهدات مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبتنی بر تعهدات متقابل است و اینکه از همه اعضا می‌خواهد به طور یکسان به تعهداتشان عمل کنند. عمل متقابل به تعهدات یک اصل شناخته شده و تثبیت شده در حقوق بین‌الملل است. 

کنعانی بیان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی سازی در سطوح مختلف کاملا صلح‌آمیز است و در راستای حقوق جمهوری اسلامی ایران براساس ان.پی.تی است و فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران تحت نظارت و راستی آزمایی پادمانی آژانس قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خودش براساس برجام و قطعنامه عمل کرده ولی طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این ایران است که با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است. این اظهارات با انگیزه‌های سیاسی توسط برخی طر‌ف‌ها مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی از واقعیات اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند. برجام علاوه بر ایران دارای اعضا و طرف‌های دیگر است و دارای ضمیمه‌هایی است که باید توسط همه طر‌ف‌ها اجرا شود. نمی‌توان اجرای تعهدات را از ایران صرفا طلب و خود به انجام تعهداتشان پایبند نباشند. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچگونه محدودیتی ندارد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه امروز روز پایان آتش‌بس است و آیا تمهیداتی برای تمدید آتش بس اندیشیده شده؟ اظهار داشت: امروز چهارمین روز و براساس توافق اولیه روز پایانی توافق موقت موسوم به توافق آتش‌بس انسانی است. طبیعتا به عنوان ایران خواست و انتظارمان همانند دیگر کشورها و ملت‌ها این است که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به صورت کامل متوقف و آتش‌بس وارد روند پایدار شود و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تکرار نشود. این خواست جامعه جهانی است. ۱۲۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل با رای دادن به قطعنامه خواستار پایان دادن به این جنایت و جنگ ظالمانه و یک طرفه علیه مردم فلسطین شدند. ملت‌های دنیا خواسته مشابه و دقیقی دارند. ملت‌های دنیا در این مدت با حضور در خیابان‌های جهان خواستار پایان دادن به این جنگ تجاوزکارانه هستند.

وی ادامه داد: این تجاوز می‌بایست خاتمه یابد و تکرار نشود. در گفت‌وگوها با طرف‌های منطقه‌ای و موثر که داشته و داریم این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. طرف منطقه‌ای فعال در این زمینه کشور قطر در سفر اخیر امیرعبداللهیان به دوحه به صورت مبسوط مورد گفت‌وگو قرار گرفت. مذاکرات و تلاش‌هایی که در حال انجام است این است که آتش بس شکل پایدار به خود بگیرد و تجاوز ظالمانه علیه غزه تکرار نشود. رژیم صهیونیستی در عبور از خطوط قرمز و نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل و مقررات آمره بین‌المللی هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نیست و نشان داد همه حقوق مصرح در منشور ملل و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را نقض کرده و پایبند نبوده است. خواستار پایان دادن به این تجاوز هستیم و مشورت‌های ایران با طرف‌های مختلف ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مشورت‌ها در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه این گفت‌وگوها انجام و ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی چون پیروزی نداشته به دنبال این است با ادامه تجاوز در پی کسب پیروزی برای خودش باشد. امیدواریم جامعه جهانی با هشدارهای لازم به رژیم صهیونیستی و آمریکا مانع از نقش آتش‌بس و جنایات رژیم صهیونیستی شود. دولت قطر در این خصوص تلاش‌های جدی را دارد انجام می‌دهد و امیدواریم آتش‌بس جنبه پایدار بگیرد و شاهد تکرار این درگیری و جنگ نباشیم.

وی همچنین به روح بیش از ۶۰ خبرنگار در جنگ غزه ادای احترام کرد و گفت: خبرنگاران نشان دادند که در بیان حقیقت پا به پای ملت مظلوم فلسطین و شانه به شانه آنها ایستادند و برای به تصویر کشیدن حقیقت در غزه از بذل جان خود دریغ نکردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ورود ناوهای آمریکایی به منطقه و حملات به کشتی‌های اسرائیلی و درخواست آمریکایی‌ها برای حملات تلافی جویانه علیه ایران نیز گفت: دولت آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه‌ای هیچ موقع نقش امنیت سازی نداشت و نقش این دولت کمک کننده به ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه بوده است. حضور ناوگان نظامی آمریکا در منطقه را در چارچوب استمرار حمایت‌‌های دولت آمریکا و ایجاد فضای حمایتی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: ایران همواره به امنیت و ثبات در منطقه پایبند و متعهد بوده و نقش موثری را ایفا کرده است. در ارتباط با ادعاهای مقامات آمریکایی این ادعاها فرافکنانه و متمرکز بر اهداف سیاسی با هدف انحراف اذهان عمومی از واقعیات صحنه فلسطین و نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. افکار عمومی فریب این موج سواری رسانه‌ای دولت آمریکا و رسانه‌های آمریکایی را نخواهد خورد.

کنعانی بیان کرد: در مورد آنچه از سوی گروه‌های مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا رخ می‌دهد قبلا هم اعلام کردیم ما نقشی در این اقدامات نداریم و واکنش طبیعی گروه‌های مقاومت در منطقه به نقش غیرقانونی آمریکا در حمایت از جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و واکنش طبیعی به حضور غیرقانونی آمریکا در خاک برخی کشورها از جمله سوریه است. آمریکا باید مسؤولیت حضور غیرقانونی خود در منطقه و حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی را بپذیرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار المسیره یمن اظهار داشت: انصارالله اعلام کرده در حمایت از مردم فلسطین علیه اهداف رژیم صهیونیستی اقدام می‌کند. حمایت از مردم فلسطین منحصر به مردم یمن نیست و دیگر جریانها در منطقه در چارچوب حمایت از مردم مظلوم فلسطین اقدام کرد و ملت‌های دنیا هم اقدام کردند. حضور میلیون‌ها نفر از ملت‌های کشورهای دنیا در میادین و خیابان‌ها که همچنان ادامه دارد، نشانگر آن است که حمایت از فلسطین اکنون گستره جهانی به خود گرفته است. انزجار از رژیم صهیونیستی یک گستره جهانی به خود گرفته است و اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم فلسطین برای ملت‌های دنیا قابل تحمل نیست. آنچه یمن انجام داد بخشی از واکنش طبیعی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین است. بهتر است دولت آمریکا به خواسته ملت‌ها توجه و به آن تمکین کند. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: حمایت از مسأله فلسطین موضوع مستمر و جزو برنامه‌های کاری تعریف شده دستگاه دیپلماسی ایران است. نگاه ایران به مسأله فلسطین اصولی و پایدار است. در شرایطی که ملت غزه تحت جنگ ظالمانه قرار گرفته‌اند متناسب با شرایط و نیاز ایران سیاست‌های حمایتی خود از موضوع فلسطین را متمرکز بر شرایط جاری کرده است و در شرایط جاری آنچه حائز اهمیت بود پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه،‌رفع محاصره، ارسال کمک‌های انساندوستانه و مخالفت با کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه و شمال غزه و تلاش برای شکل دهی اقدام منسجم در حوزه اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین بود.

وی گفت: مسأله فلسطین به مسأله مهم مورد اهتمام کشورها و دولت‌های اسلامی شده است. ایران به تلاش‌ها و اقدامات خود ادامه خواهد داد.

 کنعانی درباره فرآیند کمک‌رسانی به غزه گفت: ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه در دستورکار ایران بوده است. در توافق آتش‌بس مشخص شده روزانه چه تعداد کمک ارسال شود. میزان تعیین شده به هیچ وجه متناسب با نیاز غزه نیست. انتظار ایران و همه ملت‌های و کشورهای حامی فلسطین این است که ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت نامحدود ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا