اقتصادی

ساخت و ساز کشور باید به سمت سازه‌های فولادی حرکت کند – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، احمد کرمی راد نایب رئیس هیأت مدیره انجمن سازه‌های فولادی ایران امروز (چهارشنبه، نهم خردادماه) در اولین نشست خبری سازه‌های فولادی با اشاره به اینکه «فولاد» باید جایگزین «بتن» در ساخت و سازهای کشور شود، گفت: یکی‌از مهم‌ترین مشکلات کنونی کشور سازه فولادی، فلزی و بتنی به شمار می‌رود.

وی در ادامه تاکید کرد: به دلیل نوع فرهنگ و ساخت و ساز در کشور، متوسط عمر ساختمان‌ها در کلان‌شهرها بین ۲۰ تا ۲۵ سال است که این روند طی سال‌های آتی مشکلات محیط زیستی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

کرمی راد افزود: در سال‌های آینده با انبوهی از زباله‌های بتنی مواجه خواهیم شد که به هیچ عنوان دیگر قابل استفاده نیست اما اگر ساخت و ساز کشور به سمت فولاد سوق داده شود، مجدد بازیافت آن قابل استفاده خواهد بود.

این مسؤول تصریح کرد: ایران در منطقه جغرافیایی مناسب برای تولید فولاد قرار دارد، تولید فولاد نیازمند چندین مؤلفه است تا هم‌سطح کشورهای دارای تکنولوژی فولادی قرار گیرد.

نایب رئیس انجمن سازه‌های فولادی ادامه داد: برای تولید فولاد علاوه بر معادن خدادادی، نیازمند زیرساخت‌های توسعه یافته مانند برق، گاز و منابع آب خواهد بود که ایران از جنوب و شمال کشور در این زمینه‌ها غنی و جز کشورهای اول جهان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موارد ذکر شده، موجب شد تا کشور به سمت سرمایه‌گذاری در فولاد حرکت کند؛ با توجه به فولادی بودن ایران، اثری از آن در سازه‌های کشور مشاهده نمی‌شود.

کرمی راد گفت: بهترین گزینه برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله و بلایای طبیعی بی شک استفاده از فولاد در روند ساخت آن خواهد بود اما به دلیل قیمت بالای تمام شده سازه‌های فولادی عموم مردم برای بهره‌مندی از فولاد رغبتی ندارند.

این مسؤول تصریح کرد: بیش‌از ۹۰ درصد پروانه‌های ساختمان‌های فولادی بین ۴،۵ و نهایت ۷ طبقه است و البته ناگفته نماند مسؤولین این حوزه پیگیر کاهش قیمت تمام شده سازه فولادی هستند.

وی در خصوص عرضه فولاد در بورس گفت: دولت برق، آب و گاز را بین کارخانه‌های فولادی برای تولید عرضه می‌کند و فولاد سازان در این بین سود کلان را به جای اینکه به سمت مردم انتقال دهند، خودشان در حال بهره‌مندی هستند.

کرمی راد خاطرنشان کرد: عرضه فولاد در بورس نیازمند نظارت‌های جدید از سوی دولت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا