اهمیت ثبت درخواست بازرسی سازمان تامین اجتماعی

Print Friendly, PDF & Email

یکی از دغدغه‌های افراد و کارمندان بعد از استخدام در شرکت‌های مختلف به ویژه بخش‌های خصوصی، داشتن بیمه تامین اجتماعی است. به صورت اصولی بعد از قطعی شدن حضور یک فرد در یک شرکت یا ارگان، مدیران آن شرکت موظف به رد کردن بیمه آن فرد هستند. متاسفانه در سال‌های گذشته کارفرمایان با اشکال مختلف از انجام بیمه کارمندان خود سر باز زده‌اند. همین اتفاق کارمندان را نسبت به این موضوع حساس کرده است. ممکن است برای تان سوال شده باشد که در صورت بیمه نشدن‌تان در یک مجموعه چگونه درخواست بازرسی تامین اجتماعی داشته باشید یا آیا درخواست بازرسی تامین اجتماعی از محل اشتغال‌تان به چه صورت انجام می‌شود؟ برای تان مشکل‌ساز می‌شود یا خیر!

سازمان بیمه تامین اجتماعی برای مقابله با مشکلات احتمالی درمورد رد شدن بیمه‌های کارمندان و در نهایت حل آن از چندین روش استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها بازرسی تامین اجتماعی است. بازرسین این شرکت به صورت برنامه‌ریزی شده در چندین نوبت به شرکت‌ها سر می‌زنند. یکی از مواقعی که بازرس تامین اجتماعی به شرکت سر می‌زند، برای تعریف کد کارگاهی بیمه است. جدا از آن ممکن است به صورت سرزده و خودجوش یا در صورت تماس کارمندان با آن‌ها، برای حضور در یک شرکت وارد عمل شوند و به بررسی مشخصات و بیمه کارمندان بپردازند.

دلیل بازرسی از محل اشتغال چیست؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی با استفاده از بازرسان خود در تلاش است تا مشکلات بیمه‌ای کارمندان و کارگران را به حداقل برساند و آن‌ها بتوانند با شرایط بهتری در محل کار خود حاضر شوند. بازرس‌ها در صورت درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی توسط یک کارگر یا کارمند، سریعاَ در محل آن شرکت مربوطه حاضر می‌شوند تا بتوانند بعد از سرکشی به حل مشکل مربوطه بپردازند.

بازرسان دارای کارت شناسایی هستند و می‌توانند به راحتی و بدون اطلاع قبلی در هر شرکت و ارگانی حاضر شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون چالش خاصی از صحت اجرای قوانین مختلف بیمه‌ای اطمینان پیدا کنند.

دلیل بازرسی از محل اشتغال چیست؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی با استفاده از بازرسان خود در تلاش است تا مشکلات بیمه‌ای کارمندان و کارگران را به حداقل برساند و آن‌ها بتوانند با شرایط بهتری در محل کار خود حاضر شوند. بازرس‌ها در صورت درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی توسط یک کارگر یا کارمند، سریعاَ در محل آن شرکت مربوطه حاضر می‌شوند تا بتوانند بعد از سرکشی به حل مشکل مربوطه بپردازند.

بازرسان دارای کارت شناسایی هستند و می‌توانند به راحتی و بدون اطلاع قبلی در هر شرکت و ارگانی حاضر شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون چالش خاصی از صحت اجرای قوانین مختلف بیمه‌ای اطمینان پیدا کنند.

چند نکته مهم در مورد بازرسی تامین اجتماعی از شرکت یا کارگاه

در ادامه به بررسی ۵ نکته مهم در مورد نحوه بازرسی‌های تامین اجتماعی از کارگاه و شرکت‌ها می‌پردازیم:

ارائه مدارک توسط بازرسین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که اصولاَ از طرف سازمان تامین اجتماعی و شعب آن رعایت می‌شود، حکم و کارت است. اگر هر بازرسی قصد سرکشی از یک کارگاه را داشته باشد، باید دارای کارت معتبر و حکم لازم از سوی آن سازمان باشد تا بتواند بدون مشکل و چالش نسبت به بازرسی اقدام کند.

بعد از آن می‌بایست با برخوردی محترمانه از کارفرمای مربوط درخواست کند تا برای بررسی های لازمه با او همکاری کنند. در مقابل نیز صاحبان کسب و کار باید به صورت کامل با بازرسان همکاری های لازم را داشته باشند. به این صورت بازرسی تامین اجتماعی از محل اشتغال به بهترین شکل انجام خواهد شد. در صورتی که درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی با مخالفت رییس آن مجموعه روبرو شود، گزارش این موضوع به سازمان تامین اجتماعی داده خواهد شد.

بازرسی تامین اجتماعی

پرسیدن سوالات مرتبط در زمان بازرسی تامین اجتماعی

زمانی که ماموران برای بازرسی تامین اجتماعی از محل اشتغال یک شخص وارد عمل می‌شوند، فقط  می‌توانند در مورد بیمه و قوانین مربوط به سازمان تامین اجتماعی سوال کنند و کارفرما را به چالش بکشند. مامور بیمه در صورت مشاهده سایر مشکلات حق اظهار نظر یا دخالت در آن موضوع را ندارد. کارفرما نیز می تواند درمورد موضوعات عمومی به وی پاسخی ندهد.

بازرسان زمانی که نامه درخواست بازرسی را دریافت می کنند، می توانند در محل حضور پیدا کرده  و بعد از صحبت‌های ابتدایی با کارفرما، با تک تک کارمندان یا کارگران به مصاحبه بپردازند  تا از نبود مشکل اطمینان پیدا نمایند. در این زمینه می بایست با بازرس تامین اجتماعی حداکثر همکاری صورت بگیرد.

نامه اعتراض به بازرسی تامین اجتماعی

در صورت وارد شدن اطلاعات به صورت نادرست یا ناقص در سایت تامین اجتماعی، کارمندان و کارگران یا حتی خود کارفرمایان می توانند با استفاده از نامه به بازرسی انجام شده، شکایت خود را پیگیری نمایند. در صورتی که تایید درخواست آنها نتیجه دهد، باید اطلاعات اصلاح شود. لازم به ذکر است اعتراض به بازرسی تامین اجتماعی باید همراه مستندات قوی انجام شود؛ صرفاَ ادعای تنها نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.

الزام داشتن کد بیمه و بیمه شدن همه کارمندان

تمامی شرکت‌ها در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند، باید نسبت به تهیه کد بیمه کارگاهی اقدامات لازم را انجام دهند. بعد از آن باید یک به یک افراد کارمند در آن مجموعه را بیمه کنند و این قضیه قطعی و نهایی است. حتی با وجود درخواست خود کارمند مبنی بر عدم نیاز به بیمه تامین اجتماعی، وی نیز باید بیمه شود.اگر اقدامات لازم از سمت بیمه و بازرسین آن برای تعریف کد بیمه صورت نگرفت، این درخواست باید از سمت کارفرما یا کارمندان انجام شود. در این مورد حتی می‌توان به‌صورت پیامکی نیز درخواست بازرسی را ارائه داد تا بازرسان برای بازرسی به شرکت مربوطه مراجعه کنند.

قطعیت موضوع بیمه شدن تمامی افراد یک مجموعه

زمانی که اسم یک فرد در لیست بیمه یک شرکت قرار می‌گیرد، در صورت تایید بازرسان ، صاحب کسب و کار مجبور به پرداخت حق بیمه وی است. در مقابل نیز سازمان بیمه تامین اجتماعی باید وی را از خدمات شرکت بیمه بهره‌مند سازد. مگر اینکه خود کارمند در خواست خروج از مجموعه را داشته باشد.

چند نکته در خصوص بازرسی تامین اجتماعی

چند نکته زیر را در خصوص بازرسی تامین اجتماعی در نظر بگیرید:

  • برای دریافت کد کارگاهی جدید نیاز به بازرسی است.
  • برای درخواست بازرسی حضوری باید به درخواست خود را به دبیرخانه شعب تحویل دهید.
  • بازرسی افراد شاغل در شیفت شب توسط بازرسان سازمان در ساعات غیراداری انجام می‌شود.
  • بازرسی جهت احراز اشتغال بیمه شدگان، فعالیت کارگاه و تخصیص کد متمرکز ضروری است.
  • بازرسی قراردادهای پیمانکاری جهت اصالت قرارداد انجام می‌شود.

در صورتی که بازرس به محل کار شما بیاید و شما مشغول کار باشید، احتمال لغو بیمه بیکاری وجود دارد. البته امکان اعتراض وجود دارد.

منبع:برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا